Zborul VIP și ce înseamnă acest lucru în pregătirea însoțitorilor de zbor

Majoritatea dintre noi, atunci când ne gândim la achiziționarea unui bilet de avion, ne îndreptăm atenția către Economy Class.

Uneori, când este vorba despre un zbor mai lung sau despre o călătorie de afaceri, unde confortul este un factor important, alegem sa zburam la Business Class.

Alteori, când ocazia o cere – să spunem plecarea în luna de miere – sau când dispunem de o sumă ceva mai generoasă de bani, First Class este experiență de care vrem să avem parte. Există, însă, persoane foarte importante, fie că vorbim despre demnitari, fie că vorbim despre familii regale, care nu vor alege niciuna dintre opțiunile de mai sus. Statutul le permite sa aleagă un zbor VIP.

Compania pentru care am lucrat avea mai multe divizii, printre care și cea VIP. Existau, însă, cazuri in care persoane cu rang înalt preferau sa folosească un zbor de linie in locul unui private jet, caz în care un zbor normal se transforma într-unul in care standardul se dubla și procedurile se schimbau – un zbor VIP.

Însoțitorul de zbor VIP – beneficii și responsabilități

Înainte sa va povestesc experiența pe care am avut-o și ce presupune trainingul special prin care ajungi să fii eligibil pentru a opera astfel de zboruri, haideți sa vorbim puțin despre ce înseamnă să fii însoțitor de zbor VIP în cadrul unei companii care operează strict zboruri de acest tip.

Jobul de însoțitor de zbor este unul la care visează multa lume, însă gândul ca poți ajunge însoțitor de zbor VIP rămâne o fantezie greu de proiectat in realitate chiar si pentru cei care lucrează deja in domeniul aviației, in cadrul unei companii de linie.

Salariul unui însoțitor de zbor VIP se dublează si poate ajunge să fie chiar și de 4-5 ori mai mare decât unul pe care îl încasează un însoțitor de zbor normal. Cu toate acestea, un astfel de privilegiu vine la pachet si cu lucruri mai puțin plăcute, cum ar fi faptul că vei fi în standby (disponibil oricând) 24 din 24, timp în care poți sa primești un telefon prin care ti se aduce la cunoștință că trebuie să fii gata de plecare în 30 de minute.

Să nu mai vorbim de situațiile in care vei sta să aștepți pasagerii VIP chiar și cinci ore în aeronavă.

Serviciul VIP primează

Companiile aeriene care operează zboruri VIP prefera sa le inducă însoțitorilor de zbor ideea ca serviciul la bord primează in fata siguranței, contrar principiilor unei companii de linie, care pune laolaltă atât confortul, cat si siguranța pasagerilor.

Daca vrei sa fii însoțitor de zbor VIP, trebuie sa știi ca pe lângă vorbirea fluenta a cel puțin doua-trei limbi străine, trebuie sa ai cunoștințe si in domeniul artei culinare. Vei fi responsabil/ă cu servirea unor feluri de mâncare sofisticate și tot tu trebuie să recomanzi oaspetelui ce fel de vin este cel mai potrivit alături de mâncarea aleasa.

Trebuie sa ai grijă și la modul în care este depozitată și servită mâncarea, asta în cazul în care nu dorești ca prințesa sau vedeta pe care o ai la bord sa facă toxiinfecție alimentară din cauza fructelor de mare.

Din motive de siguranță, nu este permis accesul niciunei persoane din exterior atunci când vorbim despre un private jet, astfel ca însoțitorii de zbor sunt cei care vor curata si pregăti aeronava înainte de îmbarcarea pasagerilor VIP.

Trebuie sa știi ca înainte de a aplica pentru un astfel de job, va trebui sa ai deja o licență de zbor si sa fi urmat cursuri de prim ajutor, dar si de serviciu la bord si food catering, cu accent pus pe fine dining. Așadar, drumul către o cariera in domeniul aviației VIP este pavat cu un simt al responsabilității foarte bine dezvoltat, o cultura vasta, un caracter flexibil si spirit organizatoric.

Companie Low Cost – Training VIP

Când lucrezi pentru o companie aeriana care operează zboruri comerciale, pasagerilor li se oferă același tratament la bord, iar serviciile variază in funcție de clasa pentru care au optat. Asta am crezut si eu, pana într-o zi, când am fost informata ca am fost selectata pentru a opera zboruri pe care se afla si pasageri „altfel”. Am fost uimita, compania fiind una low cost, chiar daca in configurația aeronavei existau si opt locuri pentru Business Class. In plus, nu aplicasem pentru un astfel de training in cadrul companiei. De fapt, nici nu ni se oferea aceasta posibilitate, cei din cadrul departamentului selectând însoțitorii de zbor in funcție de feedback-ul pe care îl aveau despre ei.

Trainingul a avut doua părți: una teoretică si cealaltă practica, atunci când am vizitat facilitățile de catering ale Saudia Airlines (una dintre cele mai mari companii aeriene din Orientul Mijlociu) si am fost învățați de către un chef sud-african cum sa descriem felurile de mâncare folosind cuvinte cat mai sofisticate.

In cadrul părții teoretice ni s-a pus la dispoziție un handbook de 100 de pagini pe care trebuia sa îl urmam pas cu pas in eventualitatea in care vom avea un pasager VIP la bord. Printre altele, am învățat cum sa fim si mai profesioniști si cum sa ne ridicam la nivelul așteptărilor unui oaspete VIP, anticipându-i acestuia nevoile.

Partea practica a cursului a început cu informații despre gust si despre papilele gustative si despre cum Auguste Escoffier a reinventat aceste noțiuni sau cum chimistul japonez Kikunae Ikeda a decis sa schimbe numele glutamatului de sodiu in umami, care înseamnă delicios in limba japoneza. Am învățat peste 70 de cuvinte si derivate ale acestora pe care le putem folosi atunci când vrem sa descriem un fel de mâncare, de la ambrosial (delicatese, mâncare pentru zei) si pana la scrumptious (minunat in gust si aroma) si zesty (revigorant si savuros), in ordine alfabetica. Pot spune ca a fost un adevărat curs de fine dining, in care am acumulat diverse informații din domeniu, de la tehnici de gătit si pana la diverse feluri de mâncare si care este momentul din zi la care sunt servite.

A venit si ziua cea mare…

După terminarea trainingului VIP m-am întors liniștită la zborurile zilnice, bucurându-mă ca pot folosi o parte din informațiile acumulate pentru a îmbunătăți serviciul pentru pasagerii Business Class. Mă gândeam ca voi fi anunțată măcar cu o zi înainte daca va trebui sa operez un zbor VIP. Ei bine, m-am înșelat, aflând mai târziu ca prezenta unui oaspete VIP poate fi anunțată chiar si in timpul boarding-ului.

Era o zi ca oricare alta, ultimele doua ore dintr-un standby pe care deja îl consideram terminat, când am primit un telefon prin care mi s-a adus la cunoștință ca urmează sa operez un zbor pe care ii voi avea ca pasageri pe Președintele Autorității Aeronautice din Arabia Saudita si pe adjunctul Ministrului de Finanțe. Următorul soc a venit când mi s-a spus ca trebuie sa am manichiura roșie, deși standardul permitea si alte tipuri. Da, pare un detaliu stupid, dar chiar mi s-a cerut asta. In momentul acela nu mă gândeam decât la faptul ca eu nu am cerut zboruri VIP si ca pot sa îmi continui liniștită cariera si daca nu îl cunosc personal pe Președintele Autorității Aeronautice, care, daca vrea, poate sa întoarcă avionul la gate pentru schimbarea pilotului, pentru ca anunțul de welcoming la bord nu i s-a părut potrivit. Auzisem povesti cu întâmplarea asta si se pare ca este cat se poate de reala.

După ce mi-am pus grooming-ul la punct si odată ajunsa in aeroport, am aflat, printre altele, in cadrul briefingului special, si ca trebuie sa mă adresez celor mai de seama oaspeți cu apelativul Your Excellency, conform regulilor din Arabia Saudita. M-am bucurat sa aflu ca echipajului i se va adăuga un membru in plus pentru zborul VIP si am plecat către aeronava cu zâmbetul larg pe fata, hotărâta fiind sa îl păstrez pana la sfârșit, orice s-ar întâmpla.

Mulțumită unui echipaj profesionist, care a știut sa își facă treaba într-o maniera ireproșabilă, am încheiat ziua cu bine si, ulterior, am primit cu toții scrisori de apreciere de la Departamentul de Servicii la Bord, in urma feedback-ului excelent.

In urma acestei prime experiențe de zbor VIP, dar si a celor care au urmat-o, am învățat ce înseamnă excelenta in customer service, paradoxal, la bordul unei aeronave care aparține unei companii care se concentrează pe piața low cost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *