Cum călătorești prin Barcelona – Mijloace de transport in comun

Dacă plănuiești ca vara aceasta, sau cât mai curând, să ajungi în Barcelona, află că, din punct de vedere al transportului urban în comun, au unul dintre cele mai bine puse la punct sisteme și destul de ieftine, dacă alegi combinația potrivită. Dintre toate, cel mai recomandat este metroul, singurul dezavantaj fiind că nu ești la suprafață, să poți privi pe geam frumusețile orașului. În schimb, ajungi foarte rapid la ele cu metroul, poți comuta destul de ușor și repede între linii, suficient de multe și bine gândite.

Iată deci cum poți ajunge la obiectivele principale din Barcelona folosind mijloacele lor de transport în comun!

Cu autobuzul prin Barcelona

Autobuzul numarul 15 in Barcelona
Autobuzul numarul 15 in Barcelona

În acest sens, ai ce alege, nu te poți plânge… Barcelona se laudă cu 100 de linii de autobuz, cu mai multe stații decât cele de la metrou deci (și nici acelea nu-s puține!). Totuși, pentru turiști, nu par o alternativă prea OK, fiind destul de aglomerate și, din acest motiv, constituind mijloace de a profita pentru hoții de buzunare. Că tot veni vorba de ei, ai grijă mare – se fură rău de tot în Barcelona!

Autobuzele în Barcelona circulă între orele 6:30 și 22:30, destul de frecvent (între 5 și 20 de minute), cu excepția zilei de duminică (precum la noi, când vin mai rar). Interesant e însă faptul că autobuzele din Barcelona oferă și serviciu de noapte, între 22:30 și 4:00 dimineața, cu niște autobuze galbene (Nitbus), care vei observa că au marcate semnul „N”. Așadar, dacă ieși dintr-un club noaptea și nu găsești taxi, îndreaptă-te spre cea mai apropiată stație de autobuz. Atenție însă, am înțeles că biletele autobuzelor de zi nu-s aceleași cu cele de noapte!

Toate rutele de autobuze din Barcelona trec prin Plaça Catalunya, cea mai importantă din oraș, de altfel. Estació de Sants şi Estació de Nord (gările) sunt alte două stații principale. Am înțeles că poți cumpăra bilete și din interior. Cam ca în Lisabona, tot din auzite, știu că trebuie să apeși pe buton când vrei să cobori într-o anumită stație – e mijlocul de a-i semnaliza șoferului să oprească în stația respectivă; nu mereu un autobuz oprește în toate stațiile, dacă nu există călători în unele stații.

Mai multe nu prea pot să vă spun, căci nu am călătorit cu autobuzul în Barcelona, dar am observat că circulă OK și cam peste tot. În fiecare stație este afișat orarul, dar și rutele pe care circulă. Aici puteți găsi alte informații de care aveți nevoie, precum și orarul lor.

Mai este și varianta de autobuz turistic, acelea supraetajate, deschise la etaj, numite „city bus”, special concepute pentru sightseeing, prezente cam în orice oraș mare. Acestea circulă doar pe rutele cu obiective turistice de bază; din câte știu, sunt 3 astfel de trasee, pe care circulă în fiecare zi între 9 dimineața și 8 seara. Cu ele poți să vezi L’Eixample și Tibidabo, cu principalele lucrări ale lui Gaudi – la Sagrada Familia cred că unul are și stație; Orasul Vechi si Montjuic.

Barcelona, Spain
Autobuz turistic Barcelona

La acestea, ai variantele de bilet pentru o zi sau pentru două zile. Sunt destul de costisitoare: prețul pentru adulți e de 21 euro, iar pentru copii între 4 și 12 ani costă 13 euro; copiii sub 4 ani au gratuitate. Nu știu cât de bună alternativă e aceasta – la acești bani, merită să îți iei un tichet convenabil de metrou și apoi, la pas, de la stațiile principale, să descoperi orașul și, implicit, ceea ce are mai frumos de oferit. Desigur, pentru bătrâni sau pentru familiile cu copii mici și nerăbdători, care obosesc mai repede, e o alternativă mult mai potrivită. Și acestea au principală stație de îmbarcare Plaça Catalunya, în fața magazinului El Corte Ingles. Mai multe informații despre autobuzul turistic din Barcelona găsești aici.

Cu tramvaiul prin Barcelona

Untitled

Barcelona dispune și de 7 linii de tramvai, destul de recente se pare; adică sunt în funcțiune de vreo 6 ani. În Barcelona e renumit Tramvai Blau, scurt și albastru, asemănător celor din Lisabona, așa că dacă alegi să circuli cu tramvaiul, asigură-te că prinzi o călătorie și cu acesta! E introdus de doar câțiva ani, în ideea de a îmbunătăți transportul în comun (în caz că ar mai fi nevoie! – dar se înțelege, dat fiind numărul de turiști în Barcelona). Acesta circulă între Plaça John F. Kennedy și Plaça Dr. Andreu. De la cea din urmă poți lua telecabina spre muntele Tibidabo, un alt loc must see în Barcelona. Astfel, reușești să combini două lucruri de făcut aici: călătoria cu Tramvai Blau și urcatul cu telecabina pe vârful muntelui Tibidabo. Acest tramvai circulă din 20 în 20 de minute, în intervalul 7:45-20:50.

Tramvaiele circulă, se pare, mai bine chiar și decât autobuzele și prin tot orașul. Durează 5-6 minute de așteptare între curse.

Transportul public cu metroul în Barcelona

Există 8 linii de metrou în Barcelona, operate de TMB – de la L1 până la L5 și de la L9 la L11, recent introduse, toate foarte colorate (astfel: L1 – roșu; L2 – mov violet; L3 – verde; L4 – galben; L5 – albastru; L9 – orange; L10 – bleu; L11 – verde-deschis). Celelalte (L6, L7 și L8) circulă prin tot orașul, așa că de-aia zic, metroul, fiind suficient de ramificat pentru un oraș nu foarte mare (plin însă de turiști), e cea mai bună variantă de a călători prin Barca. Și circulă și foarte des și rapid, deci e cea mai OK formă de transport acolo. De asemenea, este dotat cu aer condiționat, așa că vara, când sunt și cei mai mulți turiști, e cea mai bună soluție.

Circulă de la 5 dimineața până la 23:00 (cam devreme, dar nah, cum spuneam, există busul de noapte, Nitbus, dacă te prinde noaptea prin oraș) de luni până joi; la sfârșitul săptămânii însă se schimbă treaba: vineri și sâmbătă – între 5 dimineața și 2 noaptea, iar duminica – între 6 am și 12 noaptea.

Ai grijă însă, uneori, metroul e cea mai aglomerată formă de călătorie și se umple de cerșetori și hoți de buzunare – zilele trecute am surprins cum i se furase unui om telefonul, iar astăzi am dat peste cerșetori. Am întâlnit chiar și români la metrou, care cântă la acordeon pentru un ban – spaniolii și turiștii par destul de încântați de muzică și se implică în cântece, spre deosebire de cum se întâmplă în alte țări pe unde am fost.

Eu am circulat până acum doar cu metroul în Barcelona; rareori a întârziat față de obicei (vineri, de exemplu, când toată lumea merge spre plajă – am avut „norocul” să circul cu linia L2 pe care se află stația Barceloneta, superaglomerată căci acolo e plaja, faleza, acvariul…), dar nici în astfel de situații nu se așteaptă foarte mult după el.

Stațiile sunt marcate cu însemnul M roșu într-un romb alb, alături logo-ul TMB, un semn destul de micuț, deci nu ostensiv, așa că în primă fază, dacă nu ești familiarizat cu stațiile, la suprafață, s-ar putea să observi mai greu stația de metrou. Însă vei vedea că la fiecare ieșire de metrou există lifturi speciale pentru persoane cu dizabilități sau pentru cazul când ai bagaje. La fiecare stație, repet. 🙂

in statia de metrou Llacuna
in statia de metrou Llacuna din Barcelona
lift pentru coborarea la metrou, statia Sant Antoni, cartier El Raval
lift pentru coborarea la metrou, statia Sant Antoni, cartier El Raval

Metroul e curat, stațiile sunt destul de asemănătoare cu cele din București, ca interior zic. Șinele sunt însă destul de sus și peronul cu intrarea în metrou sunt cam la același nivel, deci cam greu să se întâmple accidente. În interiorul trenurilor, există bare de susținere pe mijloc, foarte dese, cam ca la trenurile nou introduse la noi, în București. Îți recomand să te ții de ceva, căci uneori trenul prinde viteză și te poți accidenta sau îi poți lovi pe alții.

in statia de metrou Sant Antoni, Barcelona L2 violet
in statia de metrou Sant Antoni, Barcelona L2 violet

Apoi, stațiile sunt anunțate prin microfon, dar și pe tabela care indică traseul, printr-un beculeț roșu aprins în dreptul fiecărei stații deja parcurse – ca în metroul din Paris, de exemplu. Următoarea stație e mereu marcată prin luminiță roșie care pâlpâie intermitent până la plecarea din stația respectivă. Mai mult chiar, în fiecare metrou există mici ecrane pe care afișează diverse filmulețe utile pentru turiști, chiar și oferta de carduri de călătorie Hello BCN!, sau unele reclame. Tot pe acele ecrane e mereu anunțată următoarea stație. 🙂

Ca să intri și să ieși în/din tren, trebuie neapărat să apeși pe butonul verde, când se aprinde luminița. Dacă luminița respectivă e roșie, înseamnă că s-a blocat acea ușă și trebuie să încerci altă ușă. La unele metrouri mai vechi, în loc de butoane, există niște manete pe care trebuie să le apeși în jos ca să se deschidă ușile. Nu sunt marcate prin nici un beculeț. Așadar, atenție să apeși pe buton când trenul oprește în dreptul stației dorite, altfel s-ar putea să rămâi în tren până la următoarea stație. 😀 Nu vei auzi „Atenție, se închid ușile!”, ci un semnal acustic puternic de atenționare. Din acest motiv, se întâmplă, când e aglomerație, să mai observi cum se închid ușile peste un întârziat. 🙂  Însă trenul nu pleacă până nu se asigură conductorul că toate ușile sunt închise cum trebuie.

Porțile de intrare sunt cu geamuri, asemănătoare celor de la metroul din Lisabona, însă diferența e că la ieșire nu mai ai nevoie să introduci cartela, căci se deschid automat; nu peste tot însă sunt la ieșire uși cu geamuri – la Llacuna, de pildă, sunt niște uși metalice cu grilaje decorative, dar ușor de manevrat. La intrare la metrou e musai însă să introduci cartele pentru validarea călătoriei pe card, evident; o introduci pe o parte, unde îți indică săgeata, cu direcția indicată de săgeata de pe tichet, și va ieși pe altă parte, aproape de uși. Se pot transporta și biciclete cu metroul; ușile permit accesul lor. 🙂 I-am zărit chiar în metrou cu bicicleta.

iesirea la metrou din statia Sant Antoni, Barcelona, cu usi de sticla
iesirea la metrou din statia Sant Antoni, Barcelona, cu usi de sticla

Biciclete se închiriază din multe locuri, adesea pe lângă stațiile de metrou; lângă plajă, de la stația de metrou Barceloneta sunt cele mai multe însă, ca să te plimbi pe faleză mai ales, dar și pe lângă campusuri universitare. Cred că se închiriază tot pe baza unui card. Dacă îți place să mergi cu bicicleta și vrei să vezi astfel Barcelona, te poți folosi și de acest serviciu. Și la piste stă destul de bine acest oraș.

Biciclete barcelona de inchiriat
Bicicletele de inchiriat

Ce variantă de bilet de metrou să alegi?

Bilet Metrou Barcelona multipersonal
Bilet Metrou Barcelona multipersonal

La metrou, ai foarte multe variante, unele combinând și posibilitatea de călătorie cu autobuzul, nu doar cu metroul. Cel mai tare e însă faptul că sunt tichete cu mai multe călători, multipersonale, ideale deci pentru turiști, mai ales pentru cupluri sau grupuri. Variantele de bilete, combinații și prețurile lor le găsești pe site-ul TMB și aici. Un bilet cu o singură călătorie costă 2.15 euro, se folosește doar pentru zona 1 (adică zona metropolitană/urbană) și nu permite transferul către alte mijloace de transport. Cam scump…

Noroc cu celelalte variante, care permit fiecare combinații. În afară de acel single ticket, cu o singură călătorie, toate permit și călătoria cu alte mijloace de transport (transfer, cum s-ar zice): tramvai, autobuz, inclusiv în Funicular Montjuïc și pentru trenurile FGC. Singurul lucru pe care trebuie să îl ai în vedere e să respecți limita de timp de 1 oră și 30 de minute de la validare și să nu ieși din zona pentru care e cumpărat biletul. De exemplu, dacă ai intrat la metrou, ai călătorit către o altă stație, părăsești metroul și iei autobuzul, poți folosi același ticket / aceeași validare, fără a mai fi nevoie să revalidezi ca o nouă călătorie. Minunat! Așadar, validând o singură dată tichetul tău, poți folosi o serie de mijloace detransport, doar să fii atent să nu depășești limita de timp (cel mai adesea e de 1h 30 min, însă poate depinde și în funcție de ce tip de card/ticket ai ales). Astfel, o călătorie se referă la o validare ce durează o oră și jumătate, de regulă. Ah, cu excepția cazului în care ai ieșit de la metrou și vrei să reintri. În acest caz, va trebui să validezi din nou, desigur, considerându-se o nouă călătorie.

Cel mai utilizat e cardul T10, care e multipersonal, cu 10 călătorii totale. E potrivit dacă stai doar câteva zile în Barcelona. Costă 9.95 euro, vine asadar 0.95 euro călătoria.

Automate bilete metrou Barcelona
Automate bilete metrou Barcelona

Dacă vrei să stai mai mult timp în Barcelona, alege cardul T70/30, adică ai 70 de călătorii, de consumat timp de 30 de zile și e multipersonal – îl poți folosi doar tu sau împreună cu alte persoane cu care călătorești. O călătorie ar veni 0.85 euro, dacă le folosești pe toate.

În cazul în care ești în trecere prin Barcelona și ai de gând să călătorești doar o zi, poți alege ticketul T-dia, cu număr nelimitat de călătorii pe durata unei zile întregi, până la finalul serviciului de transport în comun, în noapte. E unipersonal și ți se va solicita carte de identitate la achiziționarea sa. Dacă stai însă câteva zile și plănuiești la fel, să călătorești destul și cu mai multe mijloace, combinate cu metroul, poți alege unul dintre cardurile special concepute pentru turiști, suficient de convenabile, în funcție de numărul de zile pe care dorești să le petreci în Barcelona: Hello BCN! X days, adică de 2, 3, 4 sau 5 zile. Costă 14 euro, 20.50 euro, 26.50 euro, respectiv 32 euro și sunt unipersonale. Dacă le cumperi de pe site-ul lor oficial [https://live.advancedticketing.co.uk//k?v=tmb], costă cu 10 % mai puțin. 🙂

Cardurile obișnuite sunt pentru Zona 1 (includ și aeroportul), adică tot ceea ce înseamnă orașul Barcelona. Dacă intenționezi să te deplasezi în afara orașului (de pildă, în Manresa, Terassa), prețul ticketelor se scumpește, în funcție de zonă, adică după distanță. Zonele sunt redate în acest grafic [fișier PDF].

Biletele se cumpără de la automate, amplasate la intrarea în fiecare stație de metrou. Sunt și anumite puncte speciale de comercializare propriu-zisă a biletelor, aparținând TMB; unul cred că la punctul de informare turistică și, posibil, la aeroport.

Atenție! E obligatoriu să validezi cardul la intrare în orice mijloc de transport. Nu am prins control, însă la metrou sunt multe afișe sau anunțuri care specifică faptul că invalidarea constituie contravenție și se sancționează cu o amendă de 100 euro. N-or fi ele degeaba… Și nu cred că vrei să te coste o călătorie prin Barcelona cât cam o jumătate din costul zborului până acolo.

harta-metrou-barcelona (1)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *