INTERVIU INSIDER: Ce atribuții și responsabilități are un însoțitor de zbor față de pasageri?

Dincolo de ceea ce noi putem să vedem călătorind cu avionul, sunt numeroase aspecte pe care le puteam afla doar din interior, de la o însoțitoare de zbor. În această idee am stat de vorba cu o prietenă a site-ului nostru – o să îi spunem Sandra – până anul trecut șefă de cabină la o companie de zbor din Arabia Saudită.

T2T.ro: Ce te-a atras în mod special la ideea de a fi însoţitor de zbor?
Sandra: Cel mai mult m-a atras ideea de a fi independentă. Am aplicat pentru un post de însoțitor de zbor imediat după terminarea facultății, așa că pot spune că mi-am luat zborul și am părăsit cuibul. Fiind foarte tânără când am început, decizia asta m-a ajutat foarte mult. Am trecut prin experiențe noi, am cunoscut oameni cu mentalități diferite, am trăit într-o cultură diferită. Toate aceste lucruri m-au determinat să mă descurc pe cont propriu. Bineînțeles că și ideea de a avea acces ușor la diverse colțuri ale lumii a avut un cuvânt de spus în decizia de a alege acest job.

T2T: Presupun că nu este tocmai ușor să gestionezi situații în care zilnic întâlnești persoane cu caractere și mentalități diferite. Mă gândesc… Ai putea să ne descrii câteva categorii de pasageri? Cât de nesuferiți pot fi unii :)?

Sandra: Nu numai că aș putea, dar îmi vin în minte multe exemple. Există categoria pasagerilor normali și aici pot include oamenii educați, cu bun simț, cu picioarele pe pământ, care respectă regulile și nu caută să iasă în evidență sau să creeze probleme. Această categorie este mai puțin numeroasă, din păcate.  

Pe de altă parte, există o categorie de pasageri care, la rândul său, include muuuulte subcategorii. Există pasagerii aroganți, care au impresia că sunt într-un restaurant cu 7 stele Michelin sau într-un privat jet cu podeaua placată cu aur, ai căror proprietari, ați ghicit, sunt ei. Apoi, sunt doamnele care călătoresc pe tocuri și vor ca bagajul să le fie dus până la locul lor și pus în compartiment. Din păcate pentru ele, acest serviciu nu intră în atribuțiile unui însoțitor de zbor, cu excepția situațiilor în care pasagerul este în vârstă sau are probleme de mobilitate.

Într-o țara că Arabia Saudita, unde majoritatea femeilor sunt acoperite din cap până în picioare, pentru unii bărbați este un dar divin să vadă o femeie cu fața și părul descoperite. Așa că nu de multe ori pasagerii își scriu numerele de telefon pe șervețele și încearcă, fără succes, să le ofere însoțitoarelor de zbor.  

Însă cei mai nesuferiți pasageri pentru mine, personal, sunt cei care nu respectă regulile de siguranță. Spre exemplu, nu știu cum se face, dar, ca prin minune, toată lumea vrea să își schimbe locul când aeronava se pregătește de decolare sau are nevoie la toaletă atunci când aeronava se pregătește de aterizare.  

Mai există o categorie specială – spun specială pentru că este specifică numai și numai Arabiei Saudite: femei care nu vor să stea lângă bărbați și viceversa. Aproape la fiecare zbor aveam această problemă, iar când ai un zbor full e cam greu să le faci pe plac. Nu de puține ori am avut întârzieri din acest motiv.

Bineînțeles, exemplele pot continua. Deși însoțitorii de zbor sunt pregătiți la training să facă față unor diverse situații și să aibă de-a face cu tot felul de tipologii umane, uneori viața bate filmul și trebuie să improvizezi pentru a avea succes!

Cabina economy KLM Boeing 747-400
Cabina economy KLM Boeing 747-400

T2T: Dincolo de ceea ce știe toată lumea în ceea ce privește munca de însoțitor de zbor, ce atribuții mai puțin cunoscute are acesta?

Sandra: Din păcate, oamenii știu că însoțitorii de bord sunt acolo să îi conducă la locuri și să le servească ceai, cafea și mesele. Lucrurile nu stau așa!  Un pasager nepoliticos ar trebui să se gândească de două ori și să realizeze că însoțitorul de zbor este singurul care îi poate salva viața într-o situație de urgență. La training, însoțitorii de zbor învață cum să se descurce în multe situații de urgență, de la folosirea unui defibrilator și până la principii de supraviețuire pe mare sau în deșert. Eu m-am îndrăgostit de aviație pentru că este un domeniu în care pentru orice există proceduri și reglementări, care trebuie respectate cu sfințenie.  

Un însoțitor de zbor trebuie să fie în aeroport, în OCC (Centrul de Operațiuni și Control) cu o oră și jumătate înainte de decolare. Când toată lumea era prezentă, eu, ca șefă de cabină (am fost promovată după un an de zbor), trebuia să fac briefieng-ul echipajului. Atunci ne cunoșteam, le transmiteam toate detaliile legate de zbor și le delegam anumite responsabilități. La sfârșit le puneam întrebări din Safety Manual, la care dacă nu știau să răspundă, riscau să fie lăsați la sol. După asta urma briefieng-ul căpitanului, în cadrul căruia primeam informații speciale, dacă era cazul.  

Odată ajunși la bord, însoțitorii de zbor trebuie să verifice echipamentele din zona în care au fost desemnați. Un însoțitor de zbor face atât verificări de siguranță, cât și de securitate (safety&security checks).  

Șeful de cabină semnează diverse documente și când totul este gata, începe boarding-ul. Însoțitorii de zbor sunt vigilenți încă din acest moment. Atunci se identifică ABP (Able Body Persons), adică pasagerii apți fizic care, în eventualitatea unei urgenţe, ar putea să ajute echipajul. Tot în timpul boarding-ului suntem atenți la bagaje și la pasageri, pentru a identifica orice poate părea suspicios. După ce toți pasagerii sunt la bord, ușa avionului se închide numai cu permisiunea căpitanului, iar cabina se pregătește pentru decolare.  

Un alt lucru neștiut poate este că la fiecare 15-20 de minute, atât cabina, cât și Flight Deck-ul (puntea de zbor) trebuie verificate.  

 

La sfârșitul fiecărui zbor, șeful de cabină trebuie să întocmească un raport complet, care cuprinde diverse detalii, de la ora la care primul pasager s-a îmbarcat și până la ora la care a închis/deschis uşa avionului. 

T2T: În final, cum ai descrie jobul?

Sandra: Frumos, dar foarte solicitant. Programul haotic deseori și orarul încărcat de ore de zbor pot fi un real pericol pentru sănătatea fizică și psihică, iar asta nu e o poveste inventată pentru a impresiona. Mai mult, orele îndelungate de zbor își vor pune amprenta, în timp, asupra sistemului imunitar. În concluzie… Să fii însoțitor de bord presupune o muncă atractivă din mai multe puncte de vedere, însă și responsabilitățile sunt pe măsură. Personal, meseria asta m-a amprentat atât de tare, încât chiar dacă în prezent nu o mai practic, domeniul aviației a rămas marea iubire și, cel mai probabil, am să mă despart de el când doar vârsta îmi va impune.  

San Francisco din avion
San Francisco din avion

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *