Zbor București – Sofia cu TAROM – Trip report

Am zburat până acum, cu TAROM, de patru ori pe ruta București – Sofia și retur. Zborurile au fost efectuate mereu cu avioane de tip ATR (ATR 42 sau ATR 72), avioane de capacitate ceva mai mică. Serviciile au fost la fel aproape de fiecare dată.

Am avut parte de zboruri ceva mai turbulente, zboruri line, de schimbări de avioane pe ultim moment, așadar pot spune că deja am experimentat această rută cu bunele și relele ei.

În viitorul apropiat mai am planificate câteva zboruri spre Sofia, dar cred că ce am văzut până acum e de ajuns cât să îmi fac o părere despre calitatea serviciilor oferite pe acest zbor.

În concluzie, dacă nu ai răbdare să citești prea multe, ai un video ceva mai jos. Ca idee, zborul este unul ultra-scurt, e operat cu avioane mici și primești un sandwich gustos dimineața la bord plus băuturi de care vrei. Însoțitorii de zbor i-am prins mereu amabili, dar grăbiți, tot pentru că zborul e scurt. Dacă însă ești curios de amănunte, citește mai departe. Iarăși, dacă ai nevoie de două trei rânduri și Sfaturi când ajungi în Sofia – găsești aici.

Verifică aici cele mai ieftine bilete avion București – Sofia

Cazare

Dacă aveți nevoie de hotel, am stat până acum la Metropolitan Hotel (aproape de aeroport) și la Suite Hotel Sofia (despre care am scris aici). Am mai stat și la Downtown Hotel acum 3-4 ani, nu m-a dat peste spate, chiar dacă era de 4 stele, dar era central. Acum depinde și de durata pe care veți sta și de locația pe unde va fi nevoie să umblați.

Cel mai scurt zbor internațional operat de TAROM

Zborul spre Sofia este cel mai scurt zbor internațional operat de TAROM, din ce îmi spunea cineva pe avion, chiar mai scurt decât cel spre Chișinău. Într-adevăr, de multe ori durata zborului este de vreo 40-45 minute, depinde de direcția pistei de pe care se aterizează/decolează. În linie dreaptă, distanța dintre aeroportul București Otopeni și Aeroportul din Sofia este de doar 300 kilometri.
Zborul este mai scurt chiar decât cele spre Timișoara, Cluj sau Iași operate din București.

Durată a zborului de aproximativ 40-45 minute

Ca să vă faceți o idee, cum stau de regulă pe ultimele scaune pe avion, pe acest zboruri, iar servirea începe din față, de multe ori nu apuc să consum mâncarea de la servire, mai ales dacă e un zbor mai turbulent, că deja însoțitorii de zbor anunță pregătirile pentru aterizare.

Video trip report

Zborul nu este ieftin dar e mai mereu plin

Chiar dacă distanța este scurtă între cele două capitale, mulți preferă calea aerului pentru a nu fi nevoiți să stea ore în șir pe drumuri sau pe la vamă. În plus, foarte mulți am văzut că ar călători pe ruta aceasta din Sofia spre alte destinații TAROM.

De multe ori biletele de avion sunt pe la 200 – 300 euro, mai ales dacă ai dori să achiziționezi cu 2-3 săptămâni înainte biletul, ceea ce este destul de scump pentru un zbor atât de scurt. Totuși, de vreo 2-3 ori pe an apar oferte în care biletele de avion spre Sofia dus-întors costă în jur de 100 euro. Trebuie doar un pic de planificare.

CITEȘTE ȘI:  TAROM reia zborurile Iași - Munchen începând cu 30 octombrie 2017

La ultima promoție, la compania la care lucrez, am achiziționat chiar un stoc de bilete de avion, adică am luat 3 bilete dus-întors, prețul era atât de bun că îți permiți chiar să renunți la unele călătorii și tot mai ieftin ieși decât a le cumpăra la preț normal. Așadar profitați când sunt oferte!

Prețurile sunt foarte mari și pentru că TAROM nu are competiție pe această rută și există cerere. Nu degeaba zboară în timpul săptămânii de trei ori pe zi, câte un zbor dimineața, după masa și spre seară. În general, la întoarcerea din Sofia, frecvența de seară este cea care e mai puțin solicitată, dar vin mulți bulgari care merg spre alte rute.
În trecut, Qatar Airways mai opera zboruri Sofia – București pentru că avea ruta Doha – București – Sofia și retur, dar acum zboară direct de la București spre Doha, astfel că TAROM chiar e singura variantă de zbor.

Cum TAROM are codeshare (un acord de zbor) cu cei de la Bulgaria Air, puțin probabil să aibă parte de competiție din Bulgaria pe viitor pe ruta această. Poate doar dacă ar intra vreun low-cost ca Wizz Air sau Ryanair, dar ruta chiar nu e pentru amatorii de city-break-uri. În fond, nu am înțeles nici eu încă nimic din Sofia și de ce ai vizita acel oraș ca turist.

Zbor operat cu avioane ATR

Zborurile acestea sunt operate de avione de diminsiuni mai mici, de tip ATR 42 cu 48 locuri sau ATR 72 cu 68 scaune. Dacă nu ați zburat prea des, sunt mari șansele ca acesta să fie primul vostru zbor cu acest avion de dimensiuni mici. În ciuda mărimii și a vârstei, avioanele chiar sunt în regulă.

La primul meu zbor spre Sofia, însă, am fost mutați în alt avion (tot de tip ATR) pentru că avionul inițial programat pentru zbor avea o problemă tehnică. Așadar am fost mutați în avionul bun, cum comunicau însoțitorii de zbor.

Dar, a fost un incident care nu s-a mai întâmplat în celelalte vreo 20 zboruri ale mele pe avioane de tip ATR din flota TAROM. În plus, chiar e bine când se iau măsuri, nu când se merge pe ideea aia urâtă lasă mă că merge și așa.

De menționat ca zborul fiind operat cu avioane ATR îmbarcarea de la terminal se va face prin autobuze iar pornirea în toate zborurile mele a fost pe Otopeni de la porțile de jos, din zona food courtului de pe Aeroportul Otopeni – porțile 20 – 29.

Hartă terminal plecări Aeroport Otopeni Henri Coandă București
Hartă terminal plecări Aeroport Otopeni Henri Coandă București

Partea bună este că în nici una dintre călătoriile mele spre Sofia cu TAROM nu am avut parte de întârzieri mai mari de 10-15 minute. Sigur, e ajutat și de faptul că zborul e foarte scurt și există o perioadă de rezervă pentru sosire.

Chiar dacă avionul nu este neapărat avionul meu preferat (nici de departe) și probabil al nicicui (în afară, eventual, de piloți), este destul de confortabil. Scaunele însă nu sunt prea bine întreținute și de multe ori nu stau în poziție fixă. Nu înțeleg de ce au ales să se poată rabata scaunele pe un avion care e făcut pentru zboruri scurte…
E amuzant când însoțitorii de zbor cer la aterizare sau decolare pasagerilor să ridice scaunele și de fapt acestea nu stau. Sau e ridicol că eu, pasager din spate, pentru a putea sta confortabil trebuie să îmi rabatez scaunul pentru a nu da cu nasul de scaunul din față dacă mănânc.

Altfel, cam așa arată cabina pe interior, în timpul zborului, cu foarte mici turbulențe:

CITEȘTE ȘI:  TAROM achiziționează două avioane Boeing 737-800 cu 189 locuri

Așadar, chiar dacă avioanele în configurație sunt confortabile, se cam simte vârsta scaunelor și mai ales întreținerea deficitară a acestora.

Catering, check-in, alegerea locului și bagaj de cală inclus în prețul biletului

Spre deosebire de companiile low-cost, TAROM include în prețul biletului cam toate serviciile cu care te-ai obișnuit la companiile aeriene de tip full service. Astfel, ai parte de checkin gratuit chiar la aeroport, alegerea locului în avion (sigur, dintre cele disponibile), bagaj de cală de 23 kg + bagaj de mână și partea cea mai bună este că meniul în zbor este relativ consistent. Dimineața oferă un sandwich cu ton foarte bun + alune iar seara un alt sandwich și eventual un desert sau alune.
De asemenea, sunt incluse și băuturi: apă, băuturi carbogazoase sau sucuri naturale, suc de tomate dar și băuturi alcoolice precum vin și bere la clasa economy.

meniu zbor scurt TAROM
meniu zbor scurt internațional TAROM seara
Meniu zbor TAROM Sofia dimineața

Legat de bagaje…

Totuși, legat de bagajul de cală, v-aș recomanda să nu îl băgați la cală. Mie mi-au semi-distrus un bagaj pe ruta aceasta și unui alt coleg, recent, alt bagaj distrus. Cred că e o problemă la Aeroportul din Sofia în ceea ce privește handling bagajului. Așadar, luați bagaj de cală doar dacă este absolut necesar.

Eu uneori întrec măsura și am două bagaje de mână. Pentru că, oficial (chiar dacă pe biletul de îmbarcare scrie un singur bagaj) TAROM spune pe site că permite două bagaje (unul mai mic și unul mai mare). Sigur, în niciun caz nu depășiți dimensiunile standard, că ar fi exagerare.

Iarăși, trebuie știut că bagajul mare pe zborurile operate cu ATR, chiar dacă e bagaj de mână, se predă înainte de intrarea în avion personalului de lângă și se preia la ieșirea din avion.
La poartă vi se va da un bilețel verde pe care vă recomand să îl păstrați. Bagajul astfel se pune într-un compartiment special în avion pentru că locașul de deasupra scaunelor nu este suficient de mare.

În fine, la porțile de îmbarcare există un ghidaj despre cam care ar fi dimensiunea maximă a bagajului care se poate lua ca bagaj ÎN CABINA avionului ATR. Acesta ar fi, oficial, de 35 x 30 x 20 cm – adică un ghiozdan de dimensiuni mici spre medii, practic o geantă de laptop.

Zborul pe această rută nu este totuși mega special. Adică, e vorba de un zbor punctual de la A la B, cu un avion de capacitate mică, poate faptul că e cu elice e singurul lucru ceva mai special.
Totuși, aterizarea în Sofia este foarte mișto, de obicei scaunele de pe rândurile din stânga avionului se bucură de priveliște foarte bună la aterizare. De fapt, să fiu sincer, mereu am stat pe partea aceea până acum. Mai jos video cu aterizarea.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *