Nu cred că vom avea prea curând zboruri intercontinentale sau transatlantice din România


Tradițional vorbind, România a avut parte de zboruri transtlantice și intercontinentale operate de pe Aeroportul București, dar și cu escală pe aeroporturi interne precum Timișoara sau Satu Mare. Zborurile erau însă operate de TAROM pe vremea când prețurile pentru zboruri erau mult mai mari decât în zilele noastre sau de către Delta Airlines pe relația București – SUA pentru o perioadă foarte scurtă de timp. Totuși, TAROM nu mai operează astfel de zboruri și nici nu are avioane care ar putea opera zboruri lungi, iar în planurile companiei dincolo de zvonurile de acum câțiva ani pentru un zbor spre Beijing nu prea avem parte de astfel de inițiative. Nu mai avem absolut niciun operator lung-curier care să opereze astfel de rute lungi din București, cele mai îndepărtate rute directe fiind de vreo 4-5 ore, spre Dubai, Doha sau Tenerife.

Sigur, a mai fost un mic zvon, infirmat rapid, cu privire la operarea de către Emirates a unui zbor București – New York. Până la urmă, Emirates nici nu a venit la București în anii ăștia, cum de altfel mă așteptam.

Boeing 707 TAROM la New York
Boeing 707 TAROM la New York

Economic vorbind, nici nu cred că mai este posibil este un zbor transatlantic direct din București, nu din cauza cererii – care ar exista – ci din cauza competivității acestui sector de zboruri. Avem de multe ori zboruri spre Asia sau America de Nord la prețuri de sub 500 EUR pe destinații populare, cu o escală. Am călătorit spre San Francisco cu KLM la aproximativ 400 EUR sau cu British Airways spre Malaezia cu doar 450 EUR, la bordul unui Boeing 787 Dreamliner nou-nouț.
Lunar avem câte o astfel de promoție oferită de câte o companie aeriană, fie că vorbim de companii aeriene imense precum Air France – KLM, British Airways, Turkish Airlines sau de companii mai micuțe precum LOT Polish Airlines sau TAP Portugal.

Citește și  Air Canada Rouge mărește numărul de zboruri pe rutele din București spre Montreal și Toronto în 2019

În plus, de multe ori, un zbor direct economic vorbind este mai scump pentru pasageri decât un zbor cu o escală. Pe vremea când am cumpărat biletele de avion București – Londra – Kuala Lumpur, era mai ieftin să zbori din București decât pe zborul direct Londra – Kuala Lumpur. Vă veți întreba de ce? Pentru că se poate iar confortul costă. Modalitatea de creștere a prețurilor pentru un zbor are întotdeauna relație cu gradul de încărcare al unui avion. Vă dați seama, când diferența este de 100 EUR, majoritatea vor opta pentru un zbor direct în detrimentul unui zbor cu escală – timp mai puțin pierdut, comoditate, loialitate și marketing.

În 1995, TAROM a operat pentru 4 luni cu un avion McDonell Douglas DC-10 spre New York, Beijing, Chicago, Bangkok si Montreal
În 1995, TAROM a operat pentru 4 luni cu un avion McDonell Douglas DC-10 spre New York, Beijing, Chicago, Bangkok si Montreal

De altfel, sectorul de zboruri transatlantice din București este excelent deservit, prin escală, de companii precum Lufthansa, LOT, British Airways sau Airfrance-KLM. Oportunități e posibil să fie spre zona Asiei, unde cea mai bună variantă ca timp rămâne doar Qatar Airways sau Turkish Airlines dar și aici oricând am putea avea parte în București de o intrare a celor de la Emirates sau Etihad pentru a profita de cererea care pare destul de mare spre astfel de zone.

TAROM nu pare a avea premisele de a avea astfel de zboruri în următorii ani. Cel puțin personal, mi se pare că acum compania luptă pentru supraviețuire. În timp ce companiile aeriene concurente care zboară din România pe rute comune (mai ales Wizz Air, Ryanair sau Blue Air) își cresc flota substanțial, la compania națională e mare știre faptul că încearcă să închirieze două avioane pentru a înlocui pensionatele Airbus-uri A310. Din păcate, aceasta este situația simplă. Dacă totuși ar fi alte premise, TAROM face parte din Skyteam și acolo nu cred că ar fi prea bine acceptat cu zboruri directe din București de exemplu spre destinații din America de Nord, unde oferta Airfrance – KLM este extrem de bogată.

Citește și  LOT Polish Airlines va opera zboruri București - Cracovia din aprilie 2019
Echipajul ultimului zbor TAROM cu Airbus A310 - YR-LCA // Foto: Tudor Rădulescu
Echipajul ultimului zbor TAROM cu Airbus A310 – YR-LCA // Foto: Tudor Rădulescu

Blue Air în acest moment operează o flotă de Boeing 737, destul de învechită în general. Am putea avea surprize de la ei, mai ales că au punctat imens ca imagine prin zborurile interne pe care le-au lansat în ultimii doi ani, prin închirierea a una-două avioane de tip Boeing 767 sau niște Airbus-uri A330 și oferirea de zboruri lungi, dar la ei problema poate fi dată de slot-urile de operare. Plus că, oportunitatea economică ar putea fi inițial redusă – dar cine știe! Zic de oportunitate economică, pentru că la un zbor transatlantic sau intercontinental este foarte importantă rețeaua de feed-uri, adică avioanele care aduc pasageri spre operarea zborurilor lungi. Blue Air nu este într-o alianță aeriană și nu cunosc să aibă acorduri de code share, așadar sunt cam pe cont propriu dacă decid o rută lungă.

Surprize sigur că pot apărea, acum doi-trei ani mi se părea utopic ca în afară de TAROM să avem și alte companii aeriene care să opereze zboruri interne low-cost, de la dorința mea spre astfel de zboruri nu au trecut mai mult de câteva luni până la confirmare.

Rocky Mountains din avion
Rocky Mountains din avion

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *