Nu, nu cred că vom avea prea curând avioane fără scaune
Din când în când mai apare câte o știre prin care se spune că o anumită companie aeriană, de mai aproape sau mai departe de noi, întotdeauna low-cost, ar vrea să introducă locurile în picioare în avion.
Astfel de știri au fost asociate cu Ryanair în trecut, cu producătorii de avioane sau cu companii aeriene din India sau alte țări unde cererea pentru zboruri este în creștere consistentă, dar unde prețul contează foarte mult.
De data aceasta a venit rândul unei companii aeriene din Colombia să se asocieze cu această știre. Conform unor publicații britanice, CEO-ul companiei aeriene VivaColombia ar fi declarat că este foarte interesat de studiul care vrea să vadă dacă este posibil sau sigur ca pasagerii să călătorească în avioane fără scaune.
Iar de aici s-a declanșat o adevărată frenezie globală, probabil în lipsă de subiecte care să facă pe plac în social media.
Avionul nu este tren sau autobuz să se deplaseze doar orizontal

Mulți argumentează că până la urmă și în autobuz poți călători în picioare, sau că în tren nu ai nevoie de centură de siguranță. Diferența majoră de siguranță însă este dată de faptul că un avion, în mod standard, se deplasează în toate direcțiile. Sus, jos, stânga, dreapta.
Imaginează-te ca fiind o pietricică închisă într-un flacon. Dacă nu ești fixat, sari în toate direcțiile.
Când prinzi turbulențe, mișcarea nu este doar orizontală, este și verticală. Iar când prinzi goluri mari de aer, turbulențe severe, trebuie să stai și, că ne place sau nu – efectiv legat de scaun pentru a nu zbura în interiorul cabinei avionului.
Când dai de turbulențe, ai nevoie de centură de siguranță. Dacă stai în picioare, nu ai cum să ai centuri de siguranță.
Scaunele mai au și rolul de a distribui cât de cât uniform greutatea pasagerilor.
Încă lucrurile sunt bine reglementate
Lucrurile în aviația comercială sunt bine reglementate.
Fiecare avion vine din fabrică cu un număr maxim de pasageri care pot lua loc în avion confortabil și în siguranță, ceea ce nu prea lasă loc companiilor aeriene de a pune scaune de ce mărime vor ei, dar fără scaune.
În plus, scaunele mai sunt și materiale care trebuie să plutească, în eventualitatea unei situații de urgență și aterizarea pe apă.
Pe lângă scaune, în configurația unui avion, strâns legat de poziția exactă a fiecărui pasager se mai pun și dispozitivele de urgență în situația unei depresurizări la înălțime mare: măștile de oxigen.
Așadar, nu credeți toate știrile care apar și promit SF-uri. În principiu, mai rău decât în actualele configurații ultra low-cost nu prea poate fi. Că doar nu vom sta grămadă, unul peste altul, nu-i așa? 🙂
Poate, niste locuri pe aripi sau, in viitorul apropiat, un avion tip tren ?