Impresii de călătorie pe drum cu mașina în Grecia

Doar ce m-am întors zilele acestea din Grecia, unde am fost într-o vacanță de aproximativ 10 zile, cu mașina. Traseul a fost pe ruta București – Salonic – Halkidiki – Lefkada și retur în aceeași ordine.

Aglomerație în vamă la plecare – 2 ore de așteptare la greci

Deși am plecat dis-de-dimineață din București, în jur de ora 4:30, atât la Giurgiu – Ruse cât mai ales la punctul de trecere a frontierei dintre Bulgaria și Grecia (Kulata – Promachonas) a fost aglomerație mare.

La trecerea spre bulgari, la Ruse, s-a trecut relativ repede, dar pur și simplu au fost extrem de multe mașini. Trecerea am făcut-o în jur de ora ora 6-7. Estimez că am stat cam jumătate de oră, cu tot cu taxa de pod și controlul documentelor la intrarea în Bulgaria.

Atenție că unii încearcă fentarea coloanei prin clasica manevră de a te băga pe o altă bandă și apoi forțat intrarea mai în față. Urât mod de a începe concediul au unii. Asta și la podul peste Dunăre, și la greci.

Coadă mare însă la intrarea la greci…

Când am ajuns la punctul de trecere a frontierei spre greci, la Kulata – Promachonas, se făcuse undeva spre orele 14:00. Am stat cel puțin până la orele 16:00 la coadă. Coada era până spre OMV-ul de la bulgari, doar cu mașini bulgărești, românești, din Moldova sau Ucraina.

Trecere vama Bulgaria - Grecia Kulata - Promachonas
Trecerea dinspre Bulgaria spre Grecia pe la vama Kulata – Promachonas în iulie 2021

De ce s-a stat mult? Foarte multă lume omitea completarea acelui PLF de la greci sau susținea că nu a primit QR code-ul. În realitate doar asta îi interesa pe greci, deși aveam acel pașaport covid. Mi s-a părut incredibil că unii turiști se certau cu cei de la punctul de trecere a frontierei pe subiectul completării acelui formular absolut banal care se completează online aici.

Din acest motiv unii treceau în 1 minut (cât am stat noi), alții nu treceau nici în 3-4 minute..ceea ce făcea să avanseze cozile într-un ritm uneori foarte diferit.

Cum aveam plecarea dimineața devreme, am avut emoții și eu cu acel QR code dacă îmi vine pe mail, dar a venit negreșit.

După ce am trecut, drumul a fost foarte liber, până am ajuns spre Salonic, unde era destul de aglomerat.

Întoarcerea foarte lejeră în vamă

La întoarcerea dinspre Grecia, am trecut foarte lejer la intrarea în Bulgaria. Aveam așteptări că stăm mult, după ce la intrare am stat 2 ore. În realitate cred că am stat maximum 20 minute..deși era flux de mașini, se mișcau bine bulgarii.

Când am ajuns la vama de la Ruse – Giurgiu, pentru intrarea în țară, cred că tot 20-30 minute am așteptat.

Am fost întrebați la vamă de unde venim și oarecum surprins mi s-a părut la controlul documentelor când am zis Grecia. Atunci mi s-au cerut documente suplimentare, cum Grecia era în zonă galbenă (acum a devenit roșie). Am arătat certificatele COVID (suntem vaccinați) și ni s-a zis „liber”.

Cum sunt drumurile în Bulgaria și Grecia?

Bulgaria

Aș putea să zic că drumul este destul de lejer, dar în realitate aș evita oricând deplasarea pe timp de noapte în Bulgaria. Cel puțin până ajungi mai aproape de Sofia drumul este așa și așa. Sunt foarte înșelătoare dealurile în depășiri iar marginea drumului nu o vezi, pentru că sunt copaci/arbuști pe margine mai peste tot. Calitatea asfaltului alternează destul de mult.

Din punct de vedere viteză…se merge destul de tare în afara localității, dar sunt camere de viteză și se merge foarte precaut în localități. Aș putea spune că se respectă mai mult decât în România regulile de viteză.

Când ajungi însă în Bulgaria pe autostrăzi, mai aproape de Sofia, se schimbă radical în bine lucrurile.

Pentru pauzele de toaletă/cafea recomand cu toată tăria OMV, sunt foarte curate toaletele. Tot la OMV am alimentat, lângă Sofia și apoi înainte de vamă. Am plecat cu plinul făcut din România, chiar dacă în Bulgaria tradițional este mai ieftin carburantul. În orice caz, este mult mai ieftin decât în Grecia. Dacă faceți plinul la Kulata, și mergeți doar în Halkidiki sau în zonă, cel mai probabil evitați alimentarea în Grecia.

În rest pe drum nu am văzut toalete, cum avem noi în România pe autostrăzi. Dar trebuie spus că bulgarii, mai ales în zona Sofiei, spre Grecia, construiesc la greu autostrăzi.

Atenție că la bulgari este necesară vinieta. Sunt foarte multe echipaje care controlează vinieta, de asemenea există și control video. Vinieta se poate cumpăra imediat cum treci granița, dar e foarte mare coada, sau mai comod se poate cumpăra online de aici. Site-ul are și versiune în română. Vinieta este electronică, pe baza numărului de înmatriculare. Acum trei ani, când am fost în Thassos, vinietele se lipeau pe parbriz…

Grecia

În Grecia am fost pe traseul Promachonas – Salonic – Sithonia – Ioanina – Lefkada. Mare parte din drum a fost făcut integral pe autostrăzi. Din Salonic până aproape de Lefkada sunt niște autostrăzi absolut impresionante. Sunt zeci de tuneluri, unele cu lungime și de peste 3.5 kilometri.

Autostrăzile sunt foarte-foarte bune și în mare parte sunt libere. Se plătește cam la fiecare 50 kilometri. Cel mai puțin am plătit 30 cenți, cel mai des cam 1.20-1.40 EUR și cel mai mult vreo 3 EUR, o singură dată. Am mai plătit tot vreo 3 EUR la trecerea pe sub mare spre insula Lefkada.

Poți uneori să mergi kilometri întregi fără să dai de alte mașini. Absolut fantastic pentru „cruise control”.

Limita de viteză alternează foarte des și sunt foarte multe camere de viteză. Am călătorit cu Waze și cam toate erau marcate.

La greci am alimentat la benzinăriile EKO. Am făcut practic un plin, prețul motorinei era cam de 1.33 EUR unde am alimentat (6.50 lei). Dacă stai să te gândești, nu e foarte mare diferența de prețul din România, iar grecii sunt cunoscuți ca având printre prețurile cele mai mari la carburand din întreaga Europa.

Porto Katsiki, Lefkada

Waze este mai limitat pe acest traseu

Ar mai fi de menționat că Waze m-a băgat pe niște coclauri absurde. Mi-am dat seama mai târziu că Google Maps e mai sigur. Waze prea caută „scurtăturile” ideale ca timp, dar nu e prea ok pentru mașină. Inevitabil, prin Waze, mă trezeam pe niște străduțe imposibile pentru mers în dublu sens care inevitabil se sfârșeau într-o pantă super-abruptă.

De asemenea, vedeți cu Waze să aveți bifate drumurile cu taxă, că altfel vă bagă pe niște drumuri secundare de toată frumusețea. Uneori de bine, uneori de rău.

Drumuri în Lefkada

În altă ordine de idei, aș mai adăuga:

  • am cumpărat o asigurare de călătorie, care acoperă inclusiv daune cu mașina, de la Eurolife. Am găsit codul de reducere de la Aventurescu, care oferă 10% reducere: AVENTURESCU10. Cum am plecat în Grecia, prin Bulgaria, la cumpărarea asigurării am optat pentru „Circuit Europa” pentru a avea inclusiv în Bulgaria asigurare. De obicei cumpăram asigurări prin ING sau aveam cu Revolut Metal, dar de data aceasta am dorit să fie ceva mai complet.
  • Hotelurile sunt destul de rezervate. Rezervați din timp pentru a găsi cele mai bune locații.
  • Unde am stat: The Archontariki (Halkidiki) și Athena Pallas Vila (Halkidiki) și Aloni Studios (Lefkada)
  • Recomand: MOA Seaside, To Simadi, Anchor Foodbar (Halkidiki), Lefkatas (Lefkada)

Dacă articolul te-a ajutat, rezervă hotelurile prin accesarea acestui link sau cumpără de la eMAG prin acest link pentru a susține acest site.

Pentru orice întrebare, completare sau sugestie vă puteți folosi de secțiunea de comentarii de mai jos.

2 comentarii la „Impresii de călătorie pe drum cu mașina în Grecia

  • 18 august 2021 la 11:35
    Permalink

    Noi am calatorit in prima jumatate a lui Iulie, am gasit in general benzina cu 1.74€, rar sub 1.7€ si uneori chiar peste 1.8€

    Răspunde
    • 21 august 2021 la 13:22
      Permalink

      Nu rețin exact cât a fost benzina, pentru că am alimentat motorină, dar nu cred că depășea 1.50 EUR când am fost noi. De aceea comparând cu prețul de aproape 6 lei al motorinei de la noi cu 1.33 eur pe vremea aceea, mi s-a părut decentă diferența de vreo 60 bani. Sigur, la benzină e mai simțitor.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.