Baza Ryanair la Bucuresti cu 3 aeronave noi din toamna
București va deveni din toamnă a doua bază anunțată de către Ryanair spre a fi deschisă în România, după anunțarea celei de la Timișoara. Aceasta nouă bază este și a 81 a deschisă de către irlandezi. Desigur, chiar și până acum Ryanair zbura la București, deschiderea bazei însă oferă ocazia unei dezvoltări directe dinspre București și din alte zone ale Europei. În plus, taxele de parcare vor fi luate într-un procent mai semnificativ de aeroportul din Capitală, având în vedere că probabil aeronavele vor înnopta aici.
Bazei de pe aeroportul București îi vor fi alocate trei aeronave Boeing 737 noi nouțe și pe lângă rutele noi spre Timișoara și Atena avem creșteri de frecvențe și pe alte rute Ryanair. După prețurile de listă, acestea echivalează cu o investiție de 300 milioane dolari, însă cu siguranță Ryanair primește discounturi semnificative de la producător.
Data oficială pentru deschiderea bazei noi de la București este de 30 Octombrie 2016.
Ce nu s-a anunțat însă la conferința de presă astăzi sunt rute noi sau o confirmare a interesului deosbit Ryanair spre zboruri interne, cum s-a tot vehiculat anterior. Am plecat oarecum dezamăgit, cumva s-au reluat punctual știrile anunțate anterior cu posibilitatea de a adresa întrebări direct către conducerea Ryanair. V-am spus că eram foarte entuziasmat de venirea CEO-ului Ryanair în București și mă gândeam că se vor întâmpla cu adevărat știri importate, nu doar o recapitulare a anunțurilor care privesc România și o scurtă sesiune de Q&A. Am impresia că întrebările au lipsit tocmai datorită faptului că audiența se aștepta la lucruri noi.
Focus pe dezvoltare pe rute cu volum
Ca strategie discutată pentru România, înainte de dezvoltarea altor rute interne, Ryanair plănuiește mai degrabă să conecteze Bucureștiul și Timișoara pe plan internațional iar atunci când rutele interne vor avea volume suficiente le vor adăuga. Politica Ryanair este de ataca cu precădere rute pe care companiile aeriene concurente practică prețuri mari.
Practic, strategia Ryanair în România este mai degrabă nu de a construi rute ci de a ataca alți operatori care practică prețuri de monopol. Este discutabilă oarecum această strategie dar uite că în cazul Ryanair și a pasagerilor lor, funcționează de minune.
Michael O’Leary a declarat în cadrul conferinței de presă că pot să meargă cu prețurile extrem de jos, obiectivul principal al unui zbor fiind acoperirea unui factor de încărcare de cel puțin 90%. Așadar, se explică și prețurile extrem de mici pe zborurile spre Italia sau Bruxelles.
De asemenea, singura armă cu care un competitor poate lupta cu Ryanair este prețul, însă Ryanair practică întotdeauna prețurile cele mai mici, conform declarațiilor reprezentaților companiei.
Site în limba română
Una dintre cele mai semnificative anunțuri de la conferința de presă de astăzi a fost anunțarea site-ului în limba română, declinare de care vă spuneam și ieri. Se vehicula de ceva vreme de site-ul în limba română, este un pas mare înainte.
Lansarea variantei în limba română, pusă în context cu creșterea mare dorită de irlandezi în România vine natural. Plus de asta, ar fi fost ciudat să opereze zboruri între București și Timișoara dar procesul de booking să fie realizat pe un site în altă limbă, nu-i așa?
Totuși încă este de lucrat (mult) la traducerile în română de pe site. Este de lucru atât la declinări cât și la multe elemente rămase netraduse încă.
Nu îmi dau seama dacă ne așteaptă și prețuri în lei în viitorul apropiat. Atât Blue Air cât și Wizz Air oferă posibilitatea alegerii prețurilor în lei.
Orar Iarna 2016 București și țintă de 1.4 milioane de pasageri în anul fiscal 2016
Roma (Ciampino) | 2 x zi | Atena | 1 x zi |
Timișoara | 2 x zi | Madrid | 1 x zi |
Londra (Stansted) | 2 x zi | Milano (Malpensa) | 1 x zi |
Bruxelles (Charleroi) | 9 x săpt. | Bologna | 5 x săpt. |
Milano (Bergamo) | 9 x săpt. | Dublin | 5 x săpt. |
Observați că avem creșteri de frecvențe, iar Ryanair plănuiește ca în anul fiscal 2016 să ajungă la 1.4 milioane de pasageri.
În București, Michael O’Leary, CEO Ryanair, a declarat:
Suntem fericiți să anunțăm o nouă bază la București, începând cu 30 Octombrie, cu 3 aeronave bazate, 2 rute noi către Atena și Timișoara (10 rute în total) și mai multe zboruri către Bruxelles, Dublin și Milano, ce vor aduce Aeroportului București un trafic de 1.4 milioane de clienți pe an și vor susține peste 1,000 de locuri de muncă. La București, Ryanair va avea o creștere de 75% și va investi 300m $.
Orarul nostru de iarnă pentru București include servicii zilnice către Londra (2), Madrid (1) și Roma (2), și face Ryanair alegerea ideală pentru clienți care călătoresc în interes de afaceri, dar și de plăcere, iar noi ne așteptăm în continuare la noi rute, creșterea traficului, a locurilor de muncă și a turismului pe cele 2 noi baze românești din București și Timișoara. Pentru a sărbători noua noastră bază din București, scoatem la vânzare locuri la prețul promoțional de doar 9.99€ pentru călătorii în Martie, care trebuie rezervate până cel târziu Joi, (18 Feb). Pentru a evita epuizarea locurilor promoționale, clienții trebuie să acceseze www.ryanair.com pentru rezervări.
Prețurile pentru zborurile București – Timișoara vor fi lansate în prima jumătate a lunii Martie, cam în aproximativ 3 săptămâni, conform spuselor CEO-ului Ryanair. Acesta a precizat că mai este timp și că oricum zborurile vor începe doar din octombrie, așadar nu e grabă și cu siguranță toată lumea va avea timp suficient să își rezerve și planificile călătoriile.
Mulți se așteaptă ca în curând pe lângă noul site Ryanair în limba română să avem parte și de posibilitatea plății în lei.
Oferte promoționale – bilete la 9.99 EUR
Ieri seară făceam câteva prin screen-uri pe site-ul Ryanair și sesizam în continuare menținerea unor prețuri la 9.99 EUR. Astăzi, oferta promoțională s-a lansat, cu valabilitate doar astăzi, pentru zboruri în martie. În ochii consumatorului această nu pare a fi o ofertă unică, însă este posibil să fi suplimentat numărul de locuri la preț mic disponibile.
Pe lângă oferta la 9.99 EUR mai sunt disponibile chiar și bilete one-way la 7.99 EUR, spre Bruxelles.
Pe lângă oferta Ryanair astăzi avem parte de oferte și din partea Wizz Air sau Blue Air, companii care au redus tarifele pe toate zborurile operate din și spre România. Doar TAROM nu a anunțat ceva special, probabil anticipând faptul că nu va fi ceva neapărat nou și senzațional anunțat de Ryanair astăzi la București, deși punând în perspectivă, mișcarea Ryanair va fi una cu bătaie pe termen lung.
Dacă tot suntem la capitolul prețuri, am înțeles că astăzi costurile cu combustibilul din total costuri de operare ar fi undeva la 40%. Punând în balanță faptul că de la anul Ryanair va avea prețuri mai bune la combustibil (aparent au actual un hedging – preț fix negociat la combustibil peste valoarea corectă) vor reuși să reducă și mai mult prețul biletelor, undeva cu 4 EURO/bilet.
Mulțumiri dar și ironii la adresa TAROM
Conferința de presă a început astăzi cu o săgeată aruncată spre TAROM și întâmplarea premierului Dacian Cioloș care a fost nevoit să își reprogrameze o întâlnire la Bruxelles datorită întârzierii zborului dus. Totuși, în momentul întrebărilor din sală, dacă CEO-ul Ryanair are sfaturi către TAROM acesta a menționat că nu are neapărat sfaturi însă este extrem de recunoscător TAROM pentru începuturile Ryanair, când aceștia au început operațiunile cu 6 aeronave ROMBAC 1-11 închiriate de la compania noastră națională. În acele momente inclusiv echipajul Ryanair era format din piloți români, de la TAROM.
Target de 180 milioane pasageri pe an
Dacă la început Ryanair își stabilea targeturile prin a depăși alte companii aeriene ca număr de pasageri, astăzi nu a mai rămas vreo companie de depășit, având în vedere că într-un an calendaristic Ryanair este compania aeriană care transportă cei mai mulți pasageri din lume. Totuși, Ryanair își dorește ca în următorii ani să ajungă la 180 milioane de pasageri pe an, evoluție care va fi susținută de dublarea flotei de avioane în următorul an.
În rest, a fost o atmosferă foarte degajată la conferința de presă, CEO-ul Michael O’Leary răspunzând la toate întrebările adresate, e drept – cu mai mult sau mai puține detalii. A fost savuros momentul în care acesta spunea că își dorește să își petreacă concediile la muncă, doar ce s-a întors dintr-o vacanță cu copiii și a fost teribil. Întrebat și dacă ar veni în vacanță în București, acesta a răspuns că ar trimite nevasta și copiii săi aici, el concentrându-se pe muncă.
Am rămas personal și eu cu un mic semn de întrebare, de ce la început aveam pe masă și prezența Directorului Aeroportului București dar acesta nu mai venise. Nu îmi dau seama daca asta se dorea a fi o ironie fină la adresa Aeroportului București care nu acceptă să micșoreze prețurile la nivelul dorit de irlandezi.
Foarte drăguț, în sală se afla și Amsadorul Irlandei care a pus câteva întrebări și observații interesante, printre care și susținerea faptului că Ryanair este cea mai mare companie din Irlanda în momentul de față.