Cum să primești până la 600 euro despăgubiri de la companiile aeriene? Tot ce trebuie să știi despre compensațiile pentru zboruri întârziate sau anulate

Legislația europeană este una foarte în favoarea pasagerilor și obligă companiile aeriene să ofere soluții rapide de transport în eventualitatea unor întârzieri sau anulări de zboruri, imputabile companiei. Astfel companiile trebuie să se descurce, dar prea puține informează pasagerii cu privire la drepturile lor în caz de întârzieri. Și este bine să știi la ce să te aștepți și care și cum sunt drepturile tale de compensații sau despăgubiri pentru zboruri întârziate și anulate, mai ales acum, în prag de sezon de vârf.

Împreună cu FlightClaim.ro am pregătit pentru tine un ghid care să îți răspundă la cele mai frecvente întrebări despre ce drepturi ai și cum poți să intri în posesia compensațiilor financiare atunci când ai parte de zboruri întârziate sau anulate.

Legislația europeană prevede compensații de până la 600 EUR per pasager

În situația în care zborul pe care ai fost a avut o întârziere de peste 3 ore la aterizarea pe aeroportul de destinație poți avea dreptul la compensații de până la 600 EUR, per fiecare pasager, indiferent de tipul de bilet achiziționat.

Se poate întâmpla oricui

Recent am fost în situația în care am zburat la New York, iar compania aeriană a anulat primul zbor de plecare, astfel că am ajuns la Amsterdam prea târziu pentru a prinde zborul spre New York. Totuși, mai erau zboruri ziua aceea și am reușit să ne îmbarcăm, dar în loc să ajungem la New York la ora locală 16:00, cu toate întârzierile am ajuns pe sol american în jur de ora 22:00.

Acest lucru a făcut să avem dreptul la o compensație de 600 EUR pentru fiecare pasager care a călătorit pe respectiva rezervare.

Există companii specializate care te ajută să obții compensația în situația în care ai întârzieri sau se anulează un zbor

Pentru a obține despăgubirea am apelat la una dintre companiile care se ocupă de acest lucru și în aproximativ două luni am avut în cont despăgubirea de câte 600 EUR fiecare pasager, minus comisionul reprezentantului. Am ales să mergem cu o companie specializată în despăgubiri pentru că aceștia au zilnic cazuri cu companiile aeriene și știu toate detaliile procedurii.

Legislația europeană este oferită prin Directiva 261 / 2004 care reglează cuantumul despăgubirilor în funcție de distanța zborului și durata aceasta

Daca zborul tau este intarziat, suprarezervat (overbooking – si te obliga sa renunti la zbor), anulat sau daca ai ajuns la destinatie cu o intarziere de minim 3 ore, atunci conform unei Directive Europene din 2004, care are efecte la nivel de UE (cu efecte la nivel mondial – aplicandu-se tuturor pasagerilor, indiferent de varsta, sex, nationalitate sau pretul platit pe bilet), Regulation 261/2004 EC, ai dreptul la o despagubire pentru acest lucru. Sumele pe care le poti primi ca despagubire variaza de la 250 pana la 600 de euro per pasager, in functie de cat de mare era distanta calatoriei:

Citește și  TAROM a inaugurat astăzi zborul Satu Mare - Constanța

– 250 euro pentru zboruri pe distante sub 1500 de km
– 400 euro pentru zboruri pe distante intre 1500-3500 km
– 600 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere de min 4 ore)
– 300 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere intre 3 si 4 ore)

La ce companii aeriene ai dreptul la despăgubiri?

Directiva europeană 261 reglementează toate companiile aeriene înregistrate în Uniunea Europeană (Blue Air, Wizz Air, TAROM, KLM sau Lufthansa ca exemple), dar se supune și pe zborurile care pleacă de oriunde din Uniunea Europeană (exemplu zboruri Emirates din Budapesta). În această situație sunt și zborurile Qatar Airways cu plecare din București, dar și noile zboruri Air Canada spre Montreal și Toronto sau zborurile El Al, Fly Dubai sau altele.

Compensațiile oferite prin directiva 261 se aplică și pe zborurile de tip charter. Așadar chiar dacă ai achiziționat un pachet turistic, un zbor rămâne un zbor și are aceleași obligații.

Când nu poți primi compensația pentru zboruri întârziate sau anulate?

Desigur, un prim caz este când nu ceri. Trebuie să știi că pentru a primi compensația financiară este necesar să depui o cerere. Nu contează când, poți să depui de exemplu astăzi cerere pentru zboruri din ultimii trei ani.

Sunt și puține situații în care compensația dată de directiva 261 nu sunt acoperite. În acest caz sunt de exemplu zborurile anulate cu mai mult de două săptămâni de data plecării. Orice zbor însă anulat cu mai puțin de 14 zile înaintea de data planificată a decolării din Uniunea Europene poartă obligația directivei europene.

Dacă anularea se petrece între 7 – 14 zile și primești rerutare de la compania aeriană (adică o alternativă rezonabilă) care sa iti permita sa pleci cu cel mult 2 ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de 2 ore dupa ora de sosire prevazuta și daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care iti permita sa pleci cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta.

Deci companiile aeriene au foarte puțin loc de manevră și trebuie să lucreze în beneficiul tău.

Companiile aeriene sunt obligate să ofere compensația chiar dacă motivul anulărilor sau întârzierilor este dat de motive tehnice sau operaționale

Există și aici un dar – dacă operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate, in ciuda adoptarii tuturor masurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, conditii meteo extreme), atunci această directă nu se aplică. De ținut cont că motivele tehnice sau operaționale ale operatorului aerian cad în culpa companiei aeriene. Dacă avionul se defectează, compania are obligația directivei.

Citește și  TAROM ar putea să reia din 2019 zborurile pe ruta București - Cairo (Egipt)

Cum obții compensația?

Există companii aeriene care au pagini speciale pentru compensații pentru că tocmai vor să trateze direct cu pasagerii. Totuși cea mai bună variantă este să apelezi la o companie specializată în recuperări de despăgubiri, pentru că aceștia tratează zilnic cu companiile aeriene.

Companiile aeriene pot întârzia nejustificat dacă nu stăpânești foarte bine ce îți oferă directiva, așadar este un avantaj un serviciu de la o companie specializată. Inclusiv eu, chiar dacă cunosc toate dedesubturile industriei, am preferat să apelez la o companie specializată în recuperarea despăgubirii pentru a evita orice bătaie de cap.

FlightClaim.ro oferă un serviciu profesionist de reprezentare pentru obținerea despăgubirilor

FlightClaim.ro este o companie care oferă serviciul de recuperare despăgubiri conform directivei europene.

FlightClaim.ro este o companie olandeză puternică, cu istorie în obtinerea de claim-uri, având în spate grupul Claims Corporation Network din Olanda. Compania FlightClaim.ro și-a deschis birouri în multe țări din Europa, inclusiv in România.

Are echipe de avocati specializati pe drept in aviație, atât în Romania cât și în Germania, Spania, Olanda si multe alte tari din Europa. De asemenea, daca o companie aeriana refuza sa plateasca pentru un client al FlightClaim.ro de multe ori se ajunge in Instanta sau la Organismele Internationale de Supraveghere a Aplicarii Regulamentului European, iar clientul nu are niciun cost pentru asta, compania FlightClaim.ro suporta toate costurile in Instanta.

Partea bună cu FlightClaim.ro este că nu ai niciun cost pentru a obține asistență în obținerea despăgubirii, decât la final, un comision de 25% din sumă + 25 EUR. Astfel nu trebuie să plătești absolut nimic pentru a documenta și trimite cererea de despăgubire.

Procedura de despăgubire

Procedura este următoarea: pasagerul trimite către FlightClaim.ro doar câteva documente și informații despre zbor, apoi semneaza împuternicirea, și apoi FlightClaim.ro se ocupă de tot, iar uneori poate să dureze și 2-3 luni de zile până se aprobă compensația de la compania aeriană, dupa multe negocieri cu aceștia. În unele situații însă durata de despăgubire poate fi mai mică, sunt companii mai harnice în această situație și companii mai leneșe.

Cererile se depun la FlightClaim.ro online direct aici (cel mai simplu si sigur), dar si prin email la office@flightclaim.ro , prin mesaje pe pagina de Facebook, sau prin Whatsapp la numarul 0746 937 941.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *