Astept un operator aerian low cost pe zborurile interne
UPDATE ianuarie 2016: Avem zboruri low cost interne!
Blue Air – 14 frecvente saptamanale intre Bucuresti si Iasi
Ryanair – 14 frecvente saptamanale intre Bucuresti si Timisoara, incepand cu 1 noiembrie 2016
Wizz Air – 6 frecvente saptamanale intre Bucuresti si Cluj Napoca, incepand din 22 iulie
Dupa ce Carpatair a intrat in reorganizare (ma rog, si-a redus drastic operatiunile), singura companie aeriana care a contat cu adevarat in zborurile interne a ramas doar Tarom. A mai fost o tentativa anul acesta cu Fly Romania, insa operatorul a intrat extrem de repede in procedura de insolventa, ca urmare a ineficientei din punct de vedere economic. As zice ca Fly Romania s-a hazardat prea devreme cu prea mult zboruri si un marketing mult prea putin agresiv. Sau spuneau cei care se pricep mai bine decat mine, si pentru ca avioanele folosite erau ineficiente. Inchid paranteza aici, pentru ca nici Carpatair si nici Fly Romania nu s-au pozitionat ca fiind companii low-cost.
In scurta mea vizita in Asia – am fost surprins ca intr-o tara ca Indonezia (e drept, tara cu peste 200 milioane locuitori), exista numeroase companii aeriene low-cost care zboara intern. Ca intindere, cel putin zona Java – Bali, nu este foarte mare si inglobeaza mare parte din populatie, dar exista zboruri dese operate atat de catre operatorul national, operatori de linie cat si de catre low-costuri. Si nu un low cost sau doua, ci numai putin de 3 care sunt foarte recunoscute in zona, plus multele alte companii care practica zboruri regionale cu avioane de mai mici dimensiuni.
Ma intreb, in Romania, o tara cu un nivel de trai incomparabil mai bun cu Indonezia si o tara practic cu o granita naturala (muntii Carpati) cat si cu sosele proaste spre foarte proaste, cu un CFR care face nu mai putin de 16 ore intre Bucuresti si Satu Mare – de ce nu avem un operator aerian low-cost care sa ofere preturi bune pentru toti cei care vor sa ajunga repede dintr-un punct in altul al tarii?
Personal cred ca economic se justifica existenta unor zboruri low-cost interne. Tarom tine ridicate preturile biletelor de avion pe plan intern tocmai pentru ca poate, avand in vedere ca nu au competitie. Am cumparat bilete de avion dus-intors pana la Paris la doar 99 EUR, un pret pe care niciodata nu cred ca il voi intalni de la ei pe un zbor intern. Pana la Cluj sau Timisoara din Bucuresti te costa dus-intors in general cam 160 EUR..
Sa nu mai spun ca existenta unor zboruri low-cost interne ar contribui foarte mult si la comoditatea turistilor care aterizeaza in Bucuresti si doresc sa mearga in Cluj, Iasi sau Timisoara. Sau chiar si la malul marii.
Se zvonea in urma cu ceva vreme daca ar fi oportun ca Tarom sa isi deschida o subsidiara low-cost. Sunt categoric pentru acest lucru, dar sa fie pe plan intern. Tarom oricum pe destinatiile externe practica preturi OK, dovada mai ales desele promotii din ultima vreme. Desigur, pe zboruri de monopol, de exemplu Bucuresti – Budapesta, nu se pune problema unor preturi foarte mici, dar cel putin pe alte destinatii competitia deja e acerba, iar aeroporturile din Romania intre ele nu sunt legate decat de Bucuresti. Ma indoiesc ca turistii care ajung in Romania nu si-ar dori un traseu Bucuresti – Iasi – Cluj – Timisoara – Bucuresti. Ba chiar si eu as face o astfel de vizita, insa in momentul de fata am doar varianta CFR sau varianta de a ma intoarce de fiecare data in Bucuresti la preturi extrem de mari.
Nu cred ca se poate pune problema ca Wizz Air sau Blue Air sa faca zboruri interne low-cost, avioanele pur si simplu pentru inceput au prea multe locuri si nu ar reusi sa le umple. Iar Wizz, din cate stiu, nu face nicaieri zboruri interne. Insa cu o flota din avioane jet mai micute (chiar si Airbus A318) cred ca ar putea fi de succes un astfel de operator. Evident, tine foarte mult de pret, dar cu siguranta daca un astfel de operator ar intra la noi pe piata, pentru a dovedi comoditatea zborului pe plan intern ar veni cu preturi mai mici.
In poza de cover pentru acest articol regasiti un avion Cityjet, controlat de catre cei de la Air France. Sursa: flickr