Cum decid companiile aeriene prețul biletelor de avion și de ce fluctuează în funcție de dată

Prețul biletelor de avion diferă de cele mai multe ori în funcție de data la care călătorești dar și în funcție de data la care rezervi biletele de avion. Dacă în cazul multor altor opțiuni de transport (tren, autobuz șamd) vorbim de o tarifare care poate fi ușor explicată, complexitatea stabilirii prețurilor biletelor de avion este una care diferă de la companie aeriană la companie aeriană și niciodată nu vom ști toate secretele din spatele algoritmilor care calculează valoarea la care compania trebuie să vândă un bilet de avion.

În acest articol însă încerc să îți explic – cât de cât – de ce diferă de multe ori prețurile biletelor de avion și câteva motive pentru care de multe ori acestea cresc pe măsură ce te apropii de data călătoriei.

Competiția pe rută

Una dintre cele mai importante criterii pentru care o companie aeriană ar putea să aibă prețuri foarte mari (sau chiar foarte mici – după cum vei afla mai jos) la biletele de avion spre anumite destinații poate fi dată de competiția pe anumite rute aeriene.

În acest moment, de exemplu TAROM are trei zboruri zilnice pe ruta București – Sofia în timpul săptămânii. Pe această rută nu există o altă companie aeriană care să aibă zboruri regulate – astfel că de multe prețurile biletelor de avion pentru această rută sunt la peste 200 EUR dus-întors.

Îmbarcare în TAROM ATR 72-500 București - Sofia RO291
Îmbarcare în TAROM ATR 72-500 București – Sofia RO291

În același timp când pentru un zbor de doar 35-40 minute București – Sofia compania aeriană poate vinde bilete de avion dus întors la 2-300 EUR, aceeași companie poate vinde bilete de avion pe relația București – Madrid la sub 200 EUR, pentru că pe ruta aceea competiția este dată între mai multe companii aeriene.
Perfect normal în contextul concurențial actual, într-o situație convenabilă pasagerului, în cealaltă convenabilă companiei aeriene.

Prețul de pornire pentru biletele de avion pe orice rută este dat de cerere și ofertă.
Atâta timp cât există cerere și oferta este prea mică, orice companie aeriană va încerca să vândă biletele de avion la prețurile maxime posibile.

Imaginați-vă că în orașul vostru este o singură brutărie – și ai nevoie de pâine. Varianta pe care o ai este să cumperi pâinea la prețul cerut de furnizor sau să îți faci propria pâine. În cazul transportului, propria pâine ar putea fi plecatul cu mașina? Da, mulți aleg varianta autocarului sau a mașinii personale pe unele rute.

Totuși trebuie să știi că există mereu alternative ale aeroporturilor apropiate. Să spunem că îți dorești să ajungi la Florența, iar biletele de avion pe ruta București – Florența sunt foarte scumpe. Te poți orienta în acel caz spre bilete de avion pe aeroportul din Pisa, aflat foarte aproape de Florența. Și astfel de exemple poți să aplici în multe locuri.

Prețul biletului de avion nu are de a face cu numărul de călători transportați

Toată lumea vorbește în industrie de load-factor. Însă nu pentru toate companiile aeriene acest load factor (gradul de ocupare al scaunelor) este important.

Da, dar e prea mult pentru că am zburat eu cu ei și zborul nu e plin!

Acest lucru mi l-am spus și eu când am plătit un preț enorm pe un zbor fără să fi știut de ce compania aeriană refuză să se adapteze. Totuși, matematica din spate e simplă, mai ales la un avion de dimensiuni mici cum este ATR 42-500, cu 48 locuri.

Scaun TAROM ATR 72-500 YR-ATH
Scaun TAROM ATR 72-500 YR-ATH

30 bilete avion vândute la 200 EUR = 6.000 EUR, cheltuieli de 2000 EUR combustibil și costuri fixe + 30 EUR per pasager taxe aeroport = 2900 EUR cheltuieli = profit 3100 EUR

48 bilete avion vândute la 140 EUR = 6.720 EUR. Cheltuielile cu combustibilul sunt mai mari grație greutății  mai mari a avionului, să spunem cu vreo 300 EUR = cheltuieli fixe de 2.300 EUR + 30 EUR per pasager taxe aeroport = 3740 EUR cheltuieli = profit 2980 EUR.

Uneori pentru o companie aeriană este mai profitabil să zboare cu mai puțini pasageri dar să vândă biletele de avion mai ieftin!

Companiile aeriene low-cost oferă prețuri mici pentru a te agăța cu alte servicii

Meniu zbor Ryanair Iulie 2015
Meniu zbor Ryanair Iulie 2015

Companiile aeriene low-cost vor face tot posibilul prin oferte să vândă toate locurile în avion pentru că o dată ce ai cumpărat biletul de avion vei fi taxat cu bagajul de mână, de cală, dacă dorești apă sau un sandwich în zbor sau dacă vrei o informație telefonic. 

Companiile aeriene low-cost în unele locuri ți-ar da biletul de avion chiar și gratuit, poate-poate vei avea nevoie să cumperi un bagaj de cală 🙂 Adică, voi chiar credeți că o companie aeriană când vinde bilete de avion la 10 lei sau chiar mai ieftin nu are de fapt acest obiectiv?
Dacă nu îți iei bagaj de cală, un sandwich sau orice alt extra serviciu – ei tocmai și-au luat țeapă. Dar modelul funcționează și de aceea este practicat. În plus, dacă nu îți cumperi bagajul de cală atunci când rezervi biletul de avion, ai toate șansele să plătești și mai mult pe bagaj, din simplul fapt că deja compania aeriană low-cost știe că nu ai de ales – și dacă chiar ai nevoie de acel bagaj – vei plăti prețul cerut.

Citește și  Ofertă Blue Air pentru copii: 50% reducere pe zborurile interne spre și din Constanța

La ultimul zbor low-cost pe care l-am luat, călătoream în cuplu. Pentru a putea să stau cu prietena lângă același scaun a trebuit să cumpăr locurile pe scaune rezervate pentru că check-in-ul era separat pentru fiecare pasager de pe rezervare și riscam să stăm separați. Sigur, nu era asta o mare problemă dar este un disconfort!

Este sigur să presupui că atunci când ți-ai luat biletul de avion la o companie aeriană low-cost vei plăti pentru orice – mai puțin aerul din avion și folosirea toaletei (încă).

De exemplu, Blue Air te invită să le trimiți feedback, pentru că – nu-i așa – părerea ta contează, dar să o și plătești dacă optezi să o transmiți telefonic. Iar bannerul acesta este de cel puțin două luni afișat în zona de sosiri a Aeroportului Internațional București.

Blue Air - banner feedback plătit la call center
Blue Air – banner feedback plătit la call center

Prețurile sunt dinamice în funcție de numărul de bilete de avion vândute

Majoritatea companiilor aeriene – atât low-cost cât și de tip full service folosesc un mecanism prin care prețul biletelor de avion crește cu cât mai mulți călători rezervă biletele pentru respectivele date.

Să luăm un exemplu pur ipotetic al unei companii aeriene de tip low-cost care are 180 de scaune de vândut pe o rută:

Primele 10 locuri pot fi vândute la prețul de 2 EUR = 20 EUR = total venituri 20 EUR
Locurile 11 – 30 la prețul de 10 EUR = 200 EUR = = total venituri 220 EUR
Locurile 31-50 la prețul de 20 EUR = 400 EUR = total venituri 620 EUR
Locurile 51-70 la prețul de 30 EUR = 600 EUR = = total venituri 1220 EUR
Locurile 71-100 la prețul de 50 EUR = 1500 EUR = total venituri 2720 EUR
Locurile 101 – 120 la prețul de 70 EUR = 1400 EUR = total venituri 4120 EUR
Locurile 121 – 140 la prețul de 100 EUR = 2000 EUR = total venituri 6120 EUR
Locurile 141 – 160 la prețul de 150 EUR = 3000 EUR = total venituri 9120 EUR
Locurile 161 – 170 la prețul de 200 EUR = 2000 EUR = total venituri 11020 EUR
Locurile 171 – 180 la prețul de 300 EUR. = 3000 EUR = total venituri 14020 EUR

Rezultă un total de: 14.020 EUR doar din vânzarea biletelor de avion.
Dacă în medie fiecare pasager plătește să spunem 4 EUR pe alegerea locului în avion veniturile totale ale companiei aeriene ajung la 14.700 EUR.

Să spunem că jumătate dintre cei 180 călători adaugă un bagaj de cală la 15 EUR preț și consumă o apă plată și un sandwich în valoare totală de 5 EUR la bordul avionului (deși scenariul obișnuit e de consum mai mare) rezultă un venit total de 16.500 EUR.

Nu e rău având în vedere că prețul mediu pentru primele 50 bilete de avion a fost la aproximativ 10 EUR!

În plus, sunt unele regiuni care plătesc subvenții companiilor aeriene pentru a deschide rute aeriene iar municipalitățile pentru a sprijini turimul plătesc companiilor aeriene un fel de comision pentru pasagerii aduși în localitate.

De aceea pentru companiile aeriene low-cost care aleg acest model de prețuri este foarte important să vândă cât mai multe bilete.
De aceea, de multe ori, mai ales pentru vânzarea extra serviciilor vei putea găsi la companiile aeriene low-cost și bilete de avion ieftine pentru perioade de călătorie aproape imediate.

Sigur, acesta de multe ori nu este singurul mecanism de creștere a prețurilor, că doar se poate ca mâine prețul biletului de avion la care te uiți astăzi să fie la jumătate din preț.

Perioada de călătorie – Călătoriile de Revelion și Crăciun sunt cele mai scumpe

E foarte posibil să fi observat că în preajma sărbătorilor importante cum ar fi Crăciunul, Paștele sau evenimente precum Revelionul prețul biletelor de avion este uriaș și niciodată nu intră în vreo promoție.

Te vei întreba de ce? Păi, companiile aeriene știu că în această perioadă foarte mulți călătoresc indiferent de prețul biletelor de avion, pentru că e singul moment în care au disponibilitate prin zile libere, famiile se reunesc și nu vor să piardă ocazia.

Dacă unii se întorc să viziteze familiile, alții pleacă în locuri exotice pentru petrecut vacanța, așadar companiile aeriene au garantate vânzările. Iar cum nimeni nu muncește pe gratis, companiile aeriene își forțează prețurile perioada aceasta.

Orgolii, războaie, dumping – într-un cuvânt spus concurența între companii aeriene

Așa cum unele companii aeriene aleg să pună prețuri exagerate pentru călătorii pe rute pe care au monopol, la fel poate încerca o altă companie aeriană să spargă monopolul, să intre pe anumite rute și să scoată prin politici de preț agresive cealaltă companie aeriană de pe piață.

Citește și  Reguli pentru transportarea lichidelor în bagajul de mână

Îmi vine în minte din nou situația TAROM care ani la rând a fost singurul operator care zbura din București spre Iași și Cluj, avioanele erau mai mereu pline pe vreo 4-5 frecvențe zilnice și nu de puține ori un bilet de avion dus-întors București spre aceste orașe era mult mai scump decât unul pe destinație internațională.

Acum acest monopol a fost spart de mai multe companii aeriene care s-au grăbit să ofere bilete de avion pe aceste rute la prețuri mult, dar mult mai mici. Unii ar putea spune că sub prețul pe care aceștia îl au. Sigur că acest lucru face ca prețurile să scadă pentru toate companiile aeriene iar unele dintre companii aeriene pot decide să vândă chiar sub costuri doar din motive de marketing și să scoată de pe rută alte companii aeriene, iar când acel lucru se întâmplă să mărească prețurile astfel încât să recupereze eventualele pierderi.

Concurența este extrem de bună pentru călători pentru că operatorii aerieni se văd nevoite să ofere prețuri echilibrate – însă pentru ca această competiție să existe pe termen lung este foarte important ca pasagerii să sesizeze atunci când prețurile sunt ireal de mici, la fel cum le sesizau când erau exagerat de mari.

Este firesc ca toate companiile aeriene să își dorească monopol pe anumite rute – pentru a practica prețurile dorite. Iar dacă ruta este și cu cerere, de ce nu.

Din păcate, războaiele de preț sunt foarte dificile, dacă o companie aeriană decide să ofere bilete de avion la câțiva euro pe o rută la care nu ar fi de ajuns nici un preț de 30 euro, piața este trasă în jos pentru toate companiile aeriene. Evident, niciun călător nu va alege să plătească de 15 ori mai mult pentru transport, pentru că calitatea serviciilor este de multe ori foarte apropiată, atunci când știi ce vrei.

Din păcate este un subiect dificil, greu de înțeles de către cei care nu sunt foarte interesați de domeniu și își doresc doar cele mai mici prețuri – pe termen lung foarte periculos și nesănătos pentru evoluția prețurilor pentru pasageri.

Un zbor direct de multe ori e mai scump decât unul cu escală

Motivul e destul de simplu: comoditatea și faptul că foarte ușor vor alegii pasagerii ruta aceea.

Acum vreo doi ani de zile rezervam biletele de avion pe ruta București – Londra – Kuala Lumpur, preț total: 450 EUR. Dacă aș fi rezervat exact același bilet de avion, dar fără a pleca din București ci cu plecare efectivă din Londra prețul biletului de avion, pentru exact aceleași date era de 650 lire sterline, adică vreo 700 EUR. Nu înțelegeam, credeam că este o eroare.

Era un lucru perfect normal.

Companiile aeriene pe aceste zboruri fac bani din pasagerii care călătoresc din A în B. Pasagerii care vin în escală doar împing gradul de încărcare al avioanelor și fac ca prețurile să urce.

Un algoritm destul de complex, dar trebuie să știm că dacă acum deseori găsim din București spre New York bilete de avion la vreo 500 EUR cu escală în Varșovia, Belgrad, Paris, Amsterdam sau Londra – în momentul în care vom avea zborul direct București – New York prețul va fi mai mare pentru zborul direct decât cu escală, să zicem la 600 EUR, chiar dacă opțiunile cu escală vor fi mai ieftine. Și e posibil ca un zbor Sofia – București – New York să fie mai ieftin decât direct București – New York.

Promoții, acorduri turistice sau alte metode de a impulsiona cererea spre anumite destinații

În cadrul anumitor promoții veți observa de multe ori că pentru activarea promoției este necesară o perioadă minimă de ședere la destinație. Perioada respectivă minimă poate fi un număr de zile sau stat peste weekend. Sunt varii motive pentru care o companie aeriană ar alege aceste mecanisme, ideea este că în general promoțiile se adresează pasagerilor care merg în vacanțe sau city-break-uri și nu călătorilor business care pot pleca dimineața cu întoarcere seara sau ziua următoare.

De asemenea, este posibil ca uneori bilete de avion pe anumite rute să fie mai ieftine cu plecare din celălalt oraș. Exemplu: București – Frankfurt – București să fie mai ieftin decât Frankfurt – București – Frankfurt. De regulă însă aceste lucruri se întâmplă în destinațiile turistice, unde municipalitățile au acorduri de reduceri în costurile utilizării aeroportului pentru companiile aeriene care aduc turiști.

Alte considerente

Nu am pretenția să fi punctat mai sus toate lucrurile care țin de acest subiect, nici nu am pretenția că toate companiile aeriene ar aplica toate aceste lucruri în algoritmii care stabilesc prețurile de avion, deși sunt sigur că le aplică pe majoritatea.

Ce trebuie spus însă este că orice algoritm are parte și de intervenție umană și s-ar putea ca uneori să există suficiente excepții de la aceste reguli. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *