Ce drepturi au pasagerii când zborul este întârziat sau anulat și care sunt compensațiile care trebuie plătite de companiile aeriene
Recent au avut loc mai multe zboruri întârziate și anulări care au fost intens relatate în presă și care au stârnit numeroase frustrări dar și întrebări ale altor pasageri.
Dacă în ceea ce privește zborurile anulate, noi ca pasageri nu putem face nimic, este important însă să fim informați cu privire la opțiunile noastre atunci când suntem puși în fața lucrului împlinit și a zborului întârziat. Ca noțiune generală, atunci când un zbor este anulat, compania aeriană trebuie să pună la dispoziția pasagerilor cazare și rerutare (pe un zbor următor sau alte variante). Dacă compania nu face acest lucru, pasagerul poate solicita despăgubiri pentru cheltuieli, dar pentru toate acestea este nevoie să se păstreze fiecare chitanță. Desigur, indiferent de soluția oferită de compania aeriană, pasagerul are dreptul și la compensațiile financiare aferente.
Am stat de vorbă cu cei de la intarziere.ro, care au fost amabili și dincolo de răspunsurile frecvente pe care le au pe pagina lor, ne-au punctat pe cazuri concrete: zborul ROT 364 TAROM Amsterdam – București din 2 decembrie și zborul Wizz Air București – Billund.
Nu se face diferența între companii low-cost și cele de linie
Foarte important de menționat este că reglementările UE nu fac diferență între companii low-cost și de linie, așadar reglementările se aplică pe orice zbor, indiferent de valoarea plătită pentru biletul de avion.
Referitor la zborul Tarom Amsterdam-Bucuresti, din 2 decembrie, cei de la intarziere.ro mentioneaza ca deja au inceput sa primească solicitari de la pasageri. Aceste solicitari se refera atat la recuperarea unor cheltuieli efectuate de pasageri pe durata sederii neprevazute in aeroport (cazare, mese, etc.), dar si la compensatia forfetara impusa de Regulamentul CE 261/2004, care, in cazul acestor pasageri, variaza intre 400 si 600 de euro, in functie de punctul initial de imbarcare, majoritatea pasagerilor fiind in tranzit in Amsterdam.
Chiar dacă anularea sau întârzierea se produce din motive tehnice, compania aeriană trebuie să ofere pasagerilor soluții și compensații
In cazul intarzierilor sau anularilor cauzate de probleme tehnice ale aeronavelor, transportatorul este raspunzator, cu exceptia situatiei in care aceasta defectiune provine dintr-un eveniment strain de activitatea de aviatie civila. Spre exemplu, un atac terorist sau o ciocnire cu o pasare. Simpla respectare a termenelor de revizie impusa de producator, de exemplu, nu inlatura obligatia transportatorului de a despagubi pasagerii. Prin urmare, in baza informatiilor pe care le avem in acest moment, opinia noastra este ca pasagerii acelui zbor au dreptul, pe langa la decontarea cheltuielilor de cazare (foarte putini pasageri au fost cazati direct de Tarom), si la o compensatie financiara de 400-600 de euro. Cu regret am aflat, din presa, ca transportatorul le ofera, verbal, doar un voucher de 120-150€…
In alte situatii similare, Tarom a procedat diferit. Spre exemplu, in cazul unei curse Frankfurt – Bucuresti, care a aterizat de urgenta la Timisoara, din cauza depresurizarii cabinei, au acceptat sa achite compensatiile, insa in cazul unui accident pe pista aeroportului din Paris, unde avionul lor a lovit masina operatorului de la sol, au refuzat platile catre pasageri. Cazul acela a fost preluat de agentia de colectare cu care colaboram si a ajuns in instanta, unde aceiasi avocati cu care lucram si noi au obtinut deja o decizie favorabila in acest sens, Tarom fiind executata silit in acest moment.
Ramane de vazut in ce mod vor fi tratati pasagerii acestui zbor Amsterdam-București (ROT 364), precum si cei ai altor zboruri afectate de imobilizarea acelei aeronave. Din estimarile noastre, sunt cam 6-700 de pasageri ai zborurilor din 3 decembrie, eligibili pentru despagubiri din partea Tarom.
Unele situații sunt imprevizibile, dar modul de gestionare a situației este în controlul companiei aeriene
Ce am dori sa subliniem si noi este ca aceste evenimente apar frecvent in cadrul oricariei companii, varsta avioanelor sau nationalitatea echipajului fiind complet irelevanta. Ceea ce face diferenta este modul in care situatia este gestionata.
Ca exemplu, la jumatatea lunii septembrie, Wizz Air a avut un eveniment similar: la decolarea din Bucuresti spre Billund, pilotul comandant a cerut sa revina la Bucuresti, din cauza unei probleme tehnice la unul din motoare. Ambele zboruri (Bucuresti-Billund si Billund-Bucuresti) au fost anulate, iar pasagerii au fost cazati la hotel si redirectionati spre destinatia finala peste…3 zile. Desi nu au “uitat” pe nimeni in hotel, reactia lor a fost mai lenta decat a Tarom, care a ales varianta mai costisitoare, de a trimite o a doua aeronava in Olanda. Am avut foarte multe cereri de la pasageri si in acel caz, in majoritatea am reusit deja sa obtinem despagubirea pasagerilor, insa in cateva cazuri, Wizz Air a refuzat si am trimis dosarele in instanta, cu ajutorul avocatilor cu care lucram. Luna viitoare speram sa avem decizii favorabile si pentru acesti pasageri.
În situația în care aveți întrebări specifice, cu anumite situații sau anumite zboruri, așteptăm în comentarii și încercăm să vă oferim asistență.