Boeing 747 – Ce companii aeriene mai zboară cu jumbo-jet

Boeing 747, denumit popular și Jumbo Jet, este avionul care a schimbat probabil cel mai mult aviația comercială. A fost un avion proiectat la sfârșitul anilor 1960 și a marcat o creștere spectaculoasă a numărului de locuri dintr-un avion, fiind la vremea aceea avionul cu cea mai mare capacitate de pasageri (până la 600 pasageri).

Proiectul pe care s-a bazat însă Boeing 747 a derivat dintr-un proiect militar, într-o vreme când Armata SUA avea nevoie de un avion cargo de dimensiuni foarte mari.

Îl recunoști ușor datorită cocoașei

Dincolo de capacitatea mare a avionului, acesta este renumit pentru faimoasa cocoașă, fiind primul avion de pasageri care a avut practic o punte superioară. La început cocoașa a fost mică, având în general puntea de comandă deasupra, dar generațiile următoare au avut capacitate din ce în ce mai mare pe puntea superioară.

Un alt aspect după care poți recunoaște avionul este și datorită faptului că are 4 motoare, fiind unul dintre puținele avioane încă active în serviciul comercial cu 4 motoare.

Boeing 747 a debutat în serviciul comercial în 1974, primul avion de acest tip fiind livrat companiei aeriene Pan Am.

Capacitatea incontestabilă a acestui avion a dăinuit vreme de aproape 4 decenii, până la apariția rivalului, Airbus A380.

Boeing 747-400 KLM alături de Airbus A380 Air France pe platforma Aeroportului San Francisco

Totuși, spre deosebire de avionul celor de la Airbus, Boeing 747 a scris istorie de-a lungul multor generații. Avionul a apărut în ceea ce se numește Epoca de Aur a aviației și a schimbat radical ceea ce urma să vină. 747 a fost realizat la comanda principalelor companii aeriene de pe vremea aceea, cel mai mare promotor și principalul beneficiar al vremii al acestui avion fiind compania Pan Am. La vremea aceea, cele mai mari avioane de pasageri erau Boeing 707 și McDonell Douglas DC-8.

La vremea aceea, Pan Am se confrunta cu o cerere tot mai mare de locuri în avion, având practic capacitatea limitată. Era și o perioadă în care era important să ai o capacitate mai mare pe un singur zbor, în detrimentul evoluției din zilele noastre, când se favorizează avioane de capacitate medie, care au posibilitatea de a oferi zboruri ultra-lungi (ex: Boeing 787).

Boeing 747 British Airways parcat la terminal pe Aeroportul Londra Heathrow

În zilele noastre însă. avioanele mari au devenit din ce în ce mai puțin populare. Airbus chiar a încheiat de curând producția pentru avioanele A380, iar Boeing se pregătește să facă asta începând din 2022 cu versiunea 747.

În prezent mai zboară aproximativ 437 avioane Boeing 747

În Aprilie 2021 erau în funcțiune 437 aeronave Boeing 747 (6 avioane 747-100, 20 avioane 747-200, 4 avioane 747-300, 266 avioane 747-400, și 141 avioane din ultima serie 747-8)

Pandemia a grăbit retragerea avioanelor 747

Pandemia a grăbit și retragerea avioanelor foarte mari. Astfel, companii precum KLM au retras chiar mai devreme decât plănuiau jumbo-jetul..

Cabina economy Boeing 747-400

Companii aeriene care încă mai zboară cu Boeing 747

Lufthansa

Boeing 747-8 Lufthansa

Lufthansa are în serviciul comercial 14 avioane de tip Boeing 747-8 Intercontinental. Cel mai vechi avion Boeing 747 din flota activă a operatorul aerian din Germania este din 2012, iar cel mai nou este din 2015. Așadar, Lufthansa are o flotă destul de tânără de avioane 747 și este puțin probabil să le retragă definitiv prea curând.

În prezent, compania zboară aceste avioane și spre destinații din Europa, precum Mallorca. În mod tradițional, aceste avioane zboară de la Frankfurt spre destinații transcontinentale spre Asia, Africa sau America.

Air China

Compania chineză Air China are o flotă compusă din 10 aeronave Boeing 747. 7 dintre aceste avioane sunt versiunea 747-8i, cu o capacitate de 365 pasageri, în configurație de 4 clase. De asemenea, unul dintre aceste avioane 747 sunt în configurație VIP, folosit de către guvernul chinez sau alte oficialități.

Asiana Airlines

Compania sud-coreeană Asiana Airlines are în flotă 12 avioane Boeing 747-400 pe care le folosește pe diverse rute cu plecare din capitala Seoul. O parte dintre aceste aeronave au fost convertite în versiuni cargo, astfel că este din ce în ce mai greu să zbori cu 747 inclusiv cu Asiana.

Korean Air

Compania sud-coreeană Korean Air are în flotă 9 avioane Boeing 747.

Rossiya

Rossiya are unul dintre cele mai interesant vopsite aeronave Boeing 747

Compania Rossiya are în flotă 7 avioane din seria Boeing 747-400. Compania le folosește cu precădere pe rute charter din orașele rusești spre destinații din Thailanda, Turcia sau alte destinații populare de vacanță.

Air India

Air India are o flotă compusă din 4 avioane Boeing 747.

Mahan Air – Iran

Unul dintre cele mai bătrâne avioane Boeing 747 în serviciul comercial pentru pasageri se află în flota Mahan Air

Compania iraniană Mahan Air are trei avioane Boeing 747, din care două avioane din seria Boeing 747-300.

Companii cargo

Boeing 747 în versiune cargo este extrem de popular în perioada aceasta. Este folosit de companii tradiționale precum Air China, Asiana, Saudia, Cathay Pacific, Singapore Airlines dar și de companii aeriene tradiționale în zona transportului aerian de mărfuri precum Airbridge Cargo, Cargolux, Silkway, Kalitta Air sau gigantul curier UPS. Aceste companii aeriene ajung destul de des și la București, pe Aeroportul Henri Coandă Otopeni.

În prezent, inclusiv datorită contextului internațional de călătorii, flota de avioane Boeing 747 care zboară în regim cargo este mai frecventă decât în versiunea pentru pasageri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.