Zborul cu Boeing 787-9 Dreamliner British Airways

În ultima lună am avut ocazia să călătoresc pe două zboruri cu noile avioane Boeing Dreamliner 787-9 din flota British Airways. Zborurile au fost din Londra spre Kuala Lumpur și retur, ambele zboruri având peste 10.000 kilometri, iar timpul efectiv de zbor a totalizat nu mai puțin de 25 ore. Avioanele cu care am călătorit sunt cele cu numerele de înmatriculare G-ZBKE și G-ZBKF, ultimul fiind livrat în flota britanicilor cu doar 9 zile înainte, fiind avionul cel mai nou cu care am călătorit. Nici G-ZBKE nu este bătrân având în vedere că a fost livrat pentru British Airways cu doar 2 luni înaintea călătoriei noastre. La bordul ambelor avioane mirosea a nou, curățenia a fost impecabilă iar condițiile foarte bune chiar și la clasa economy. În momentul de față, aceste avioane sunt chiar cele mai noi din flota British Airways.

Boeing 787-9 Dreamliner la Kuala Lumpur
Boeing 787-9 Dreamliner la Kuala Lumpur

Am rezervat biletele de avion pe ruta București – Londra – Kuala Lumpur încă din august, prinzând o promoție excelentă. Faptul că știam că urma să călătorim cu Dreamliner a fost încă un motiv în plus, dincolo de preț, de a rezerva aceste bilete. De regulă spuneam că nu îi înțeleg prea tare pe cei care călătoresc în sens invers foarte mult pentru un zbor, iată că acum argumentul prețului la noi a fost extrem de important.

Scaune cu loc suficient la picioare

Avioanele 787-9 din flota British Airways sunt configurate în patru clase de călătorie, 8 scaune la clasa întâi, 42 locuri la clasa business, 39 la Premium Economy și 127 la clasa economy. Noi am călătorit la clasa economy, scaunele nu sunt foarte late însă spațiul la picioare este arhisuficient iar scaunele se lasă destul de mult pe spate, reușind atât la plecare cât și întoarecere să tragem un pui de somn sănătos.

În clasa economy scaunele sunt 9 pe rând, în format 3-3-3 însă la Premium Economy am văzut un spațiu absolut generos, cu o așezare a scaunelor în format 2-3-2. Am vrut să simulez cât ar fi costat upgrade-ul, însă motorul de rezervări îmi dădea eroare, probabil am luat cele mai ieftine bilete posibile care nu au nici măcar opțiunea de upgrade. Oricum, o dată, când ne vom permite și vom găsi o promoție bună, e de încercat pe un zbor ultra-lung scaunul de la Premium Economy.

Spațiu arhisuficient la picioare
Spațiu arhisuficient la picioare

Mai ales dacă călătorești pe timp de zi, cel mai interesant lucru la noul Dreamliner este că are ferestre imense. Totul se vede mult mai bine prin fereastra aceasta, care este după aprecierea mea chiar de două mai mare decât la un Airbus A320 sau un Boeing 737.

Decolarea și aterizarea este extrem de lină iar sunetul motoarelor nu se aude atât de tare. La aterizare este și meritul piloților, bineînțeles!

Fereastra Dreamliner
Fereastra Dreamliner

Un alt lucru pe care inițial nu prea puteam să îl cuantific este că cei de la Boeing spuneau că prin aducerea presiunii din avion la o altitudine simulată mai joasă, nu ești atât de obosit după un zbor lung. După ambele zboruri m-am simțit mult mai relaxat decât după zboruri ceva mai scurte (Londra -Kuala Lumpur fiind cel mai lung zbor de până acum) pe care le-am efectuat la bordul unor avioane precum Boeing 777 sau Airbus A330.

Cum mereu în călătorii rămânem fără baterie la telefon sau alte device-uri, la Boeing 787-9 Dreamliner cei de la British Airways au scaune care au un port USB de pe care poți atât să îți încarci telefonul cât și să vizualizezi pozele și materialele video de pe device pe ecranul din scaun. Am înțeles că la Premium Economy (World Traveller Plus) ar fi chiar două porturi USB.

Masă consistentă și variată iar băuturile excelente
Cina pe zborul retur
Cina pe zborul retur

Pentru un zbor de 12-13 ore bineînțeles am primit masa de două ori, destul de consistentă. Am primit practic cină și mic dejun iar băuturile disponibile la bord au fost dintr-o gamă variată. La plecare am ales berea London Pride, excelentă – iar la întoarcere am cerut de două ori un vin roșu din Chile. Excelent și vinul! În timpul zborului, atât la dus cât și la întors stewarzii au trecut prin cabină împărțind băuturi pentru rehidratare, din păcate nu au mai împărțit vin sau bere, deși cred că la plecare dacă ceream – cu siguranță mai primeam.

Dacă tot vorbim de stewarzi, au fost mult mai OK stewarzii de pe zborul spre Kuala Lumpur decât la retur, mi s-au părut cei de la retur ceva mai dezinteresați în confortul pasagerilor. În prima jumătate a zborului spre Kuala Lumpur chiar a fost la bord o persoană care s-a simțit rău, stewarzii oferind o mască de oxigen respectivei persoane și ceva pastile, nu înainte de a se asigura de nivelul de alcool consumat de către respectivul pasager.
La întoarcerea din Kuala Lumpur niște români s-au simțit rău, cerând să fie puși pe un scaun mai mare. Aceiași români se plângeau pe zborul Londra – București că sunt obosiți după un zbor extrem de lung din Kuala Lumpur și din nou cereau scaune mai bune. Locuri la business class nu erau pe acest zbor, pe zborul din KL nu știu dacă au primit alte scaune, știu doar că una dintre stewardese le spunea că dacă se simt rău mai bine ar fi să renunțe la călătorie.

Zborul dus a fost extrem de lin însă la întoarcere chiar am avut parte de ceva turbulențe mai serioase. A fost interesant să urmăresc pe ecran că avionul avea variații în altitudinea la care zbura de câțiva metri, deși căderile și urcările păreau ceva mai mari. Eram undeva în zona Mării Andaman și Golfului Bengal unde am întâlnit turbulențele, practic în primele 2 ore ale zborului, chiar când se servea primea masă.

Sistem de entertainment cu filme noi

Sistemul de entertainment de la bordul avionului este unul performant, ecranul fiind atât cu touch cât și cu o telecomandă pe care o scoți din scaun. Rog insistent pe oricine să folosească telecomanda, este deranjant pentru pasagerul din față să tot apeși pe ecran, mai ales dacă acesta doarme. Touch-ul de pe ecranele inserate nu îl prea înțeleg, pot fi foarte deranjante mai ales atunci când cineva apasă într-una pe ecran.
Lista de filme disponibile la vizionare este foarte bună, cum zborul însă a fost foarte lung și ambele fiind pe timp de noapte, am reușit să urmesc cap coadă un singur film, Steve Jobs. Puteți verifica în fiecare lună ce filme disponibile sunt la vizionare pe bordul avioanelor British Airways pe site-ul lor, în subsecțiunea dedicată Highlife Entertainment.

Pe lângă filme, ai la dispoziție în sistemul multimedia și o selecție destul de mare de muzică, câteva audiobooks (nu am reușit să ascult unul, nu sunt fanul audiobook-urilor) dar și câteva jocuri. Am stat cel puțin vreo oră jucând arcade-uri în care salvam civilizația de invazia extratereștrilor.

Experiența călătoriei la bordul Boeing 787 Dreamliner British Airways a fost mult diferită decât la jumbo-jet-ul 747 cu care am călătorit anterior. Avionul mult mai curat, sistemul de enterntainment mai performant iar zborul ceva mai lin. 787 Dreamliner este noul meu avion preferat după această călătorie și vă recomand să încercați și voi experiența călătoriei cu acest avion, dacă aveți ocazia să alegeți.

IMG_6133

IMG_6135

IMG_6136

4 thoughts on “Zborul cu Boeing 787-9 Dreamliner British Airways

  • 14 februarie 2016 at 16:15
    Permalink

    „Cum mereu în călătorii rămânem fără baterie la telefon sau alte device-uri, la Boeing 787-9 Dreamliner cei de la British Airways au scaune care au un port USB de pe care poți atât să îți încarci telefonul cât și să vizualizezi pozele și materialele video de pe device pe ecranul din scaun.”

    Asta se gaseste la toate aeronavele tip Boeing sau Airbus de pe rutele interne din Statele Unite.

    Reply
    • 14 februarie 2016 at 16:37
      Permalink

      Foarte tare! Chiar și pe avioanele ceva mai vechi?
      Până acum nu am avut ocazia să zbor la bordul unui avion al vreunei companii din Statele Unite. Nu mai țin minte exact dacă pe zborurile cu Qatar Airways aveam conexiuni USB, de aceea nu am mai menționat asta.

      Edit: Am verificat, cel puțin pe zborul cu Airbus A320 de la Qatar Airways pe ruta Doha – București am avut port USB. Am găsit o poză veche de acum doi ani. 🙂

      Reply
      • 14 februarie 2016 at 21:43
        Permalink

        Nu mai stiu ce modele erau exact, dar am zburat cu Delta, United, American Airlines, US Airways (chiar pana sa cedeze operatiunile celor de la AA), Alaska ( operat de Horizon) si la primele 4 am avut la toate porturi USB si prize. La Alaska, fiind operat de Horizon, am zburat cu Bombardier Q400.

        Reply
  • 14 februarie 2016 at 20:18
    Permalink

    La Qatar Airways sunt mufe USB la toate avioanele, chiar și pe A320 care zboară la București, mai puțin pe A330, și A340, care le mai au în flotă. Am zburat cu United, intre Saigon și Hong Kong, și nu exista nici o mufa USB.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *