Rabatarea scaunelor în avion – între moralitate și legalitate

Citeam zilele acestea un articol pe un cunoscut blog (link-ul mai jos) în care un călător pe ruta Paris – București se plângea de faptul că pasagerul din față și-a rabatat scaunul și că acesta i-a luat din confort. Am mai scris despre regulile (și de bun simț) când călătorești în avion, reiau din capul articolului că este de prost gust pe un zbor sub două-trei ore să rabatezi scaunul, mai ales dacă acesta este pe timp de zi. Îți găsești comod ocupație. Iarăși, pe orice zbor, este mega de prost gust să rabatezi scaunul fără a avertiza când pasagerul din spate mănâncă și în orice caz rabatarea scaunului trebuie făcută ușor și nu deodată – există riscul de a răni pasagerul din spate.

Iarăși, trebuie să zic că din punct de vedere al configurațiilor avioanelor la clasa economică, oferă fix minimul de spațiu. Dacă nu ești mulțumit de spațiu, poți să treci la business. Partea proastă la business, pe cursele intra-europene pe avioane de tip Airbus A320 sau Boeing 737 este că oferă fix același spațiu, doar meniul diferă și faptul că rândul de mijloc de regulă e blocat. În rare cazuri distanța dintre scaune este ceva mai mare. Așadar, pe curse scurte, în Europa, opțiunile sunt al naibii de puține în ceea ce privește confortul. Presate de costuri, companiile aeriene au trebuit să se adapteze. Și tare îmi e că vei alege prețul în detrimentul confortului când diferența e de la cer la pământ, cum e de regulă în business class.

Nu este ilegal să rabatezi scaunul

Buton rabatare pe avion Boeing 787 KLM
Foto: Facebook KLM

O greșeală mare a multora este că se supără atunci când pasagerul din față lasă scaunul în jos. Evident, e deranjant, dar compania aeriană a considerat prin introducerea respectivei opțiuni pe avionul respectiv că este dreptul pasagerului de a-și rabata scaunul. Ori, supărarea nu trebuie îndreptată spre pasager ci către compania aeriană. În general la companiile aeriene de tip low-cost rabatarea scaunelor este chiar indisponibilă.

Rabatarea scaunelor pe un zbor de peste 6 ore este chiar recomandată, pentru confortul tuturor. Nu ai dreptul de a reclama rabatarea scaunului din fața ta pe un astfel de zbor. Poate pasagerul din față vrea să doarmă (lucru imposibil pe un scaun la 85 grade), poate persoana din față este o femeie în aceea perioadă a lunii și dorește un plus de confort, motive sunt cu duiumul pe un zbor lung.

Iată și articolul de care spuneam în prefața articolului. Dincolo de povestea expusă amuzant, sunt total în dezacord cu articolul, mai ales în partea în care se consideră opțiunea unui dispozitiv care blochează lăsarea scaunului pentru pasagerul din față. Deși pe site-ul respectiv este expusă legalitatea unui astfel de dispozitiv, cu siguranță însoțitorii de zbor îl vor interzice. Și apelați la ei, nu la pasagerul din față. Argumentele logice, cum sunt cele expuse aici, nu vor prima. Iar dacă ești în cealaltă categorie, care dorește interzicerea rabatării scaunelor pentru pasagerul din față, adresați-vă companiilor aeriene, acestea decid că pe ruta respectivă operează un avion cu anumite facilități oferite pasagerilor. Așa cum spun că poți alege o companie aeriană care are blocată funcționalitatea de rabatare a scaunelor, tot așa pot să aleg să zbor cu o companie aeriană care oferă această facilitate – ori blocarea sau contestarea acestei funcționalități este efectiv limitarea dreptului pasagerului la opțiunea biletului plătit.

Desigur, dacă ai cerințe speciale și dorești un scaun cu un plus de confort (îți e rău, suferi de claustrofobie șamd) – adresează-te însoțitorilor de zbor pentru o soluție. S-ar putea să te trezești chiar zburând la o clasă superioară. Subliniez că întotdeauna dacă ai situații speciale este recomandat să te adresezi însoțitorilor de zbor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *