Cateva articole recente despre TAROM

In ultima perioada am dat peste articole destul de interesante despre TAROM. Unele cu care sunt de acord, altele cu care nu, unele partial. Am zis sa le reiau intr-un articol.

  1. Radu Dumitru spune ca TAROM se indreapta spre profit

Intr-adevar, daca te uiti la graficele pierderilor TAROM inregistrate in ultimii 7 ani, ai zice ca da, anul viitor ar trebui sa facem profit. Din pacate, consider ca Radu este extrem de optimist pentru ca toata minimalizarea aceasta a pierderilor vine intr-un context economic extrem de favorabil: scaderea enorma a cotatiei barilului de petrol, de unde si probabil scaderea costurilor cu combustibilul.
Practic, mai toate companiile aeriene care au un plan si il urmeaza in acest moment sunt profitabile.

Vorbim si de faptul ca in lume exista o multime de companii aeriene care lanseaza comenzi pentru zeci sau chiar sute de aeronave. TAROM in momentul de fata nu doar ca are o flota imbatranita, dar nu exista public nici macar un plan de reinnoire a flotei, dincolo de eternele discutii care dureaza de ani de zile pentru uniformizarea flotei. Uniformizare care dupa umila-mi pare, nu poate fi 100%, pe cursele regionale ai nevoie de ATR-uri sau jet-uri de capacitate mica.
TAROM va putea pe internele consolidate ca PAX (ex: TSR, CLJ, IAS) sa castige prin frecventa, si aici ai nevoie de avioane de capacitate ceva mai mica pentru a oferi flexibilitate. Ce face Blue Air cu cele doua curse pe zi spre Iasi nu e neaparat adaptat cererii existente, dar e un pas de viitor curajos.

Citește și  Air Europa va oferi zboruri Madrid - Panama City din februarie 2019

2. Vladimir Stoicescu spune pe Adevarul.ro ca TAROM este o companie neprofitabila cu un viitor incert

Partial adevarat. Intr-adevar TAROM este o companie cu un viitor incert. Mai spune in articol si ca:

Singurul factor important este load factor-ul, practic cât de pline sunt aeronavele atunci când decolează.

Este cea mai mare prostie. Poti sa zbori si cu avionul pe jumatate gol si sa ai profit, atata timp cat vinzi biletele la un pret ridicat. Daca vinzi bilete foarte ieftine si ai load factor 100% (numarul de pasageri transportati vs numarul de scaune din avion)..tot se cheama ca esti neprofitabil.

3. Ioan Balan, deputat liberal de Suceava spune ca TAROM ii ia la misto pe bucovenineni pentru ca ofera doar doua zboruri pe saptamana

Relativ adevarat este faptul ca da, sunt putine zboruri spre Suceava si se mai si anuleaza. Realitatea este ca zborurile au reinceput la presiuni politice pentru ca cei din Suceava au un aeroport nou si ca era anuntat de catre TAROM ca vor incepe zborurile doar din martie 2016. Din pacate, este un exemplu cum politicul isi baga „nasul” in operarea unor companii de stat doar din ratiuni populiste.

Citește și  Zboruri Iași - Cluj-Napoca cu TAROM din iunie 2018

Tot deputatul liberal mai spune ca:

Balan a sustinut, intr-un comunicat remis duminica Ziare.com, ca Tarom ar trebui sa zboare catre zeci de destinatii externe de pe Aeroportul Suceava.

Desigur, ignora faptul ca TAROM zboara „spre zeci de destinatii externe” doar din Bucuresti. Practic, deputatul cere ca TAROM sa zboare de pe Aeroportul Suceava mai des spre destinatii externe decat de la Cluj sau Timisoara, orase cu un catching area mult mai mare. Din nou, un exemplu de discurs politic. Toata lumea vrea ca din localitatea sa sa se zboare spre cat mai multe destinatii, dar oare este profitabil pentru companie?

4. Aproape 40% dintre angajatii TAROM sunt rude

Desigur, in aviatie, zborul si lucrul in domeniu sunt chestii mostenite si parca ti-e mai usor o cariera in domeniu cand ai o ruda pe acolo, dar totusi – spre 40% dintre angajati sa fie in situatia aceasta?

Revenind la ale noastre…da, TAROM este o companie cu un viitor incert in acest context.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *