Alianțele aeriene – Ce sunt și cum funcționează parteneriatele strategice în aviația comercială
Skyteam, Oneworld sau Star Alliance. Dacă ai trecut vreodată printr-un aeroport regional mai mărișor, cu siguranță ai văzut aproape peste tot aceste denumiri, fără să reușești să înțelegi neapărat din prima ce ar semnifica ele.
Aviația comercială este o industrie matură dar și dinamică care luptă pentru fiecare client cu scopul de a umple avioanele de pasageri. Un avion fără pasageri nu poate fi profitabil, așadar companiile aeriene fac tot ce pot pentru a oferi călătorului posibilitatea de a călători cât mai ușor până la destinația finală. Inclusiv în a-l trimite să zboare pe o anumită porțiune cu o altă companie aeriană.
Alianțele aeriene civile sunt parteneriate extinse între companiile aeriene prin care o companie oferă beneficii pasagerilor altor companii aeriene din alianță. Companiile dintr-o alianță aeriană practic primesc și trimit pasageri pe zborurile altor companii aeriene din alianță, dar și împart printre ele saloane pentru business class sau își sincronizează între ele programele de fidelitate.
Te poți întreba probabil de ce ar face asta iar cea mai simplă paralelă se poate face în industria rețelelor de telefonie mobilă, unde companiile se aliază pentru a oferi funcționalitatea Roaming.
Dar hai să vedem cele mai mari beneficii pentru pasageri mai jos.
Transfer facil de pasageri pe rute neoperate de alte companii
Să luăm exemplul cel mai la îndemână – TAROM. Compania aeriană TAROM face parte din alianța SkyTeam, care are membri fondatori companiile aeriene Air France, KLM și Delta (USA).
Chiar dacă TAROM nu zboară spre New York, compania aeriană națională vinde bilete de avion spre această destinație. Practic, TAROM te trimite în New York prin Amsterdam sau Paris, folosind zborurile Air France, KLM sau Delta.
Air France sau KLM sunt fericiți că vând un bilet de avion prin TAROM care poate altfel ar fi vândut de companii rivale, iar TAROM este de asemenea fericit că pune la dispoziția pasagerului destinația finală.
Colaborarea funcționează și în sens invers, poate un pasager din New York dorește să zboare spre Satu Mare, dar nu există nici o legătură posibilă prin companii majore spre această destinație. În acest caz Air France sau KLM pot vinde acest bilet de avion pe zborul TAROM.
În plus, prin aceste parteneriate companiile aeriene zboară cu mai multe numere de zbor, practic zborul TAROM spre Satu Mare este virtual operat și de către KLM și Air France, chiar dacă echipajul, avionul și toată organizarea este a TAROM.
Pentru ca lucrurile să funcționeze și mai bine, companiile aeriene dintr-o alianță pot cădea de acord și asupra orarului de zbor astfel încât să se sincronizeze și mai bine și să ofere frecvențe de-a lungul zilei (sau săptămânii) spre anumite destinații.
De exemplu, TAROM cu Air France ar putea să ofere frecvențe de-a lungul zilei în ton cu cererea clienților dar și cu conexiunile Air France mai departe de pe aeroportul Charles de Gaulle.
În exemplul de mai jos se poate observa cum de-a lungul zilei TAROM cooperează cu Air France pe aceleași zboruri. Primul zbor este operat de Air France la ora 6:05 de pe Aeroportul Otopeni, urmat de zborul TAROM de la ora 8:40, apoi tot de TAROM la ora 13:10, urmând ca Air France să închidă ziua cu zborul spre Paris de la ora 14:20.
În acest exemplu ar fi de remarcat și faptul că TAROM vinde bilete de avion mai ieftin pe zborul Air France față de tocmai compania care operează aceste zboruri.
Recompense pentru pasageri fideli
Una dintre marile avantaje ale companiilor aeriene de linie și de tradiție sunt deseori călătorii business sau cei care zboară în interes de serviciu. Acești călători de regulă cumpără cele mai scumpe bilete de avion pentru că de regulă acești pasageri sunt ultimii care cumpără biletele de avion. Și nu trebuie neapărat să zboare la clasa business sau first, este de ajuns să cumpere un bilet chiar în clasa economy, unde mai ales pe cursele scurte diferențele între economy și business nu sunt prea mari.
Citește și: Cum este să zbori la clasa business și de ce avantaje te bucuri
O strategie importantă pentru companiile aeriene este să fidelizeze această grupă de pasageri și să ofere la nivel individual pasagerului beneficii iar la nivel de companie o rețea complexă de rute și cu frecvențe convenabile, mai ales că aici timpul este mai important decât costul biletelor de avion.
Iar pentru pasageri companiile aeriene pun la dispoziție saloane business, iar în cadrul unei alianțe aceste saloane se pot împărți între companiile aeriene din aceeași alianță.
De asemenea, pentru fidelizarea pasagerilor, chiar dacă aceștia zboară în interes de serviciu, companiile oferă tot felul de beneficii prin programele de loialitate. Cele mai comune beneficii sunt adunarea de mile pe care ulterior pasagerul le poate cheltui de cele mai multe ori în interes personal.
Practic, pasagerul business class poate câștiga la 4-5 zboruri chiar un zbor gratuit (sau la care trebuie să plătească doar taxe modice).
Chiar dacă călătorești ceva mai rar, aderarea la un program de fidelitate chiar dacă nu îți aduce foarte multe mile (personal am adunat aproximativ 15.000 mile în doi ani cu Skyteam, practic un zbor european dus), îți poate aduce alte beneficii ca de exemplu îmbarcarea într-un grup prioritar.
Nu orice companie aeriană aderă la alianțe
În prezent există sute de companii aeriene pe întreg globul, dar doar câteva zeci de companii sunt înscrise într-o alianță aeriană.
Acest lucru se întâmplă pentru că alianțele aeriene sunt destul de restrictive cu companiile aeriene pe care le primesc între ele și există și un interes geografic, chiar prin prisma scopului alianțelor. De exemplu nu vei vedea companii aeriene concurente pe aceeași bază operațională fiind în aceeași alianță.
Pe avioanele companiilor aeriene dar și pe multe alte materiale promoționale cât și înscrise pe avioane vei sesiza cu ușurință alianța aeriană în care o companie aeriană este înscrisă. Mai mult decât atât, este un obicei de promovare pentru companiile aeriene să posede câteva aeronave care să fie vopsite cu o schemă de culori comună a alianțelor aeriene.
De exemplu, TAROM are două aeronave vopsite în livery Skyteam – este vorba de un ATR 42 și de un Boeing 737-700.

Cooperare logistică în cadrul alianțelor aeriene
Pe lângă beneficiile oferite de către companii aeriene către pasagerii aceleiași alianțe, companiile aeriene se ajută și între ele. De exemplu, pe aeroportul New York JFK, Air France-KLM folosește ca procesator de bagaje compania din aceeași alianță cu baza pe JFK – Delta.
De obicei, companiile aeriene dintr-o alianță operează pe aeroporturile mari pe același terminal.
În plus, companiile se mai ajută în cazul în care se anulează un zbor, aceștia întotdeauna vor redirecționa pasagerii cu precădere pe zboruri ale companiilor aeriene din aceeași alianță.

Membri celor 3 mari alianțe – Star Alliance, oneworld și Skyteam
În prezent, există trei mari alianțe aeriene globale. Cea mai mare alianță este Star Alliance, urmată de Skyteam și de Oneworld.
Star Alliance: Lufthansa, United, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Adria, Aegean, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zeeland, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egyptair, Ethiopian, EVA Air, LOT Polish Airlines, SAS, Shenzen Airlines, South African, Swiss, TAP Portugal, THAI.
Oneworld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, Siberia Airlines (S7), SriLankan Airlines, TAM
Skyteam: Air France, KLM, Delta, Aeromexico, Aeroflot, Aerolineas Argentina, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, China Southern Airlines, Czech Airlines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, Korean Airlines, Middle Eeast Airlines (MEA), Saudi Arabian Airlines, TAROM, Vietnam Airlines.