Overbooking – Vânzarea de mai multe bilete decât locuri în avion
Companiile aeriene ca să facă din ce în ce mai mulți bani au tot felul de practici la limită în ceea ce privește confortul pasagerilor. Una dintre cele mai contestate astfel de mecanisme este practica overbookingului. Overbookingul înseamnă vânzarea de mai multe bilete decât câte locuri sunt în avion (suprarezervarea capacității).
De cele mai multe ori această practică trece neobservată și este de regulă practicată de mai toate companiile aeriene pe rutele populare.
Care este justificarea companiilor aeriene pentru practica overbooking?
Companiile aeriene susțin că din punct de vedere statistic există un număr de pasageri care nu se vor prezenta la îmbarcare. Acest lucru este chiar dacă au cumpărat biletul de avion și au făcut chiar și check-in.
În general industria vorbește de aproximativ 5% de pasageri care nu se vor prezenta la zbor. Procentul varianză și de obicei va fi un număr mai mare pe zboruri business și mai mic pe zboruri low-cost.
Companiile aeriene mari își fac statistici chiar și în funcție de ruta zborului, perioada cu care pasagerii și-au rezervat înainte biletele de avion și prețul plătit de aceștia pentru a știi câte bilete de avion pun în vânzare extra.
Poate fi mai probabil ca un pasager care a cumpărat un bilet ieftin să renunțe la călătorie decât cineva care a cumpărat în ultimele zile înainte de zbor și a plătit mai mult pe biletul de avion.
Imaginați-vă cât de constantă poate fi statistica pentru zboruri foarte populare precum Londra – New York, unde probabil procentul de pasageri care nu se prezintă la zbor.
Spre exemplu, pe zborurile Concorde spre New York erau de obicei disponibile 100 locuri, dar British Airways sau Air France vindeau pe acele zboruri chiar și cu până la 30% mai multe bilete decât era capacitatea avionului. Motivul era că aveau foarte mulți pasageri care călătoreau în interes de serviciu cu bilete de avion cu date flexibile.
Companiile low-cost au obiceiul să susțină că prin această practică își permit să reducă prețul biletelor de avion pentru mai mulți pasageri.
De asemenea, companiile aeriene spun că prin calcularea corectă a numărului de persoane care nu se vor prezenta la zbor și ale căror locuri vor fi vândute de două practic mai mulți călători pot avea acces la acel zbor.
Overbookingul ajută și la protejarea mediului, prin faptul că în cazul în care pasagerii nu s-ar prezenta, avionul ar avea același impact asupra mediului dar pentru mai puțini pasageri.
De cele mai multe ori overbookingul trece neobservat
De cele mai multe ori faptul că o companie aeriană a vândut mai multe bilete decât sunt locuri pe avion trece absolut neobservat de către pasageri. Asta pentru că se respectă statistica și compania a intuit bine procentul de „no show”.
Dacă însă avionul este 100% plin este foarte probabil însă că a fost un overbooking.
Este destul de probabil ca atunci când mai sunt puține zile până la zbor și prețul biletelor de avion este mare ca pe acea rută să existe o suprarezervare a capacității avionului.
Aceste bilete vândute la suprarezervare de obicei tind să fie și cele mai scumpe.
În cele din urmă, totul este o ecuație pentru companii, cu scopul de a face cât mai mulți bani dintr-un zbor.
Compensații pentru overbooking
Pasagerii care nu au loc în avion de obicei primesc compensații din partea companiei aeriene și/sau o rerutare. De exemplu la un zbor cu Austrian pentru că zborul inițial era plin am primit un voucher de 200 EUR per pasager și am fost mutați pe zborul următor. Am stat câteva ore în aeroport în plus și asta a fost tot.
Când există overbooking de obicei se anunță la poartă și sunt rugați pasageri dacă vor să renunțe la călătorie în schimbul compensațiilor.
Dacă nu există niciun doritor, atunci pasagerii care nu au loc alocat în avion (nu au pe biletul de îmbarcare trecut locul) vor fi cei care vor fi rerutați și se vor aplica dispozițiile legale împreună cu compensațiile standard.
UE are printre cele mai bune reguli pentru protejarea pasagerilor afectați de overbooking
Compensațiile pentru zboruri spre UE sau dinspre UE sunt între 250 EUR și 600 EUR + rerutare, în funcție de distanța.
Pentru zboruri care pleacă din UE sau spre UE pasagerii au două opțiuni:
– rerutare printr-un alt zbor oferit de companie (poate fi și pe un zbor al altei companii aeriene)
– dacă este un zbor cu conexiune (de exemplu București – Paris – New York) iar overbookingul este pe al doilea zbor atunci călătorul poate alege returnarea prețului plătit pentru întreg biletul, primirea gratuită a unui zbor înapoi la punctul de plecare plus compensațiile standard (în acest caz 600 EUR conform directivelor europene)
Compensații serioase se oferă și în Statele Unite ale Americii, dar în general pasagerii care zboară spre sau dinspre UE sunt mult mai bine protejați. De aceea în Europa overbookingul tinde să fie mai redus decât de exemplu pe zboruri din SUA.