Secvența de zbor – Ce face un însoțitor de zbor de când pleacă de acasă și pana când își termina duty-ul
Poate unii dintre voi își doresc o aventură printre nori sau poate sunteți doar curioși și vreți să priviți de la distanță. V-ați întrebat vreodată cum arată o zi din viața unui însoțitor de zbor? Am citit numeroase povești pe această temă și am constatat că subiectul este tratat oarecum superficial. Eu mi-am propus să fiu realistă și să împărtășesc atât părțile bune, cat și cele de după perdea.
Însoțitorii de zbor își încep activitatea cu mult înaintea decolării avionului, iar duty-ul se consideră încheiat atunci când ajung din nou acasă.
Chiar dacă un zbor durează doua ore și pare o nimica toată pentru pasageri, lucrurile nu stau la fel și pentru însoțitorii de zbor. Da, este o meserie care are avantaje, dar acestea vin ambalate frumos într-un pachet unde găsim și un volum foarte mare de muncă. În continuare, voi vorbi despre fiecare etapă prin care trece un însoțitor de zbor într-o zi obișnuită la job.
Pregătirea începe de acasă, cu câteva ore înainte de zbor
Însoțitorii de zbor trebuie să fie mereu pregătiți din punct de vedere fizic și mental pentru a face față unei zile care se poate transforma din una normală în una solicitantă. Din acest motiv, odihna și alimentația sănătoasă sunt două elemente esențiale de care un însoțitor de zbor trebuie să aibă grijă.
Este necesar și recomandat un minim de opt ore de somn, în funcție de zborul care urmează să fie operat.
În cazul meu, chiar dacă programul era uneori haotic, încercam să mă odihnesc cât mai mult dacă știam că mă așteaptă o zi grea.
Verificam încă o dată ora la care trebuie să fiu în aeroport (sign-on time, cu o oră și jumătate înainte de decolare) și setam alarma de trezire cu trei ore înainte. Având în vedere că ora de plecare spre aeroport (pick-up time) era cu 30 de minute înainte de sign-on time, două ore și jumătate îmi erau suficiente pentru a fi gata.
După trezire, deschideam tot timpul roster-ul (programul zborurilor din luna respectivă), pentru a verifica dacă a intervenit vreo schimbare, dar și e-mailul, pentru a ști dacă exista proceduri și informații noi. Din varii motive, destinația sau ora pot fi schimbate, iar una din datoriile noastre era să verificăm acest lucru.
Groomingul
După o masă sănătoasă și o cafea bună, urmează grooming-ul, care presupune realizarea impecabilă a machiajului și coafurii standard, așa cum sunt stabilite în cadrul companiei. Totodată, uniforma trebuie să arate și ea excepțional, din cap pana în picioare. În ultimele momente de pregătire, verificam dacă am toate documentele la mine și plecam către mașina care aștepta afara. Punctualitatea este foarte importantă încă din acest moment, pentru că și un minut de întârziere te poate costa mult – transportul va pleca la ora stabilită întotdeauna.
În mijlocul de transport vei putea să îți exersezi zâmbetul perfect, pentru că vei întâlni acolo și alți membri ai echipajului, care merg către aceeași destinație sau se pregătesc să decoleze către altă parte a lumii.
Unele fete aleg să se relaxeze și să asculte muzică în căști, altele să citească o carte sau să facă o recapitulare rapidă a cunoștințelor de safety. Eu preferam tot timpul să folosesc aceste 30 de minute pentru a mă gândi la cum o să fac briefiengul echipajului și la ce specificații are zborul pe care îl urmează să îl operez. Da, pasagerii sunt diferiți întotdeauna în funcție de destinație și cel mai bine este să anticipezi anumite situații pentru o mai bună gestionare.
În Aeroport – ce înseamnă OCC și ce se întâmplă acolo

Am ajuns în aeroport. Mai sunt cinci minute pana la sign-on time și trebuie să îmi fac rapid loc printre sutele de calatori cu bagaje pentru a ajunge la timp în OCC (Centrul de Operațiuni și Control). Acolo foloseam computerul special pentru a îmi confirma prezența, urmând să primesc raportul de briefieng, un document care cuprinde informații precum numărul și destinația zborului, numele echipajului și numărul pasagerilor.
Briefingul
Briefiengul este prima dintre cele mai importante părți ale acestei secvențe și una dintre preferatele mele. Acolo făceam cunoștință cu echipajul, le verificam documentele, le dădeam informații specifice și le delegam anumite responsabilități, în funcție de poziția ocupata. Uneori căpitanul, dacă avea informații suplimentare, intervenea pentru completări. După ce toți membrii echipajului răspundeau corect la întrebările de safety, plecam împreună către aeronava.
Membrii echipajului mergeau întotdeauna grupați prin aeroport, având o ținută și o atitudine corespunzătoare. Pentru a păstra standardele de grooming ale companiei, nu puteam ține în mână telefonul mobil și nici măcar o sticla de apă sau un pahar de cafea, oricât de tentant ar fi fost acest lucru dimineața devreme.
Aeronava – locul de „joacă” al însoțitorilor de zbor
În zilele norocoase, avionul este conectat de terminal prin jetway (tunel de îmbarcare), însă în majoritatea zilelor făceam o călătorie scurtă cu autobuzul pentru a ajunge în locul în care este parcată aeronava.
Fiecare avion are o diagramă pe care sunt menționate detalii legate de echipamentul de siguranță: numărul și unde sunt localizate în avion. Se verifică absolut toate, de fiecare dată, continuând cu verificarea ușilor și terminând cu cea a scaunelor. Orice discrepanță trebuie să fie remediată înainte de decolare. Însoțitorii de zbor mai fac și un security check în toată aeronava, fiecare în zona care i-a fost atribuită la briefing.

La fel de importante sunt și verificările cateringului. În avioanele pe care operam existau două clase – economy și business – și catering-ul era diferit pentru fiecare. Eram responsabilă cu verificările pentru business class, însă semnam de primire pentru toată aeronava, așa că pentru mai multa siguranță verificam fugitiv și cateringul pentru economy class, atunci când aveam timp. Conceptul de „double-check” era una dintre regulile mele la job.
Toate aceste verificări se fac sub presiunea timpului. Cu cât sunt făcute mai eficient, sunt terminate mai repede și cu cât sunt terminate mai repede, îmbarcarea pasagerilor poate începe. Chiar dacă, în teorie, aveam suficient timp pentru a decola la ora potrivită, preferam să păstrez o marjă pentru rezolvarea eventualelor situații care pot apărea în timpul îmbarcării, precum asistarea pasagerilor cu nevoi speciale sau probleme cu bagajele și cu așezarea pasagerilor în avion. În cultura din Arabia Saudită, o femeie poate refuza să se așeze lângă un bărbat și însoțitorii de zbor sunt nevoiți să respecte acest lucru.
Ca șefă de cabina trebuia să fiu capabilă să fac mai multe lucruri în același timp. Semnează o hârtie în timp ce verifici tăvile de la business class sau verifică biletele de îmbarcare în timp ce faci anunțuri la interfon – sunt doar doua exemple ale multitasking-ului de care trebuia să dau dovadă.
„Îmbarcare completă” erau cuvintele pe care îmi plăcea la nebunie să le rostesc, după 30-40 de minute trăite la intensitate maximă. După securizarea cabinei venea și momentul de respiro: însoțitorii de zbor își ocupau locurile, până la semnalul căpitanului că am atins altitudinea de 3000 de metri. Atunci puteam începe pregătirea serviciului la bord. În atribuțiile mele intrau pasagerii business class și căpitanii, dar totodată trebuia să răspund mereu pozitiv apelului colegilor din spate.
Iată că a venit și momentul aterizării. Vă asigur că tot ceea ce ii trece unui însoțitor de zbor prin cap în aceasta faza a zborului este: „Când a trecut timpul așa de repede?!” sau, dacă este deja la al treilea sau al patrulea sector de zbor: „Mor de foame și nici de data asta nu am apucat să mănânc”.
După Aterizare – Mergem acasă sau nu?
Urmează debarcarea pasagerilor, care se face tot cu zâmbetul pe buze, ca de altfel toate activitățile din timpul zborului, urmată de un control de securitate pentru a fi siguri că nimeni nu a uitat nimic sau că în avion nu sunt prezente obiecte ce pot trezi suspiciuni. După care, în situațiile norocoase te pregătești să pleci spre casă sau spre hotel, în cazul destinațiilor cu layover, iar în situațiile mai puțin norocoase, dar în egala măsură frumoase, te pregătești de un alt sector și o iei de la capăt cu toată secvența detaliată mai sus.
Haideți, totuși, să fim optimiști și să ne imaginam că orele de muncă sunt suficiente și că este vremea să mergem acasă. Nu înainte de a verifica groomingul, pentru că un însoțitor de zbor trebuie să arate impecabil chiar și după patru sectoare de zbor. Ajunsă acasă după o zi grea, nu îmi doream decât trei lucruri simple: duș, mâncare și somn. Mâine e o nouă zi, o nouă provocare.
Așadar, să facem un calcul. Să presupunem că timpul pentru sign-on este ora 8:00 dimineața, deci îmi încep ziua la 5:00. Astăzi trebuie să operez patru sectoare de zbor, toate sunt full. Trec prin toate etapele de mai sus și ajung acasă la ora 21:30, dacă nu e trafic. Sunt trează de aproximativ 17 ore și 14 le-am petrecut la job. Mamă, iartă-mă că nu am reușit nici azi să te sun și că tot ce vreau să fac este să dorm…poate mâine. Dar sunt bine, am job-ul de vis și săptămâna viitoare un layover pe o insulă exotică. Abia aștept!