Cum să îți alegi un troler pentru bagajul de mână sau de cală pentru călătoriile cu avionul
Alegerea unui bagaj de mână sau de cală pentru călătorii cu avionul poate fi o misiune foarte dificilă, atât din prima fiabilității acestora sau a prețului uneori prohibitiv pentru mărcile consacrate cât și datorită faptului că unele companii aeriene au reguli diferite cu privire la mărimea sau greutatea totală a bagajului care poate să fie luat în cabina sau cala avionului.
În plus, suntem obișnuiți ca bagajele să fie chiar accesorii vestimentare, așadar pe lângă rezistență ne-am dori ca un troler sau rucsac pentru călătorii cu avionul să arate bine.
O atenție sporită este necesară la limitele bagajelor admise de către companiile low-cost, care au început să aibe politici diferite și în funcție de serviciile adiționale cumpărate sau nu de către pasageri (Wizz Air și Ryanair permit bagaje mai mari în cabină doar cu achiziționarea serviciului de îmbarcare prioritară).
Bagajul de mână este luat în cabina avionul, cel de cală este predat la ghișeul din aeroport
Bagajul de mână, uneori spus și bagajul de cabină este tocmai bagajul pe care îl iei la bordul avionului.
Bagajul de cală este cel pe care îl predai la check-in și îl vei lua la aeroportul de sosire. În unele situații, la companiile aeriene low-cost, este posibil ca și bagajul de mână să îl predai la ghișeu și să fie și acesta pus la cală.
Este bine să achiziționezi cel puțin un bagaj de mână pe care îl iei doar pentru călătorii cu avionul.
Bagajul de cală își găsește și alte întrebuințări, inclusiv când mergi cu trenul sau autocarul, modalitate de transport care nu prea are în mod normal restricții în privința bagajelor.
Dacă pentru bagajul de mână ai posibilitatea de a alege dintre un rucsac mai mare sau un troler de cabină – când vine vorba de bagajul de cală – cel mai probabil vei dori să investești într-un troler de călătorie. Și îți recomandăm un troler în acest caz.
Investește într-un troler de calitate dacă vei călători de câteva ori pe an
Un sfat general aplicabil atunci când alegi un bagaj de cabină sau de cală pentru călătoriile cu avionul este să pui în balanță cât de des vei călători.
Dacă, să zicem, vei călători de mai mult de 2-3 ori pe an cu avionul, merită să investești într-un troler dintr-o gamă medium spre premium, dacă însă ai parte de ocazionala călătorie o dată pe an în vacanță cu avionul, nu e nevoie să îți iei trolerul cel mai tare din sala de așteptare.
Merită mai degrabă să investești într-un bagaj de cabină mai scump decât într-unul scump pentru cală
Plus de asta, în general merită să investești un preț mai mare pentru un bagaj de mână/cabină în loc de unul pentru bagajul de cală.
Bagajele de cală (cele mari) se pierd mult mai des sau sunt deteriorate mult mai rapid, datorită neatenției personalului de la sol sau a diverselor situații în care acestea stau în ploaie la încărcarea în avion sau sunt..trântite de pe o remorcă pe alta și pe urmă pe bandă.
Sunt sigur că dacă ați călătorit cu avionul ați remarcat grija deosebită asupra bagajelor, atât când sunt încărcate sau descărcate în avion cât și atunci când ajung pe banda de preluare de la destinație.
Pe mine mă îngrozește de fiecare dată la aeroportul din București cum aud bagajele cum sunt aruncate pe banda de preluare, deși pentru băieții de la sol am toată lauda – sunt mai atenți asupra bagajelor la încărcare/preluare din avion decât în multe, dar multe alte aeroporturi pe care le-am vizitat.
O variantă împotriva deteriorării bagajelor de cală este să alegeți un troler din material tare, rigid, dar nici acestea nu reprezintă neapărat garanția supremă că bagajul va ajunge întreg la destinație, acestea fiind pasibile a se zgâria. Aruncă un ochi peste trolerele din material policarbonat de aici.
Poate contrar așteptărilor, după sute de călătorii am remarcat că în România manipulatorii de bagaje de la avion sunt chiar blânzi cu bagajele față de cum se tratează bagajele prin Amsterdam sau Paris, situațiile mai triste fiind în legătură cu infrastructura aeroporturilor, care au fie benzi de bagaje subdimensionate (cum cred că este cazul la Otopeni), fie mai puțin întreținute.
Contents
- 0.1 Bagajul de mână este luat în cabina avionul, cel de cală este predat la ghișeul din aeroport
- 0.2 Investește într-un troler de calitate dacă vei călători de câteva ori pe an
- 0.3 Politica companiilor aeriene este aproape standard pentru bagajul de mână – deși poți avea surprize la companiile low-cost
- 0.4 Politica de bagaje de cală este și ea destul de standard dacă excludem companiile aeriene low cost
- 0.5 Troler sau rucsac – alegerea îți aparține
- 1 Alegerea unui troler
Politica companiilor aeriene este aproape standard pentru bagajul de mână – deși poți avea surprize la companiile low-cost
Reguli valabile pentru clasa economy | |||
Companie aeriană | Dimensiune maximă acceptată | Greutate maximă acceptată | Permite al doilea bagaj mic? |
TAROM | 55 x 40 x 20 cm | 10 kg | da |
Blue Air | 55 x 40 x 20 cm | 10 kg | nespecificat, cel mai probabil nu |
Wizz Air | 40 x 30 x 20 cm – pentru limita gratuită 55 x 40 x 23 – cu achiziționarea serviciului de prioritate Wizz Priority | 10 kg | nu |
Ryanair | 40cm x 20cm x 25cm – pentru limita gratuită55 x 40 x 20 cm – doar pasagerii care achiziționează priority boarding | 10 kg | nu |
Lufthansa | 55 x 40 x 23 cm | 8 kg | |
British Airways | 56 x 45 x 25 cm | 23 kg pentru toate bagajele de mana | 40cm x 30cm x 15cm |
Air France | 55 x 35 x 25 cm | max 12 kg pentru bagajele de mana | 40 x 30 x 15 cm |
KLM | 55 x 35 x 25 cm | max 12 kg pentru bagajele de mana | 40 x 30 x 15 cm |
LOT Polish Airlines | 55 x 40 x 23 cm | max 8 kg | 40 x 35 x 12 cm (poșetă sau geantă de laptop) |
Turkish Airlines | 55 x 40 x 23 cm | max 8 kg | da, geantă mică de mână |
Qatar Airways | 50 x 37 x 25 cm | max 7 kg | |
Fly Dubai | 55 x 38 x 20 cm | max 7 kg | 25 x 33 cm x 20 cm (poșetă sau geantă de laptop) |
ultima actualizare: ianuarie 2020 | vezi oferte trollere |
Acest troler Lamonza de mai jos se încadrează perfect în limitele companiilor aeriene principale care zboară în România astăzi (TAROM, Blue Air, Wizz Air, Ryanair), având dimensiunile de 53 x 37 x 20 cm, oferind astfel și o mică marjă de siguranță pentru a fi siguri că va fi acceptat la bordul avioanelor fără comentarii de către personalul de la check-in sau de la îmbarcare.
Nu uitați însă de faptul că Wizz Air și Ryanair permit bagajele de mână de tip troler în cabină doar cu achiziționarea serviciului de îmbarcare prioritară!
Personal am avut acest model pentru bagajul de cală, și chiar dacă l-am târât prin vreo 30 zboruri, făcând cunoștință cu aeroporturi de pe trei continente, mai dă semne că ar mai rezista câteva.
Vezi aici acest troller Lamonza ideal pentru bagajul de mână
Pentru cei care ar călători mai des și și-ar dori un troler ceva mai bine compartimentat, din materiale premium și cu locaș special pentru laptop și mai ales având avantajul a patru roți – deci manevrabilitate ușoară – o variantă ar fi trolerul Samsonite Pro DLX 4.
Majoritatea companiilor aeriane de linie aplică o politică relativ standard pentru un bagaj de mână gratuit cu dimensiuni de 55 x 40 x 20 cm (unele 23/25 cm) și o greutate maximă de până la 7 sau 10 kilograme.
Deși majoritatea companiilor aeriene spun că acceptă un singur bagaj de mână, în principiu nu este problemă dacă ai un bagaj de mână în dimensiuni standard și o poșetă (mai ales pentru femei) – atâta timp cât nu este de dimensiuni mari.
Întotdeauna interesează-te asupra bagajului de mână acceptat de către compania aeriană cu care zbori pentru a ști dimensiunile maxime exacte și greutatea permisă a bagajului. Personal nu am avut niciodată cântărit în Europa bagajul de mână, însă de fiecare dată m-aș fi încadrat.
Dacă ai curiozitatea înainte de începe procesul de îmbarcare în avion, vei observa că majoritatea companiilor aeriene au la poartă verificatoare pentru încadrarea bagajului. Desigur, deja ar fi prea târziu să mai schimbi bagajul dacă cumva observi că este prea mare…dar poate nu va observa în acest caz personalul de la îmbarcare. Vorbește-le frumos dacă te simți cu musca pe căciulă în privința dimensiunilor bagajelor, în general când avionul pleacă cu întârziere nu cred că au chef să îți facă chitanțe și să te rețină la poartă în timp ce ceilalți pasageri așteaptă după tine.
Când îți alegi bagajul de călătorie, ține cont că dimensiunile trebuie să includă și roțile, asta ca să te protejezi dacă ai nenorocul să dai peste un agent la poarta de îmbarcare, mai ales când călătorești cu low cost, care e pus să îndeplinească un target de vânzări de bagaje de cală.
Taxele pentru trimiterea unui bagaj la cală sunt de cele mai multe ori uriașe, de exemplu o cunoștință a achitat recent 50 EUR la Blue Air pentru că bagajul a depășit cu 1.5 kg greutatea admisă.
În general, este bine pentru tine să iei un bagaj de mână care se încadrează în limitele maxime admise de compania aeriană, îți oferă un plus de confort, chiar dacă nu îl ai plin la plecare, poți să ai liniștea de a cumpăra la destinație niște lucruri neprevăzute și astfel ai loc pentru ele.
De menționat este că în Statele Unite este foarte posibil ca restricțiile să nu se aplice în dimensiuni laterale maxime, ci în dimensiuni totale maxime. Astfel, poate să ți se permită accesul la bord cu un bagaj foarte lung, dar foarte îngust.
Politica de bagaje de cală este și ea destul de standard dacă excludem companiile aeriene low cost
La fel ca la bagajele de mână, majoritatea companiilor aeriene de linie practică o politică destul de unitară în ceea ce privește bagajele de cală. În general acestea nu trebuie să depășească 23 kilograme pentru a nu ți se refuza bagajul sau a ți se solicita o plată suplimentară.
La companiile aeriene low-cost lucrurile sunt ceva mai complicate, de exemplu Wizz Air are limita de greutate la 32 kilograme iar Ryanair are praguri tarifare de la 15 kilograme.
Troler sau rucsac – alegerea îți aparține
În principiu, fiecare dintre ele are avantajele și dezavantajele sale.
Trollerul păstrează bagajele mai uniform, este uneori mai ușor de transportat grație roților, însă se poate strica mai repede, dacă ai nenorocul de a alege unul de o calitate mai slabă. Sigur, șansele sunt ca și rucsacul să se rupă, dar aici aș puncta mai degrabă că are avantajul, dar și dezavantajul de a-l purta pe umeri. Nu trezești vecinii din tot cartierul când îl cari noaptea, dar te obosește mai tare fizic. Plus că hainele cu siguranță se vor șifona semnificativ mai tare decât într-un troller.
Pentru călătorii mai degrabă business, aș alege întotdeauna un troller. Pentru un city-break unde orașul este departe de aeroport – aș merge pe rucsac, mai cu seamă că îl pot purta și în zilele de plimbare.
În ceea ce privește bagajul de cală – acesta nu este nevoie să fie neapărat pretențios – poți foarte ușor să alegi o geantă sport de dimensiuni mai mari pentru bagajul de cală, asta dacă vei plasa obiecte care nu au riscul de a se șifona. Mai ales dacă ești mai strâmtorat la buget, e posibil deja să îl ai acasă.
Alegerea unui troler
Trollerul pare de multe ori variantea cea mai firească pentru călătoriile cu avionul pentru că are dimensiunile regulate, intră foarte bine în compartimentul de deasupra scaunelor în avion și protejează destul de bine lucrurile pe care le pui în troller, asta dacă are marginile întărite suficient de bine.
Ține minte, așa cum spuneam mai sus, că dimensiunile totale ale trollerului trebuie să includă și roțile când vorbim de bagajul de mână.
De asemenea, dacă trollerul este extensibil, de regulă dimensiunea spusă în fișa de specificații standard este cea fără extensie. Trollerul extensibil însă cu siguranță te va ajuta la a pune mai multe lucruri în bagaj, mai ales dacă vorbim de materiale care se comprimă, cum ar fi hainele.
Materialul trolerului
Poți să alegi un troller rigid (cu margini din materiale dure), unul textil sau un troller combinat care are și parte rigidă și parte textilă. Personal sunt fanul trollerelor textile, însă bine întărite. Mi se pare că arată mai bine și nu sunt atât de zgomotoase.
Atenție, materialul rigid (plasticul), mai ales dacă este decorat cu varii desene, este mai susceptibil pentru zgârieturi vizibile. De asemenea, trollerele rigide de regulă sunt compuse din două părți egale, care pot să facă împachetarea mai greoaie. Nu am avut un astfel de troller niciodată, nu mă pasionează, așadar prefer materialul textil, aceste trollere de regulă au o compartimentare cu o parte principală și un corp textil care acoperă zona de bagaje. De asemenea, avantajul unui material textil este că pot ocupa mai puțin spațiu, ar putea fi îndesate, pe când dacă materialul este rigid, spațiul ocupat de troller este mereu același.
În cazul bagajelor din material textil, urmărește ca marginile să fie întărite. Chiar dacă sunt inestetice, întăriturile de la margine ajută la durata de viață a trollerului. Marginile sunt zonele care sunt cele mai vulnerabile iar o întăritură de plastic sau cauciuc, chiar dacă este inestetică, va ajuta bagajul.
De regulă, este de spus că trollerele din materiale rigide, precum fibra de carbon, sunt în general mai ușoare decât trollerele din material textil. Așadar, dacă vrei un troller de aceeași dimensiuni dar cu opțiunea de încărca lucruri mai grele, e posibil să te ajute mai degrabă trollerul care are cea mai mică greutate.
Din proprie experiență, majoritatea trollerelor pe care le-am avut însă au avut în jur de 3 kilograme. Personal calculez că în mașina de spălat, la o tură – intră cam 5 kilograme de haine. Adaug laptopul de vreo 2 kilograme, cele 3 kilograme ale trollerului și mă încadrez în cele 10 kilograme.
Dacă greutatea bagajului este un factor de emoție pentru tine, există trollere care au încorporat și un cântar, însă le găsești mai degrabă pe bagajele de dimensiuni ceva mai mari. 🙂 Cum Ryanair are însă o politică de bagaje de cală diferențiată pe greutăți, este posibil ca pentru bagajul de cală să te ajute și un astfel de troller cu funcția de cântărire încorporată.
Compartimentarea
Compartimentarea unui troller de dimensiuni mici pentru bagajul de mână nu este de regulă prea spectaculoasă. Are zona principală, e bine să aibă o cataramă de prindere a hainelor și un compartiment pentru laptop. Compartimentul laptopului ar trebui să fie buretat pe partea exterioară, pentru a proteja echipamentul electronic.
E bine să ai și două trei buzunare exterioare și un buzunar interior, pentru a separa mărunțișuri sau în exterior pentru a pune lucruri la care ar trebui să ai acces cât te plimbi sau stai și aștepți în aeroport (ex: un Kindle sau o tabletă).
Trollerele rigide (hardcover) de regulă nu au buzunare exterioare iar compartimentarea, așa cum spuneam, este formată din două părți egale. În trollerul Samsonite de mai jos de exemplu vedem o compartimentare inteligentă, cu buzunar pentru laptop în partea strângă și buzunare pentru alte device-uri sau lucruri personale, pe când în partea dreaptă este zona pentru haine. Este un troller bine compartimentat, dar nu permite o flexibilitate prea mare, punând mai multă concentrare pe organizare decât pe maximizarea spațiului prin compartimentarea aceasta. Sigur, cea mai flexibilă compartimentare este aceea în care zonele nu sunt împărțite, dar în acel caz pierdeți avantajul buzunarelor dedicate – care de regulă vin cu protecție.
Un alt exemplu ar mai fi și acest troler de la United Colors of Benetton, disponibil însă pe mai multe culori
Roți cauciucate – dacă se poate cu patru roți
Roțile cauciucate nu fac atâta gălăgie precum cele din material rigid (plastic), plus de asta par mai confortabile. Dacă însă materialul roților este prea moale, acestea în timp se pot dezintegra. Întotdeauna dacă ai opțiunea unui preț similar sau nu semnificativ mai mare – alege un troller cu patru roți, este mult mai confortabilă manevrarea acestuia și îl poți purta în dreapta ta (uneori e foarte util, mai ales să nu îi lovești pe ceilalți) și nici nu trebuie să îl târăști după tine mereu. Acestea trollere cu patru roți de multe ori se numesc și spinners pentru că permit rotații de 360 grade direct din mâner.
Troller Lamonza cu patru roți – Vezi oferte pentru trollere Lamonza
În acest moment, pentru bagajul de mână folosesc un troller Samsonite din material textil, cu două roți. A fost un compromis datorită unui preț foarte bun pe care l-am prins, aproximativ 240 lei la vremea respectivă. Mi-ar fi plăcut să fie cu patru roți, dar asta e, cred că am ales materialul și firma în detrimentul acestui aspect.
Totuși, dacă vreți o variantă budget, cei de la Lamonza produc niște bagaje destul de OK, găsiți aici mai multe modele, inclusiv cu patru roți și bagaje chiar și de cală.
Singurul dezavantaj pentru trollerele cu patru roți este că trebuie să ții de ele atunci când ești transferat de la terminal către avion, cu autobuzul. Dacă un troller cu două roți poate doar să cadă pe orizontală, cel cu patru roți…va profita de toate roțile.
Cel mai important lucru la un troler – mâner rezistent
Cel mai adesea, la un troller se strică mânerul. Fugiți de trollerele care au mânerul fragil sau prea plastifiat. Fugiți și de cele care dau semne de slăbiciune datorită mărimii tubului extensibil disproporționat în raport cu mărimea trollerului. Dincolo de orice moft privind materialul, numărul de roți sau compartimentarea – calitatea mânerului este cea mai importantă pentru a alege un troller care să fie fiabil pe termen lung și nu care să fie aruncat după 2-3 călătorii sau să vă producă emoții la fiecare drum sau trecere peste vreo alee sau trotuar cu dale.
În general un mâner bun arată ca mai jos. Nu am exemplu de trollere cu mânere slabe, în general sunt cele care au o formă dreptunghiulară.
Trolere expandabile
În general, un troller expandabil este de ajutor atunci când ai de împachetat foarte multe lucruri și strângi fermoarul abia la final, pentru a te încadra în regulile de dimensiuni ale companiilor aeriene și a nu părea bagajul supradimensionat față de standard.
Multe trollere au standard aplicat această opțiune și poate fi extrem de utilă.
Rucsac/troller hibrid – rucsac cu mâner și roți
Pe piață există și multe modele de rucsacuri hibride, având aplicate roți și un mâner exact ca la troller. Am văzut multă lume în ultima vreme călătorind cu așa ceva, însă nu m-a interesat până acum să cumpăr un astfel de model.
Vezi aici un model de rucsac hibrid cu mâner și roți
Evită întotdeauna să pui bagajul de mână la cală dacă ții la bagaj!
Am avut până la momentul redactării acestui articol peste 58 zboruri, pe 3 continente. Am predat bagaje la cală sau am luat bagajul în cabină de fiecare dată. După vreo 2-3 bagaje de mână mai ieftine distruse, consider că pot să dau un sfat extrem de valoros: NICIODATĂ nu vă dați bagajul de mână la cală! Acolo de multe ori se transportă bagaje ceva mai mari sau unele mai solide, manipularea bagajelor de cală pe unele aeroporturi poate fi extrem de violentă, dacă țineți la bagajul de mână, niciodată nu îl puneți la cală.
Prima dată când bagajul de mână predat la cală mi-a fost deteriorat pe un zbor Qatar Airways pe destinația Jakarta – Doha – București am spus că este o întâmplare. După aceea, am mai făcut prostia asta încă o dată, pe un zbor TAROM între București și Sofia, când mi-am luat bagajul de mână șifonat cu așchii de lemn care au intrat în materialul textil. Sigur, este foarte comod să te plimbi prin controlul de securitate sau prin aeroport fără niciun bagaj, eventual doar cu o borsetă pentru acte – dar am pățit-o și vă recomand să renunțați la acest confort. Ah, și niciodată nu puneți obiecte de valoare în bagajul de cală.
„Acest troler Lamonza de mai jos se încadrează perfect în limitele tuturor companiilor aeriene care zboară în România astăzi, având dimensiunile de 53 x 37 x 20 cm” – cum sa se incadreze la toate companiile daca la KLM ai 55 x 35 x 25 ? te contrazici singur/a
Multumesc, anonim cu adresa de email test at test.com 🙂
Ce voiam sa spun la data redactarii articolului este ca se incadreaza in limitele principalelor companii aeriene care zboara din Romania (TAROM, Blue Air, Ryanair, Wizz Air). Din pacate atat Wizz (40 x 30 x 20 cm ) cat si Ryanair (40cm x 20cm x 25cm) au mai inasprit conditiile pentru bagajul gratuit.