Zborul cu ATR 42 sau 72 – Avioanele turboprop „cu elice” din flota Tarom

Am calatorit pana acum de 7 ori cu avioane de tip ATR 42-500 sau ATR 72. De fiecare data cu avioanele Tarom, iar de sase ori am fost cu ATR 42 si o data cu ATR 72-500 YR-ATI. Spre deosebire de modelele cu motor jet, aceste avioane zboara la o altitudine mult mai mica si au o viteza mai mica decat avioanele mai mari insa sunt in flota operatorilor aerieni pentru fiabilitatea de care dau dovada si datorita costurilor reduse de operare al acestor avioane.

Fiind si cu o autonomie mai mica, acestea sunt folosite deseori pe curse de durata mica, pana in 1-2 ore si de regula pe curse interne. Tarom foloseste aceste avioane pe cursele interne, in rotatie cu Airbus-uri sau Boeing-uri pe destinatiile spre Iasi, Cluj sau Timisoara sau pe zboruri externe in capitatele europene de aproape – cum ar fi Budapesta, Sofia sau Belgrad. Avioanele acestea rareori mai fac si curse spre Viena sau Frankfurt – unde este cam limita lor in ceea ce priveste autonomia.

Primul meu zbor cu ATR

Bucurestiul vazut din avion ATR 42-500 Tarom
Bucurestiul vazut din avion ATR 42-500 Tarom

Prima data cand am calatorit cu un astfel de avion, pe ruta Bucuresti Otopeni – Satu Mare recunosc ca am avut ceva emotii – mai ales ca am avut inainte cu o zi un zbor cu ceva turbulente – insa s-a dovedit a fi unul dintre cele mai line zboruri pe care le-am avut vreodata. Pe langa calatoria spre Satu Mare am mai mers de la Bucuresti cu acest tip de avion dus-intors Budapesta, o data cu ATR 42-500 si o data cu ATR 72-500.

CITEȘTE ȘI:  TAROM a înlocuit meniul pe zborurile scurte - Sandwich-uri mult mai gustoase

Altitudinea la care zboara aceste avioane este limitata undeva la 7.000 metri (spre deosebire de 11-12.000 metri la avioanele jet) iar viteza de croaziera este intre 520 si 550 kilometri pe ora. UPDATE: Astazi de exemplu am urcat doar pana la aproximativ 6000 metri, la un zbor Satu Mare  – Otopeni.

Este sigur sa zbori cu acest avion

Multa lume spune ca aceste avioane nu ar fi sigure, in fapt ele sunt la fel de sigure precum sunt si avioanele de tip jet. Este drept, motoarele cu piston au o tendinta de a strica mai mare decat cele de tip jet insa avand in vedere ca acest avioane zboara la altitudini mai mici si distante mult mai scurte, eventualele probleme se pot detecta mai repede. De asemenea aceste avioane in majoritatea cazurilor zboara rute continentale, acolo unde aeroporturile de rezerva au o densitate ceva mai mare. Desigur, nu se aplica in toate cazurile – nu daca calatoresti in Noua Zeelanda sau intre alte insule mai departate de tarm 🙂

Interiorul unui avion ATR 42-500 din flota Tarom (YR-ATC)
Interiorul unui avion ATR 42-500 din flota Tarom (YR-ATC)

Spre deosebire de avioanele mai mari, acestea au nevoie de o pista mult mai scurta pentru a decola si pentru a ateriza. Poti sa vezi acest lucru si din videoclipul de mai jos care ilustreaza decolarea unui ATR42 de la Air France care se redica la cer extrem de repede.

Iata si cateva poze cu meniul de la bord, pe care le-am realizat in decembrie 2014 pe un zbor Bucuresti – Satu Mare

Asadar, un meniu nu foarte bogat, pe zborul dus am primit un mini sandwich cu cascaval si o prajitura casei de la Alka iar la intoarcere un mini sandwich de data asta cu doua felii de cascaval si fara sunca plus o punga mica de arahide. In ceea ce priveste bauturile, am ales o bere de ambele dati desi mai aveau la bord si ceai, cafea, diferite sucuri carbogazoase sau nectar.

CITEȘTE ȘI:  Zbor București - Sofia cu TAROM - Trip report

Aterizare in Sofia cu ATR 42-500 YR-ATC TAROM

Flota Tarom de avioane ATR

Tarom YR-ATG ATR-42-500
Tarom YR-ATG ATR-42-500 la Satu Mare / Sursa: Flickr Liviu Dnistran

Tarom are in acest moment in flota 7 avioane de tip ATR 42-500, cel mai vechi are o varsta de aproape 16 ani, iar cel mai tanar ATR are este din 2003, adica si acest avion a depasit 10 ani. Totusi, varsta avioanelor nu se masoara in cazul in care reparatiile se fac cand si cum trebuie.

Pe langa cele 7 ATR-uri 42-500 cu capacitate de aproximativ 40 pasageri, TAROM mai are si doua avioane ATR mai mari, de tip 72-500 care pot transporta pana in 70 pasageri.
ATR-urile 72-500 au o autonomie mai redusa decat modelele mai mici – transportand o incarcatura mai mare are nevoie de mai multa putere si astfel se consuma mai mult combustibil.

Zgomotul de la bordul acestor avioane este mai puternic decât la avioanele de tip jet, însă oarecum este de înțeles. De asemenea, să nu vă speriați de zgomotul când se urcă sau coboară trenul de aterizare, mai ales dacă stați undeva pe rândurile de la mijloc, este normal 🙂

Sursa foto cover: ATR-42 Tarom Sofia Bulgaria / Flickr

4 comentarii la „Zborul cu ATR 42 sau 72 – Avioanele turboprop „cu elice” din flota Tarom

  • 8 ianuarie 2016 la 11:04
    Permalink

    nr1) Airbus A 310 pe ruta OTP-Timisoara nu urca peste 7000 de metri ca nu are rost. cand ajunge acolo deja o ia inapoi in jos.
    nr2) mentiunea referitoare la motorele cu piston e inutila, aceste avioane au motoare cu turbina, doar ca in loc sa fie impinse de jetul de gaze din esapamanet aceasta invarte o elice cu pas variabil. Sunt mai eficiente decat cele cu piston si chiar decat jeturile la altitudini mai mici

    Răspunde
  • 8 aprilie 2016 la 12:48
    Permalink

    Asa e, avioanele astea n-au motoare cu piston, ci turboprop: turbina + angrenaj+ elice, la fel ca si mult mai vechile AN 24, pe care le-au inlocuit.

    Răspunde
  • 9 aprilie 2016 la 3:27
    Permalink

    Sunt extrem de sigure astea. Doar ca melcuiesc mai mult. Acuma A380 nici nu il umpli cat sa isi faca paletele sa se invarta. Totul e de economie. In Canada se folosesc mult ATR-uri.

    Răspunde
  • 9 aprilie 2016 la 3:40
    Permalink

    Eu as prefera pe distante scurte un turboprop. Motoarele sunt solide si verificate. Plus ca orice avion de aceeasi clasa cred ca iese mai scump. Ma refer la A310 si B737 care deja sunt mari. Si oricum Tarom e scump 🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *