Tot mai multe zboruri lung-curier operate cu avioane din familia Airbus A320 și Boeing 737
În ultima vreme, grație eficienței din ce în ce mai ridicate a avioanelor în ceea ce privește consumul de carburant am început să avem tot mai multe zboruri lung-curier cu avioane care în trecut nu aveau nici capacitatea tehnică de a face asta și nici certificarea de siguranță adecvată.
În trecut, zborurile transatlantice erau necesare a fi făcute cu avioane care aveau patru motoare, de aici și faptul că în trecut printre cele mai populare modele de avioane lung curier vedem Boeing 707 sau 747. Intrarea în joc a eficientului 777, cu două motoare extrem de puternice, a schimbat perspective și a deschis calea dezvoltării unei generații noi de avioane, precum Airbus A330 sau Boeing-urile 767 și 787.
Acum, se încep tot mai multe zboruri transatlantice folosind avioane care erau rezervate zborurilor continentatele până nu de mult.
British Airways zboară cu un Airbus A318 pe ruta Londra – New York. Acesta oprește cu un stop de realimentare la Shannon (Irlanda) la dus, pentru că nu are capacitatea tehnică de a încărca suficient combustibil altfel. La reîntoarcere, nu mai oprește, grație curenților care ajută la un consum mai mic de combustibil.
Acest zbor are sens însă datorită a două aspecte. Plecarea este de pe aeroportul London City, ultracentral, iar configurația avionului este full -business, adică toate locurile se vând la clasa business, avionul având o capacitate de 32 scaune. Scaunele avionului se pot transforma direct în paturi.
British Airways are două astfel de avioane special adaptate acestei rute.
Ei, aceasta este o extremă.
Acum câteva săptămâni, o aeronavă WOW Air de tip Airbus A321 a efectuat cel mai lung zbor comercial cu un astfel de avion. Zborul a avut o durată de 8 ore și 40 minute. Avionul folosit este exact același model de avion pe care îl folosește și Wizz Air, acesta având o configurație de 218 scaune. Diferența notabilă este că Wizz Air folosește Airbus-ul A321 într-o configurație full de 230 locuri, toate scaunele fiind la fel, iar WOW Air are unele scaune denumite Standard+ și altele Standard.
Unele zvonuri totuși spun că pe acel zbor au fost 42 pasageri, așadar poate fi unul dintre motivele pentru care compania aeriană a ales să folosească un avion de dimensiuni mai mici, în locul obișnuitului Airbus A330, mult mai mare, pe care îl folosește pe această rută. Și pentru care, desigur, costurile de operare sunt mult mai mari.
Yesterday WOW Air used an Airbus A321neo on the route from Reykjavik to Los Angeles.
Great Circle Distance 6,942 km (4,314 miles) and flight time 8h 40min.
Probably longest A321 passenger flight everhttps://t.co/VrNQu8j56o pic.twitter.com/kPzvNj9FMg
— Flightradar24 (@flightradar24) 24 ianuarie 2018
Și chiar dacă pentru entuziaștii aviației acest zbor este o dovadă a cât de departe am ajuns ca eficiență a motoarelor, totuși, pentru pasageri, această experiență nu cred că este dintre cele mai plăcute datorită faptului că aceste avioane chiar dacă au capacitatea tehnică de a zbura pe distanțe atât de luni, nu înseamnă nici pe departe confort.
Inclusiv din România avem câteva rute lungi operate cu avioane de acest tip, cele mai lungi zboruri regulate fiind operate tocmai de compania low-cost Wizz Air, zborul spre Tenerife și cel spre Dubai din Cluj fiind cele mai lungi ca distanță. Dar în niciun caz nu se compară cu zborul operat de WOW Air pe ruta Reyjkyavik (Islanda) – Los Angeles (SUA).
Sub împachetarea prețului foarte mic, companiile acestea reușesc să vândă locuri suficiente și să și facă un profit. Iar, în unele situații, când adaugi toate costurile ajungi cam la același preț cu o companie de linie.
WOW Air însă nu este singura companie care zboară lung-curier cu avioane mai mici.
Low-costul Norwegian face același lucru. Primul astfel de zbor l-a avut anul trecut când a lansat ruta Edinburgh – Stewart (un aeroport aflat la 100 km nord de New York), folosind un Boeing 737 MAX. Și această rută este doar prima dintre cele pe care Norwegian le zboară cu astfel de avioane sau le pregătește în continuare.
Compania are o comandă lansată pentru 100 Boeing-uri 737 MAX, care vin într-o configurație de 189 locuri – exact cum sunt astăzi avioanele Ryanair.
Pe lângă Norwegian, o serie de alte companii aeriene folosesc avioane de dimensiuni mai mici.
Compania SAS, din nordul Europei, folosește și ea avioane Boeing 737 pe zboruri spre Statele Unite, pe ruta Copenhaga – Newark (New York). Totuși, configurația aceastui avion nu este nici pe departe atât de aglomerată ca a operatorilor low-cost.
Acum rămâne de văzut dacă acest trend va continua. Poate când vor fi mai răspândite aceste zboruri ne vom da seama că dincole de prețul arătat mai contează și alte aspecte și 8-9 ore într-un avion care este tipic pentru zboruri de până în 3 ore nu este neapărat cel mai confortabil lucru.