Tragedii aviatice in care au fost implicate avioane civile in 2014
Chiar daca in acest deceniu numarul de zboruri cu probleme au fost relativ putine, avem si exceptia anului 2014, an in care tragediile aviatice au fost multa vreme titlurile ziarelor. Din pacate a fost un an extrem de negru pentru aviatia mondiala, insa si in Romania am avut tragedii mari. In ziua dinainte de am plecat in Asia s-a prabusit avionul pilotat de Adrian Iovan si am mai avut in Romania inca doua elicoptere prabusite.
Cred ca astfel frica de zbor s-a instaurat intre foarte multi romani astfel ca am putea vedea la anul o scadere a numarului de pasageri transportati de companiile aeriene. Adevarul este ca oricum companiile aeriene fac tot ce este omeneste posibil pentru zboruri in siguranta, cu o marja de profit extrem de mica – daca exista, insa unele situatii nu pot fi prevazute iar erorile umane nu pot fi evitate in totalitate, indiferent de pregatirea pilotilor si a personalului implicat in zbor, inclusiv a celor de la sol.
Titlurile stirilor la nivel mondial au fost acaparate de tragediile celor doua avioane Boeing 777 al celor de la Malaysia Airlines insa la final de an am avut parte si de tragedia celor de la Indonesia AirAsia, companie care este detinuta de catre AisAsia Malaezia. Am auzit multa lume in aceste zile ca este ok sa zbori daca eviti companiile Malaeziene, din pacate. Statistic vorbind este incredibil ce s-a intamplat cu aviatia din aceasta tara. De altfel, la inceput de 2014 am zburat de nu mai putin de 4 ori cu Indonesia AirAsia, care fara doar si poate este cea mai buna companie aeriana low-cost din lume, si nu doar dupa mine – ci si dupa institutiile de rating din aviatie.
Iata mai jos cele mai importante tragedii care au avut loc in 2014 si care multa vreme au fost redate pe larg in presa internationala.
Martie 2014 – Malaysia Airlines MH370
Prima tragedie din randul companiilor aeriene din Malaezia. La mai bine de 9 luni de la producerea accidentului nu s-a recuperat nici macar o bucatica din aeronava sau din ce a fost transportat. Efectiv aeronava a disparut fara urma iar ceea ce cred eu este ca fie anchetatorii habar nu au unde a ajuns MH370 fie din diferite motive nu vom afla niciodata.
Zborul Malaysia Airlines MH370 a decolat de pe aeroportul international din Kuala Lumpur cu destinatia Beijing avand la bord 227 pasageri si 12 membri ai echipajului. La 40 minute de la decolare contactul radar a fost pierdut, cam in aceeasi perioada in care s-a pierdut contactul radar si cu Airbus-ul A320 al AirAsia care s-a prabusit in decembrie 2014.
Iulie 2014 – Ucraina – Malaysia Airlines MH17
In 17 Iulie 2014 s-a produs probabil una dintre cele mai mediatizate accidente aviatice ale tuturor timpurilor. Si cu siguranta una dintre cele mai absurde.
Un avion de tip Boeing 777-200 al companiei Malaysia Airlines care efectua un zbor intre Amsterdam si Kuala Lumpur s-a prabusit in raionul Donetsk din Ucraina, intr-o zona in care se ducea un razboi. Avionul transporta 283 pasageri si 15 membri ai echipajului si toti au fost declarati decedati.
Cauza cea mai probabila o reprezinta bombardarea avionului – insa nu se stie inca cu certitudine daca este vorba despre rusi sau despre ucraineni. In zona au fost doborate mai multe avioane militare de catre rebelii pro-rusi asadar primele indicatii ar spune ca ar fi vorba de catre rebelii pro-rusi insa situatia fiind si asa tensionata in zona nu s-a putut gasi un vinovat cu certitudine. Si va ramane probabil una dintre cele mai misterioase disparitii, alaturi de disparitia celuilalt avion Malaysia Airlines – MH370.
Iulie 2014 – Taiwan – Transasia
In 23 Iulie 2014 un avion de tip ATR 72 al companiei Transasia (Taiwan) care efectua un zbor intern intre Kaohsiung si Makung (Taiwan), cu 54 pasageri si 4 membri ai echipajului s-a prabusit in momentul in care avionul a incercat aterizarea, la mai putin de 1 kilometru de pista, si a picat peste cladirile din zona. 48 dintre cei care s-au aflat la zbor au decedat initial, ulterior inca doua persoane s-au stins la spital datorita ranilor grave.
Conditiile meteo conform raportului erau decente, cu o vizibilitate de 1.600 metri iar inainte de prabusirea ATR-ului celor de la Transasia au mai aterizat doua avioane. Totusi, anterior ATR-ul a mai incercat o aterizare dar a intrat pe procedura de go-around pentru ca nu a reusit din prima, datorita vantului.
Avionul era in serviciul comercial de mai bine de 16 ani.
Decembrie 2014 – Indonezia – Indonesia AirAsia QZ8501
In 28 Decembrie 2014 un avion al companiei Indonesia AirAsia (subsidiara companiei AirAsia din Malaezia) a disparut de pe radare in timp ce survola Marea Java, conditiile meteo la ora producerii accidentului fiind foarte capricioase, echipajul cerand urcarea avionului la o altitudine mai mare. Avionul era unul de tip Airbus A320 folosit de majoritatea companiilor low-cost din Europa si avea la bord 155 pasageri si 7 membri ai echipajului.
Momentan cauzele exacte ale accidentului nu se cunosc, cel mai probabil vremea combinat cu posibile erori ale echipajului au fost printre cauze, posibil chiar si o decompresie exploziva – insa momentan sunt pure speculatii pana la raportul final al accidentului.
AirAsia este cea mai buna companie low-cost din lume si ofera preturi si servicii extrem de bune calatorilor.
Avionul Airbus A320 al celor de la AirAsia a efectuat primul zbor in 2008, asadar avea putin peste 6 ani la momentul producerii incidentului.