Interviurile T2T.ro: Povestea unuia dintre cei mai tineri capitani de aeronava din Orientul Mijlociu

Pentru a deveni pilot este nevoie sa investesti timp si bani, acesta este un lucru sigur, insa cineva care isi doreste din copilarie sa urmeze aceasta cariera, va face totul pentru a transforma visul in realitate. In plus, cererea de pe piata in domeniu este foarte mare astazi, iar cu un plan bine pus la punct, cei care ies de pe bancile unei academii de aviatie pot „ateriza” direct in cabina avionului.

Ca pilot, trebuie sa fii capabil sa faci fata unei responsabilitati enorme, inca din perioada initiala. Va fi nevoie sa treci cu brio de training-ul solicitant si intensiv, urmat apoi de cursuri periodice, o data la fiecare sase luni, pentru a iti mentine licenta de zbor necesara pentru acest job. In plus, pe langa cunostintele tehnice pe care le invata in timpul cursurilor, pilotii trebuie sa detina si informatii din domeniul matematicii, fizicii sau spatiului. Combinand acest pachet cu aptitudini precum o buna abilitate de a comunica, munca in echipa, o gandire rapida, disciplina, incredere, calm si leadership – vom obtine reteta succesului.

Noureddin Abusharekh
Noureddin Abusharekh

Pentru ca am vrut sa aflam chiar de la sursa ce inseamna sa fii pilot si care este drumul de la vis la realitate, am stat de vorba cu Noureddin Abusharekh, care a devenit comandant la numai 27 de ani, in 2015. Si-a inceput drumul in Amman, Iordania, iar in prezent lucreaza pentru compania Flynas din Arabia Saudita si piloteaza avioane de tip Airbus A320. Are 6000 de ore de zbor, din care 1500 la comanda.

T2T.ro: Spune-ne, in cateva cuvinte, ceva despre tine.

Nour: Ei bine, rezumandu-ma la esential, pot spune ca am o familie frumoasa si un job de vis. Sotia si fiica mea de cinci ani sunt combustibilul care imi alimenteaza viata. In rest, imi petrec timpul la job, zburand printre nori. Sunt pilot in cadrul unei companii aeriene – un vis menit sa devina realitate.

T2T.ro: Apropo de familie, cum reusesti sa imbini job-ul pe care il ai cu familia si cu viata sociala? Consideri ca natura meseriei tale ti-a afectat stilul de viata?

Nour: Aviatia te tine departe de familie si de cei dragi, din cauza a ceea ce presupune un job in acest domeniu. Uneori zbori zilnic, alteori esti acasa, dar in standby si te poti astepta oricand la un telefon care te va duce spre o anumita destinatie. Timpul tau nu mai este al tau. Incerc sa imi folosesc zilele libere pentru a mentine viata sociala la un anumit nivel. Cat priveste familia, sunt norocos pentru ca sotia mea a lucrat si ea in aviatie, asa ca stie foarte bine ce presupune un job in acest domeniu, ma sustine in tot ce fac.

T2T.ro: Care a fost momentul in care te-ai gandit pentru prima data sa devii pilot?

Nour: Aveam opt ani. Il asteptam pe tatal meu sa se intoarca de la zbor (a fost pilot timp de 40 de ani). Afara era furtuna si tin minte ca eram ingrijorat pentru el. Cand a ajuns, i-am deschis usa, iar el mi-a pus pe cap palaria de la uniforma si mi-a spus: „asta este pentru pilotii adevarati si intr-o zi vei ajunge si tu unul”. Am pastrat-o la mine in camera in noaptea aceea si ideea de a purta-o cu adevarat si de a deveni pilot a inceput sa prinda contur in mintea mea.

T2T.ro: Te-ai gandit vreodata sa faci ceva diferit?

Nour: M-am gandit sa schimb directia cand aveam 15 ani si sa devin doctor, insa aceasta idee a disparut la fel de repede cum a aparut.

T2T.ro: Faptul ca tatal tau era pilot ti-a influentat decizia?

Nour: Da. Imi povestea mereu despre locul lui de munca si ideea de a avea un „birou in aer” m-a fascinat inca din copilarie. De altfel, acest lucru a avut o influenta si asupra celor doi frati ai mei, care au decis sa urmeze acelasi drum. In prezent, unul dintre ei este copilot, iar celalalt inca studiaza.

T2T.ro: Unde ai studiat si cat timp a durat pana ai obtinut brevetul de pilot?

Nour: Mi-am inceput studiile la Academia de Aviatie Royal Jordanian, pe aeroportul Marka, in Amman. Mi-a luat doi ani pentru a absolvi. Timpul pare scurt pentru un volum mare de cunostinte acumulate, insa nu mi s-a parut dificil. Atunci cand iubesti ceea ce faci, toate dificultatile sunt eliminate.

T2T.ro: Care este cel mai memorabil moment care iti vine in minte din cei doi ani de studii?

Nour: Primul meu zbor solo. Am simtit ca sunt responsabil pentru a ridica avionul de la sol si pentru a il aduce inapoi, in siguranta, acasa. Atunci am simtit ca in mintea mea s-a creat un fel de camera goala, pe care sa o folosesc doar pentru a ma concentra pe acest moment.

T2T.ro: Ai avut parte de provocari in timpul perioadei petrecute la Academie? Ceva care sa te faca sa gandesti sa renunti?

Nour: Da. Este vorba despre o intamplare petrecuta cu una dintre colegele mele. Eram impreuna pe pista, eu in spatele ei, asteptand permisiunea pentru decolare. La cateva secunde dupa decolarea ei, am auzit-o pe frecventa radio, tipand si cerand ajutor. In urmatorul moment, avionul ei s-a prabusit si nu a mai ramas nimic din fuzelaj, in afara de coada. A ars complet, o tragedie. Fiind martor la acest eveniment, am inceput sa ma intreb daca ar trebui sa continui cu aceasta cariera, care vine la pachet cu o multime de provocari si intamplari in urma carora viata ta si a celorlalti poate fi pusa in pericol. Insa, in adancul meu, stiam ca, fie ca pilotezi un avion, fie ca alegi sa faci altceva, va veni o zi in care viata se va sfarsi intr-un fel sau altul, iar acesta nu trebuie sa fie un motiv pentru a renunta la visul meu si la calea pe care vreau sa o urmez din toata inima.

T2T.ro: Ce optiuni are un pilot, dupa terminarea Academiei de Aviatie?

Nour: In cazul meu, am avut o singura optiune: compania Royal Jordanian, mai ales pentru ca nu aveam experienta in jet-flying intr-o companie aeriana. Royal Jordanian a deschis o usa – posibilitatea de a zbura cu Airbus A320, prin programul Cadet Pilot pe care il aveau – iar eu am intrat.

T2T.ro: Cum te-ai simtit cand ai zburat pe un A320 pentru prima data?

Nour: Din fericire pentru mine, am fost primul din grupa care a avut sansa sa zboare pe acest tip de aeronava, ca si cursant, pe scaunul din dreapta, fiind inca sub test pentru a ajunge sa bifez toate specificatiile necesare pentru a incepe cursul de Line Orientation. Am simtit o combinatie intre entuziasm si responsabilitate. Instructorul mi-a cerut doar sa fac o decolare si o aterizare – a fost suficient pentru a imi da OK-ul pentru a incepe training-ul propriu-zis.

T2T.ro: Cat dureaza acest curs practic de formare pana cand devii copilot cu drepturi depline si ce presupune el?

Nour: Traning-ul practic dureaza aproximativ doua luni. In tot acest timp am efectuat, in special, zboruri in Europa, Africa de Nord si Orientul Mijlociu. Aceasta etapa reprezinta un curs de orientare in care inveti cum sa manageriezi zborul cu acel tip de aeronava, cum sa transporti pasagerii dintr-un punct in altul printr-o metoda eficienta si la cel mai inalt standard, in concordanta cu cerintele companiei aeriene pentru care lucrezi. Un grup de piloti seniori si de instructori iti monitorizeaza activitatea, asigurandu-se ca iti poti indeplini indatoririle pe care le vei avea dupa examenul practic final.

T2T.ro: Cum ai ajuns sa lucrezi in Arabia Saudita si ce a insemnat aceasta schimbare pentru tine?

Nour: Dupa o perioada pe care am petrecut-o zburand pentru Royal Jordanian, am primit o oferta de job de la compania Flynas din Arabia Saudita, pentru a opera atunci doar zboruri VIP. Contractul a fost excelent, din punct de vedere al zilelor libere si al pachetului salarial si mi-am spus ca este vremea unei schimbari. Am zburat cativa ani pentru divizia VIP, iar apoi mi-am indreptat atentia catre zborurile de linie.

Flynas Airbus A320 – Sursa Flickr  – Jonathan Payne

Viata in Arabia Saudita este diferita, unica as putea spune. Au propriul lor mod de viata si mod de a gandi, departe de lucrurile cu care am fost obisnuit, desi provin si eu dintr-o tara araba. Diferentele sunt mari. Cu toate acestea, le respect alegerile si modul de viata.

T2T.ro: Stiu ca esti unul dintre cei mai tineri capitani din Orientul Mijlociu. Cum ai reusit sa fii upgradat la acea varsta?

Nour: Am inceput devreme cursurile la Academie si acest lucru m-a ajutat pentru a acumula cerintele necesare promovarii la gradul de capitan. In plus, Flynas mi-a oferit oportunitatea de a fi upgradat imediat cum am acumulat orele de zbor necesare, fara nici un fel de intarziere.

T2T.ro: Cum a fost primul zbor pe scaunul din stanga?

Nour: M-am simtit mai responsabil ca niciodata. Totodata, a fost o mare realizare pentru mine. Am simtit ca scaunul din stanga a meritat tot timpul petrecut in Arabia Saudita.

 

T2T.ro: Ce ii trece unui pilot prin minte la fiecare decolare si aterizare si care este cel mai frumos moment din timpul zborului pentru tine?

Nour: Fara indoiala, la fiecare decolare si aterizare, ma gandesc care va fi urmatoarea mea actiune sau decizie in cazul unei situatii de urgenta sau in cazul in care ceva nu va merge cum trebuie. Din fericire, nu am intalnit nicio urgenta majora in niciunul dintre zborurile pe care le-am efectuat. Cel mai frumos moment e aterizarea – ma intorc acasa in siguranta.

T2T.ro: Care este cea mai grea lectie pe care ai invatat-o in cei 12 ani de zbor?

Nour: Cred ca faptul ca trebuie sa ma gandesc mai mult inainte de a lua o decizie. Aveam la inceput momente in care ma grabeam, din cauza increderii prea mari pe care o am in mine. Insa, cu timpul, am invatat ca este foarte important sa fiu cumpatat, pastrandu-mi in acelasi timp si increderea.

T2T.ro: Care sunt planurile de viitor in ceea ce priveste cariera ta?

Nour: In momentul de fata ma straduiesc sa acumulez mai multe ore ca si capitan pe Airbus A320, fapt ce imi va permite sa avansez in cariera. In plus, imi doresc sa urmez cursuri universitare in domeniu, pentru a imi imbogati cunostintele de management al companiilor aeriene.

T2T.ro: Da-mi trei caracteristici care fac diferenta dintre un pilot si un pilot foarte bun.

Nour: Maturitate, bagaj de cunostinte si capacitatea de a evalua fiecare situatie in parte in mod corect.

T2T.ro: Un sfat pentru tinerii care viseaza la o cariera in aviatie?

Nour: Daca iubesti aviatia, nu sta pe ganduri! Dar daca nu, asteapta-te sa ai sentimentul ca ai un job banal, desi nu este. Zborul implica existenta unei pasiuni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *