Cum sunt numerotate locurile din avion

De la avion la avion, dispunerea scaunelor diferă. Singura variabilă care este mereu constantă este ordinea rândurilor, acestea pornesc mereu de la 1 de la botul sau fața avionului și ajung la numerele din urmă spre spatele avionului. În vremurile din trecut, locurile din fața avionului erau rezervate călătorilor importanți, iar acest lucru s-a păstrat și în prezent, de la locurile din față pornesc clasele tarifare și tipurile de confort, mai ales la companiile aeriene de tip legacy.

Acest lucru însă a fost în ultima vreme oarecum anulat de către companiile aeriene de tip low-cost care au aceleași servicii și aceleași scaune atât pe rândurile din față cât și pe cele din mijloc sau din spatele avionului.

Scaun Business Class pe avion Qatar Airways
Scaun Business Class pe avion Qatar Airways

Rândurile din față mai au și un avantaj, în sens că este mai puțin zgomot și de asemenea dacă avionul trage la o poartă cu burduf (jet bridge) permit o debarcare mai rapidă. În plus, turbulențele se spune că se simt mai ușor pe rândurile din față, dar diverse studii au spus că în cazul unui accident cele mai sigure locuri ar fi cele din spatele avionului, pe culoarul din mijloc.

Unele companii aeriene, din superstiție, sar peste anumite rânduri, de exemplu se știe că la Lufthansa nu există rândul 13 în avion. de asemenea, pe unele avioane tot de la Lufthansa nu există rândul 17, acest motiv se datorează pentru că în anumite culturi unele numere sunt cu superstiții negative, ori companiile aeriene nu vor să producă disconfort pasagerilor atunci când călătoresc. Și nu este neapărat vorba de a avea un loc alocat pe un scaun în rândul 13, este vorba chiar de a înlătura chiar și vizibilitatea acestui rând din punct de vedere psihologic. De asemenea, nici Ryanair nu are rândul 13 și multe alte companii aeriene (Alitalia de exemplu nu are nici 13, nici 17). Este oarecum același motiv și pentru care în unele clădiri, mai ales de birouri, nu există etajul 13. Ca o curiozitate, Hotelul Winn din Las Vegas nu are etajele 4(număr cu ghinion în Asia), 13, 14, 24, 34, 40, 41, 42, aceste numere fiind considerate ca fiind cu ghinion în culturi internaționale. Alte aeroporturi de exemplu nu au poarte 13. 🙂
Cu toate aceste superstiții, știai că Vineri, 13 Ianuarie 2016 a decolat un zbor al celor de la Finnair cu numărul #666 cu destinația HEL (Helsinki)? Toată lumea superstițioasă a stat cu privirea pe acel zbor – iar așa cum statistica ne-o spune – evident că a fost un zbor liniștit.

CITEȘTE ȘI:  Airbus lansează noul interior pentru avioanele A320 - Airspace

La început, din prisma acestor motive, am zburat mai mereu spre spatele avionului, dar în ultima vreme am stat și pe rândul 3 (cel mai în față în clasa economică) la TAROM, 4 sau 5 la Wizz Air respectiv Ryanair.

Așadar, de reținut este că întotdeauna rândurile avionului pornesc ca numerotare din față (spre cabina piloților) spre spate. Cu cât ai un număr de rând mai mic, cu atât stai mai în fața avionului.
Din cauza diverselor configurații ale companiilor aeriene, numărul de rânduri de pe același tip de avion diferă de la o companie aeriană la alta.
În general, cele mai spectaculoase priveliști le poți avea pe rândurile care sunt dispuse în fața aripii sau cu câteva rânduri după aripă, asta dacă vrei să faci o poză în care să se vadă și aripa avionului.

Deasupra Turciei cu Wizz Air pe zborul de întoarecere de la Tel Aviv
Deasupra Turciei cu Wizz Air pe zborul de întoarecere de la Tel Aviv

Lucrurile se complică la dispunerea locurilor pe scaune în avion pe orizontală. Datorită faptului că avem parte de avioane mai mici sau mai mari, numărul de scaune de pe un rând diferă. Putem avea de la 2 scaune pe rând până la 10 scaune pe rând la avioanele uriașe. Cele mai populare avioane de tip Boeing 737 sau Airbus A320 au câte șase scaune pe fiecare rând, în clasa economică.

Dacă rândurile sunt dispuse în ordine crescătoare din fața avionului cu numere, scaunele sunt dispuse pe orizontală utilizând literele alfabetului, de la stânga la dreapta. Singurul lucru de care puteți fi întotdeauna siguri este că scaunul A este mereu în partea stângă a avionului, la geam. De asemenea, mereu ultima literă reprezintă un scaun la geam, în partea dreaptă. Ține însă cont, dacă ești la primele călătorii cu avionul, este faptul că scaunele de la geam au parte de o curbură laterală a fuselajului avionului, acest lucru poate să îți dea o senzație de disconfort. În aceste cazuri optează, mai bine, pentru scaunele de la culoar.

Interior Aeronavă Wizz Air Airbus A320 București - Tel Aviv
Interior Aeronavă Wizz Air Airbus A320 București – Tel Aviv

În funcție de numărul de scaune dispuse într-un avion, unele locuri sunt la culoarul de trecere. Avioanele cele mai populare, cum spuneam mai sus, au câte 6 scaune pe un rând, astfel că scaunele C și D vor fi la culoar.
Unele avioane au mai multe culoare, de exemplu avioanele folosite pe rutele lung-curier(cele de peste 5-6 ore) în majoritatea cazurilor au câte două culoare. Aceste avioane au de la 7 la 10 scaune pe un rând.

CITEȘTE ȘI:  Două aterizări de urgență în această dimineață la București (18.07.2017) - KLM cu probleme tehnice și SAS cu urgență medicală

Dacă te știi că vei merge des la baie, alege întotdeauna un scaun la culoar, pentru a nu deranja alți pasageri. Dacă călătorești în cuplu, întotdeauna cea mai bună opțiune este pe un culoar la geam.

Iată mai jos câteva configurații posibile:

Configurație 2-2 (4 scaune pe rând), un singur culoar, întâlnit pe avioanele mici:

De regulă, această configurație o întâlnești pe avioanele de tip ATR 42/72 de la TAROM. Și cam așa arată:

Configurație scaune 2-2 TAROM ATR 42-500

Nu-i așa că seamană cu un autocar? 🙂

Configurație 3-3 (6 scaune pe rând), un singur culoar:

Arată cam așa:

Este de departe cea mai des întâlnită configurație, atât pe avioanele companiilor low-cost cât și pe cele ale celor full service. Este o configurație folosită pe toate aeronavele din familia Airbus A320 sau Boeing 737.

Configurație 2-4-2 (8 scaune pe rând), două culoare:

Scaunele A și K sunt scaune la geam. Scaunele B, D, G și J sunt dispuse la culoare. În acest caz cele mai nedorite scaune sunt cele E și F, dar este o configurație acceptabilă, pentru că doar 2 din 8 călători pe rând deranjează alți pasageri dacă se mișcă de pe scaun.

Configurație 3-3-3 (9 scaune pe rând), două culoare:

O configurație foarte des întâlnită pe avioanele lung curier, alături de cea 3-4-3. Cam așa arată o configurație 3-3-3:

Configurație 3-4-3 (10 scaune pe rând), două culoare:

Posibil una dintre cele mai nedorite configurații, datorită faptului că pasagerii de la mijloc au parte mulți călători. Avioanele pot fi mai mari sau nu, așadar de preferat este evitarea unei astfel de configurații. Cam așa arată o configurație de 3-4-3 pe un avion Boeing 747:

Cabina economy KLM Boeing 747-400
Cabina economy KLM Boeing 747-400

Acum, după toate aceste exemple, sunt sigur că vă puteți alege mai bine locul în avion. Pentru a ajuta și alți călători nu uitați să dați share acestui material! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *