Trenduri în 2018: Degradarea serviciilor oferite de companiile aeriene de linie va continua

Majoritatea companiilor aeriene de linie din Europa au început să se low-costizeze, mai ales pe rutele intra-europene.

Fie este introdusă mascat o nouă clasă de călătorie, fie companiile aeriene pur și simplu renunță la a mai oferi beneficii pe care tradițional te-ai aștepta la o companie de linie.

Lipsa bagajului de cală pe rutele europene devine tot mai obișnuită

Multe companii aeriene de linie din Europa, la clasa tarifara cea mai redusă, nu mai oferă deja bagajul de cală inclus în prețul biletului (KLM, SAS, Lufthansa, LOT) sau au încetat să mai ofere meniuri gratuite pe zboruri – cum este British Airways, care pe un zbor Londra – București dacă în trecut oferea catering complet, acum nu oferă gratuit nici măcar un pahar de apă.

Iar acest trend care a început prin 2014 se va accentua și mai mult, o dată ce pasagerii caută mereu biletele cele mai ieftine. Trebuie să recunoaștem, majoritatea pasagerilor compară doar primul preț văzut, și nu calculează toate costurile asociate – așadar și companiile de linie trebuie să de adapteze.

În plus, trendul este progresiv și nu se oprește, exemplul elocvent aici fiind KLM. La început, KLM oferea bagaj de cală gratuit pe toate rutele europene, ulterior doar pentru cei înscriși în programul de fidelitate, iar acum doar pentru călătorii frecvenți.

Așadar, un bilet de avion cu bagaj inclus cu tot cu bagaj pe majoritatea companiilor aeriene din Europa poate costa cu cel puțin 10 EUR mai mult, media prețului pentru un bagaj de cală fiind totuși la vreo 20 EUR.

Scaune tot mai înghesuite

Un alt trend al companiilor aeriene de linie este să înghesuie tot mai multe scaune în avion. Dacă la companiile aeriene low-cost știm din capul locului că renunțăm la confort pentru un preț mai mic, companiile de linie au început să se promoveze ca fiind companii premium, dar în realitate și la capitolul confort se duc spre low-cost.

TAROM o dată cu intrarea în flotă a două avioane noi anul trecut a trecut la o configurație pe aceste avioane care este identică cu configurația low-costului Ryanair sau cu cea a celor de la Blue Air. Fără clasa business.

British Airways trece cu avioanele Airbus A320 la o configurație de 180 locuri, adică la fel ca Wizz Air. La fel și LOT Polish Airlines pe noile Boeing 737 MAX. Diferența dintre clasa economy și cea business este o perdea, probabil un meniu mai bine ambalat și un scaun în mijloc blocat. În rest, aceleași scaune și aceeași distanță între scaune.

La fel, TAROM, cu tot cu inaugurarea avioanelor noi, din lipsă de cuptoare suficiente, obligat-forțat a trecut pe avioanele noi la mâncare rece. Sigur, este tot un plus față de alte companii de linie care nu includ masa decât contra-cost sau doar la anumite clase de călătorie, dar compania se alătură acestui trend.

Și atunci – stai să te întrebi care mai este diferența dintre low-cost și full service? Articolul pe care l-am scris acum câțiva ani pe acest subiect devine din ce în ce mai puțin valabil la partea de servicii.

Singurele diferențe notabile o fac companiile aeriene din zona Turciei, Orientului Mijlociu și cele din Asia, care oferă în continuare un nivel al serviciilor excelent. Probabil de aceea nici nu este de mirare de ce în topurile serioase nu prea își fac apariția companii aeriene din Europa sau America de Nord în ceea ce privește serviciile oferite.

Rămâne însă de văzut cât timp vom mai avea meniuri și pe aceste companii aeriene ca mai jos – pe un zbor Copenhaga – Istanbul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *