Vizită pe noul Aeroport din Istanbul – Cu adevărat Grand Airport

Noul aeroport din Istanbul a devenit principalul aeroport pentru Turkish Airlines începând din aprilie 2020, când toate zborurile au fost mutate de pe vechiul aeroport Ataturk pe acest nou aeroport care avea denumirea „Istanbul Grand Airport” la momentul construcției.

Tot atunci și celelalte companii aeriene și-au mutat operațiunile din Istanbul pe noul aeroport, iar codul de aeroport IST s-a mutat de pe Ataturk pe noul aeroport.

La inaugurarea completă din Aprilie 2016, pentru câteva zile multe companii aeriene și-au anulat zborurile, pentru că pe lângă mutarea aeronavelor a avut loc și mutarea echipamentelor care facilitează zborurile.

E adevărat, prima inaugurare oficială a noului aeroport a avut loc în Octombrie 2018, o dată cu sărbătoarea Republicii, când un număr de aproximativ 10 zboruri au început operarea de pe noul aeroport.

La un an de la deschiderea primelor zboruri pe noul aeroport IST am avut și noi ocazia de a călători la Istanbul și a vedea construcția grandioasă care va permite nu doar dezvoltarea pe viitor a companiei aeriene Turkish Airlines cât și încercarea aeroportului de la malul Mării Negre de a deveni drept principalul hub de tranzit internațional din lume.
Iar având în vedere și ambițiile lui Erdogan, probabil noul aeroport este o miză și pentru creșterea numărului de turiști în Istanbul.

Extindere continuă pentru aeroport și în următorii ani

Aeroportul chiar dacă este deja inaugurat și este printre cele mai mari din lume, se extinde în continuare, capacitatea acestuia fiind prognozată la a depăși 200 milioane de pasageri anual la momentul finalizării construcției.

Chiar la momentul călătoriei noastre încă erau vizibile lucrări de anvergură, iar autostrada care leagă noul aeroport de oraș are deja pregătite și bretele suplimentare de acces la viitoarele terminale care se vor mai construi.

Extinderea îmi pare necesară pentru a putea prelua fluxul viitor de pasageri pe care îl vor turcii, asta dacă se vrea menținerea calității și a confortului sporit oferit în prezent pasagerilor.

Mai este de lucru la conectarea aeroportului cu orașul – transferul spre oraș se face prin autobuze

Față de vechiul aeroport Ataturk, care era în sud-vest, acesta nou este construit în nord-vestul orașului Istanbul și momentan cam singura modalitate de a ajunge la aeroport prin mijloace de transport în comun sunt prin autobuze.

Aceste autobuze parcurg distanța de aproximativ 50-60 kilometri până în oraș oriunde între 1 și 2 ore – în funcție de partea orașului din care vin și traficul de la ora respectivă.

Prin urmare, accesul nu este încă pe atât de facil precum ar putea fi așteptările pentru un aeroport mare.

Autobuzele care leagă aeroportul de oraș se numesc Havaist, iar prețul pentru un transfer până în oraș este în majoritatea cazurilor între 15-20 lire turcești (aproximativ 12-15 lei).

Spre exemplu, autobuzul care pleacă spre Piața Taksim are o frecvență la fiecare 15 minute, costă 18 lire călătoria (se poate achita și cu cardul la urcare sau cu Istanbulkart) și parcurge distanța de 50 kilometri până în centrul orașului în o oră – în condiții de trafic neaglomerat.

Durată mare de taxi de la aterizare la sosirea la poartă

Un alt aspect care vine prin prisma mărimii aeroportului, este că în prezent timpul de la aterizare la ajungerea la poartă a avionului poate depăși chiar și 20 minute, în funcție de pista pe care se aterizează.

Citește și  Turkish Airlines va crește frecvența zborurilor spre Singapore din Istanbul

Același lucru este valabil și pentru decolare.

E oarecum amuzant că pentru un zbor București – Istanbul, care are durată efectivă de 40-50 minute, mai stai vreo 20 minute ulterior parcurgând pe calea de rulare până la poartă.

Mi se pare un consum extrem de mare de combustibil, dar probabil că impactul la zboruri mai lungi nu este atât de mare precum la un zbor de sub o oră, cum este cel dinspre Otopeni spre Istanbul.

Terminalul pentru pasageri este cu adevărat impresionant

Majoritatea zborurilor la aterizare ajung direct la terminal, iar transbordarea pasagerilor în terminale se face cu ajutorul tunelurilor direct din avion. Totuși, mai sunt suficiente zboruri care parchează într-un loc special și apoi transbordarea pasagerilor se realizează cu autobuze.
Nu a fost cazul zborurilor București – Istanbul pe care am călătorit noi, dar am mai citit de varii zboruri care sunt îmbarcate cu autobuzul (cum ar fi cel spre Cluj).

În fine, o dată intrat pe terminal, realizezi cât de uriaș poate fi acesta. Deasupra sunt porțile de debarcare, iar jos stau oamenii la rând pentru a urca în avionul din care tu tocmai ai „coborât”.

Fiind un aeroport nou, parcă te aștepți ca totul să fie lună. Dacă vechiul aeroport Ataturk mi se părea foarte gri, acesta nou pe lângă spațiile generoase oferite, este și foarte iluminat, atât natural pe timpul zilei, cât și artificial pe timpul nopții. Iar în lumina artificială de dimineață parcă totul lucește și mai tare.

Terminalul de plecări văzut de sus
Terminalul de plecări văzut de sus

Găsești inclusiv toalete la tot pasul, dar din ce am observat cele din zona porților mari de îmbarcare sunt relativ pline. Iar când spun porți mari de îmbarcare, mă refer la cele din capătul terminalelor tip „Finger”.

La revenirea dinspre oraș, autobuzele te lasă în fața porților de intrare pentru plecări domestice, dar în realitate acestea nu sunt terminale diferite, așadar poți intra și pe acolo.

Ce vei remarca este că pe ecrane mari va scrie timpul de așteptare pentru intrare. Vor fi câteva minute, asta pentru că la fel ca la majoritatea aeroporturilor nou construite, pentru a intra în zona de plecări a aeroportului este necesar să treci printr-o verificare de securitate pentru a ajunge la ghișeele de check-in.

Intrarea în Aeroportul Nou Istanbul
Intrarea în Aeroportul Nou Istanbul
Intrarea spre zona de control de securitate și check-in
Intrarea spre zona de control de securitate și check-in

În fine, după trecerea de primul control de securitate vei avea posibilitatatea de a-ți imprima biletul de îmbarcare la multele automate de self check-in.

Dacă nu ai bagaj de cală, te poți îndrepta direct spre porțile principale de securitate, dar dacă ai bagaj de cală, va trebui să îl predai.

Chiar și în condiții de ore de vârf, spațiile fiind generoase, procesarea este suficient de rapidă, grație multelor ghișee deschise. Și, spre deosebire de haosul de la predarea bagajelor de la ghișeele Turkish Airlines de la Otopeni, aici se respectă o minimă ordine.

Mi-a plăcut și la controlul de securitate pentru că aici cutiile în care îți pui lucrurile spre trecerea prin detectorul cu raze X sunt de mărimi mai generoase și nu trebuie să iei câte 3-4 cutii.

După ce treci de controlul de securitate vei ajunge în zona principală, unde ecranele de informare pentru zboruri sunt impresionante.

Iarăși, fiind un aeroport mare, spațiile de duty-free sunt generoase, dar în sine în duty-free nu este neapărat cu o ofertă mult mai variată decât ce ai găsi în duty-free-ul din Aeroportul din Otopeni, iar prețurile sunt similare.

Citește și  Turkish Airlines va crește frecvența zborurilor spre Singapore din Istanbul

Sigur, spre deosebire de Otopeni vei găsi magazinele de lux precum Hermes, Louis Vuitton și altele.

La momentul vizitei noastre aeroportul avea două lounge-uri business class. Pe de o parte lounge-ul Turkish Airlines, foarte lăudat, și pe de altă parte lounge-ul IGA Airport, unde pot intra pasagerii altor companii aeriene. Am fi vrut și noi să intrăm cu Revolut, dar în final datorită conexiunii proaste la internet și generării intrării printr-un cod din aplicație, am renunțat.

Nu prea sunt furnizori de mâncare

La un moment dat am vrut să mâncăm și am realizat că nu prea ai de unde alege ce să mănânci – mai ales având în vedere cât de mare e aeroportul. În zona de food-court prezența notabilă era cea de la Burger King, de unde am mâncat, dar în afară de asta mai erau doar 3-4 alte variante.
Acesta a și fost motivul pentru care am fi vrut să intrăm în IGA Lounge, că nu găseam ceva decent de mâncare.

Accesul Wi-Fi este gratuit

Accesul la Wi-Fi, ca aproape în tot orașul este gratuită, dar și aici va trebui să îți oferi numărul de telefon, sau să îți scanezi pașaportul pentru a primi un cod de acces la unul dintre automatele de prin aeroportul.

Suficiente scaune în terminal

Un lucru care mi-a plăcut foarte mult, pe lângă curățenia și numărul toaletelor, este că aeroportul are multe scaune. Practic, o dată ce ai trecut de zona de check-in ai la dispoziție sute de scaune cam la fiecare poartă de îmbarcare.

Alt lucru interesant, deși vorbim de un aeroport mare, în afară de să zicem 15 minute de așteptare pentru predarea bagajului, în general nu am stat la niciuna dintre celelalte cozi mai mult de câteva minute, fie că vorbim de controlul de la intrare, cel complet de securitate sau de pașapoarte.

Iar la final, pentru zborul scurt Istanbul – București am avut parte un avion Airbus A330, care de obicei operează zboruri lung-curier. Avionul în final a fost plin, după îmbarcare însă am mai așteptat aproximativ 10 minute pentru a se finaliza și încărcarea cargo.

Cel mai probabil Turkish Airlines trimite Airbus A330 la București pentru oportunitatea de a transporta multă marfă.

Surpriza mea a fost că aeronava Airbus A330 era echipată inclusiv cu cameră la bord, așadar a fost foarte interesantă aterizarea la București. Din păcate nu mi-am dat seama de prezența camerei disponibile în sistemul de divertisment decât la plecare, aș fi fost curios să văd 100% și decolarea filmată din botul avionului.

La plecarea din București călătorie cu Airbus A321neo

În orice caz, și la plecarea din București ne-am bucurat de un avion măricel, un Airbus A321 – dar aici punctul forte al avionului a fost că am zburat cu versiunea A321neo, un avion care a intrat în flota operatorului turc cu vreo lună și jumătate înainte. A fost o premieră pentru mine călătoria cu un avion din familia A320neo.
Nu mi-am dat seama decât spre finalul călătoriei când remarcasem dimensiunea ceva mai mare a motorului față de ce eram obișnuit să văd pe clasicele A320.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *