De ce nu am călătorit până acum cu agențiile de turism – Falimentul Funtrip
Personal mereu mi-am făcut vacanțele pe tip DIY – do it yourself. Nu din motive de prețuri, ci mai mult de flexibilitate, mi-a plăcut mereu să aleg compania aeriană cu care să zbor, orarul, chiar și tipul de avion cu care să zbor, hotelul filtrat pe Booking/Agoda după review-uri și preț sau cazare prin Airbnb. Toate motivele date ca avantaje pentru care o agenție de turism pentru o zonă de turism de masă să fie cu plus pentru mine au dat cu un mare semn de întrebare.
În momentul de față văd un singur avantaj al agențiilor de turism destinațiile cvasi-exclusive de tip Antalya, Skiathos sau Santorini, unde agențiile asigură zboruri charter directe și de asemenea rezervă hoteluri întregi, astfel că nu prea ai cum să ajungi în acele destinații pe cont propriu. Poate și în alte destinații de tip Maldive aș alege o agenție, tot din astfel de motive. Însă pentru un city-break în Europa sau o vacanță în Asia de Sud Est agenția nu știu cât de mult te poate ajuta, asta dacă nu extra-personalizează oferta și se ocupă de toată organizarea pentru tine, altceva decât rezervarea biletelor de avion și a hotelului.
De altfel, dacă și pe vacanțe do it yourself există riscuri – compania aeriană să dea faliment de exemplu – mai dese au fost cazurile când agențiile de turism au dat faliment. Ultimul faliment (nepronunțat încă la momentul în care redactez articolul – dar cu toate șansele să se întâmple) este tocmai pe o agenție de turism care a fost mega recomandată în tot online-ul: Funtrip. Detaliile le găsiți pe zoso.ro și nu am să insist neapărat pe aceste aspecte.
Funtrip s-a specializat oarecum în excursii în zone aparent exotice – Asia de Sud Est și Africa. Adică exact zonele pe care le urmăresc și eu – ori nu de puține ori am văzut căruța de reclame pe Facebook și cu această agenție de turism. Repet, cu o mulțime de recomandări că fac excursii mișto, că sunt OK, ce să mai, îmi venea să le bag banii direct în buzunar, că sigur e ceea ce am nevoie. Noroc că nu am făcut-o.
Printre motivele pentru a alege o agenție de turism am mai întâlnit-o și pe cea cu asigurarea de călătorie. Fraților, se poate cumpăra online! Sigur, o agenție are responsabilitatea de a căuta variante dacă un zbor este anulat, de a te reruta, practic își transferă responsabilitatea, dar în general mereu există soluții, asta dacă nu ești tu un întârziac de serviciu când vine vorba de ajuns la timp la aeroport, caz în care încerci să o scoți prin agenție.
Însă dacă agenția de turism dă faliment.. ai rămas și fără zbor, și fără cazare și cu o tonă de nervi. Că doar ăia sunt ai tău.
Sigur, nu vreau să acuz agențiile de bună credință de ceva, până la urmă este opțiunea fiecăruia. Doar că eu, mereu am călătorit făcându-mi singur planurile și alegând singur și până în cele mai mici detalii tot ce a fost cu excursia mea.
Sunt multe motive pertinente pentru a alege o agentie si voi enumera cateva:
1) Evitarea costurilor ascunse – De exemplu cand cauti cazari in Dubai sau SUA pe Booking.com, costul afisat nu include taxe intre 15% -20% care se achita la receptia hotelurilor, si asta este un mic exemplu, sunt foarte multe destinatii cu aceiasi politica.
2) Sistemele de rezervari pentru agentii au de cele mai multe ori tarife mai bune decat sunt disponibile pe site-urile ca Booking.com sau Hotels.com etc.
3) Conditiile de plata pot fi mai bune decat la site-urile on-line;
4) Asistenta si timp castigat;
5) De cele mai multe ori o agentie buna are un cost mai mic decat costul public;
In mod normal, o agentie nu trebuie sa aiba un cost mai mare decat costul pe care il poate obtine turistul daca rezerva singur. Altfel normal ca nu mai vad rostul sa apelezi la o agentie.
Ideea este ca dupa ce iti stabilesti un traseu si ai un cost final real cu tot cu taxe si bagaje, sa trimiti si solicitarea unei agentii. Daca iti este oferit un cost mai mic atunci merita…
George, am călătorit de zeci de ori cu Booking sau Agoda și mereu am plătit ce scria în rezervare, nimic în plus. Ba chiar, în unele locuri am avut surpriza unui upgrade de cameră.
Am călătorit în interes de serviciu în Statele Unite și nici acolo nu am plătit ceva în plus din ce știu.
Cât despre condițiile de plată, pot alege pe Booking dacă plătesc în avans sau la hotel. Da, într-adevăr, booking nu prea acordă asistență când ai o problemă cu o unitate de cazare.
De asemenea, din ce știu, booking impune hotelurilor partenere prețul cel mai mic sau același preț cu camerele vândute prin alte surse. E o întreagă discuție în acest context cu dependența hotelurilor de booking, de aceea unele hoteluri (mai ales cele din lanțurile mari) încearcă să diversifice serviciile oferite pentru clienții care rezervă de pe site-urile proprii sau prin agenții (puncte, etc).
Da, am rezervat camere de hotel în interes de serviciu prin agenții, am primit o dată un preț mai mic decât afișat pe booking, în Bulgaria. Așa că nu pot discuta dacă unele hoteluri oferă prețuri preferențiale pentru agenții. Bine, sunt sigur că asta se întâmplă în destinații precum Antalya sau insulele grecești, dar nu cred că în Londra, Paris șamd hotelurile se bazează pe rezervările din agenții.
În fine, este alegerea fiecăruia, eu nu am călătorit cu agenția în vacanțe pe cont propriu și îmi este destul de greu să caut avantaje majore pentru agenții, mai ales că doresc să îmi personalizez singur itinerariul, să aleg hotelul, compania aeriană cu care zbor șamd.
Cu siguranță agențiile nu își vor pierde clienții în general, asta dacă nu cumva se înmulțesc aceste falimente – care vin mai degrabă controlate din prost management de cash flow.
Salut Claudiu,
Te contrazic :)). Mergi pe Booking acum si cauta Dubai, o destinatie ceruta foarte mult acum in Romania. Vei vedea ca la rezultate, sub tipul camerei, scrie mic ca in tariful afisat nu sunt incluse taxe de 20%. La fel si in Canada, SUA, etc. Ideea este ca tie iti apare in tarif de 500 EUR de exemplu si poate il compari cu in tarif de 550 EUR de la o agentie…evident vei spune ca este mai scump prin agentie. Dar tu vei plati 500 EUR + 20% care inseamna 600 EUR, deci mai mult decat daca ai face prin agentie.
Asta era doar un exemplu…nu spun ca sunt costuri ascunse la toate destinatiile ca nu este asa.
Referitor la „Best price guarantee” putem discuta mult si bine. Uneori, Booking.com impune ca tariful cazarii sa nu fie mai mare decat pe site-ul hotelului. Majoritatea hotelurile au contracte si alocatii de camere catre alte companii cu tarife mult mai mici decat Booking.com.
Crede-ma ca in destinatiile de care vobesti tu, majoritatea tarifelor sunt mai mari pe Booking decat prin agentii. Acum depinde ce agentii…eu vorbesc de agentii bune care stiu sa-si faca treaba.
Eu apreciez trustii care isi rezerve singuri, doar ca la un punct ei chiar cred ca obtin cel mai bun tarif si nu este asa. Revin la ce spuneam, ca dupa ce iti alegi un traseu, nu strica sa intrebi o agentie la cat iti poate da pachetul respectiv. Apoi poti decide si poti spune clar ca ai verificat si obtinut cel mai bun cost.
Evident ca lucrez in domeniu si vorbesc din experienta. Nu scriu niciodata despre asta dar am aflat ca au dat faliment cei de la FunTrip si asa am ajuns la acest articol.
Poti face un test data viitoare cand pleci si imi poti raspunde daca am avut dreptate si daca au gasit un cost mai mic printr-o agentie.
PS – upgrde la camera nu a fost dat pentru ca ai rezervat prin Booking.com neaparat…
Ok, ok, dar Dubai și SUA sunt excepții. Cred că în SUA, dacă se confirmă ce spui, este datorită sales tax-ului. E adevărat că mereu compania a plătit cazarea când am fost în SUA, dar să știi că voi întreba 🙂
Acum că am și adresa ta de email, data viitoare facem o comparație când plec pe undeva. Eu apreciez booking.com foarte mult datorită faptului că oferă foarte multe opțiuni de cazare și online e super transparent pentru că pot verifica părerile și pe booking, tripadvisor și multe alte site-uri.
am scris despre funtrip pentru că dacă plecam pe undeva cu vreo agenție, probabil datorită numeroaselor recomandări pe care le-am văzut pe alte bloguri de travel și cu multele reclame pe facebook pe care le plăteau – aș fi plecat cu ei.
Cât despre politica booking.com am mai scris și aici: http://www.claudiufarcas.ro/dependenta-booking/
Salut,
Nu sunt exceptii, sunt mai multe…Hong Kong imi vine in minte acum care nu are incluse taxe de 10%…
Da, nimeni nu contesta optiunile de cazare de pe Booking.com . Este o platform foarte buna unde de foarte multe ori hotelurile scot ultimele camere disponibile deoarece le administreaza direct si evita overbooking-ul.
Evident ca printr-o agentie nu vei obtine un cost bun pentru o pensiune care apare listata doar pe Booking.com .
Ideea este ca tipul tau de turist independent are mai mult de castigat daca colaboreaza cu o agentie buna, si aici nu ma refer pentru Grecia, Bulgaria sau Turcia. Ma refer exact la destinatiile unde tu esti sigur ca obtii costul cel mai bun de pe Booking.com .
Discutam pe viitor!