20 de ani de la ultimul zbor comercial al unui avion Concorde
În 24 octombrie 2003, compania aeriană British Airways a zburat pentru ultima dată avionul supersonic Concorde pe un zbor comercial.
Legendarul avion supersonic de transport pasageri produs în cooperare de către britanici și francezi a zburat pe rute regulate începând cu anii 1970 și până în 2003, când începuse să devină prea scump pentru a fi operat.
Concorde a fost folosit pe rute transatlantice, în special pe zborurile dintre Londra (Heathrow) sau Paris și New York (JFK) sau Washington, D.C. (Dulles). Datorită vitezei sale supersonice, zborul dintre aceste orașe a durat doar aproximativ 3 ore și jumătate, avionul fiind capabil să zboare la viteze de Mach 2 (aproximativ 2180 kilometri pe oră).
Recordul de viteză pe un zbor Londra – New York a fost de de două ore și 53 minute. Astăzi, durata unui zbor pe această rută este în mod uzual în zona a 6-7 ore.
Acest avion, deși a fost comandat de mai multe companii aeriene, în final a fost operat doar de către British Airways și Air France. Avionul a apărut într-o perioadă în care companiile aeriene solicitau o capacitate mai mare de pasageri și nu neapărat o viteză mai mare de transport. Astfel că Concorde-ul nu a putut concura în fața mai popularului și uriașului avion Boeing 747 sau chiar 707.
Avioanele de la Boeing la vremea aceea consumau și mult mai puțin carburant, făcând din Concorde o experiență de zbor posibilă doar la prețuri mai mari. De aceea, British Airways și Air France vindeau biletele de avion pe zborurile operate de aceste avioane la clasa „Concorde”.
Prețul pentru un bilet de avion dus-întors pe ruta Londra – New York în 1997 pe avioanele Concorde era de 7.995 dolari, echivalentul de astăzi al 14.600 dolari. Practic, prețul era de 20 până la 30 ori mai mare decât variantele economice cele mai ieftine de zbor în perioada aceea pe ruta aceasta.
În total au fost construite 20 de avioane Concorde, însă 6 dintre aceste avioane au fost avioane de test și prototip.
Unul dintre aceste avioane s-a prăbușit în anul 2000 (zborul Air France 4590), însă celelalte avioane în principal sunt expuse în muzee din Marea Britanie, Franța, Statele Unite, Germania sau chiar Barbados.
Sursă imagini: Wikipedia