GHID DE CALATORIE Cum sa ne comportam la aeroport si cand calatorim cu avionul

Ascensiunea companiilor low-cost, intrarea Romaniei in spatiul Uniunii European, competitia din ce in ce mai mare a companiilor aeriene a facut ca in ultimii ani numarul celor care calatoresc cu avionul sa fie din ce in ce mai mare. Recunosc, si eu am calatorit cu avionul prima data abia in 2012, gratie unei oferte foarte bune pe care am gasit-o la Wizz Air pe un segment Timisoara – Roma. Si cred cu tarie, ca la fiecare zbor al unei companii low-cost din Romania spre Europa sunt cel putin doi pasageri care experimenteaza pentru prima data zborul, ceea ce aduce o serie de necunostinte pentru acestia, dar si lipsa de educatie a companiilor aeriene sau… nepasarea pasagerilor face ca sa fim obisnuiti cu vesnicele cozi de la imbarcare, imbulzeala la iesirea din avion, plimbatul aiurea pe culoarul avionului in timpul zborului sau nepurtarea centurii de siguranta pe tot parcursul zborului.

Dacă vrei să călătorești fără grijă și fără a te lua după turma iată câteva sfaturi pe care personal le pun în aplicare la fiecare călătorie cu avionul.

Check-in-ul

Primul pas pentru pregătirea zborului este realizarea check-in-ului. Acest lucru corespunde cu confirmarea că vom călători pe cursa respectivă, ne recapitulează opțiunile pe care le avem: de exemplu locul în avion, dacă venim cu bagaj de cală sau nu.

Acest check-in se poate realiza atât online (pe site-ul transportatorului aerian) cât și la aeroport. Majoritatea companiilor aeriene de tip low-cost însă trebuie să știți că taxează suplimentar check-inul efectuat la aeroport, iar prețul checkinului la aeroport este de cele mai multe ori 10 EUR. Mi se pare extrem de mult, așadar cu dragă inimă vă recomand check-inul realizat acasă, direct de pe calculator.
Sunt companii care acceptă și check-in-ul realizat de pe telefonul mobil, de exemplu British Airways dar și Tarom (TAROM chiar oferă 2 kg în plus de bagaj la mobile check-in, până la 31 Octombrie 2015).
Practic vă înregistrați de pe telefon mobil și la boarding doar arătați biletul de check-in mobile. Acum, în multe situații atunci când vă lăsați bagajul de cală vă vor oferi și un ticket cartonat, asta am înțeles că se face pentru a vă lipi cotorul de la înregistrarea bagajului – obligatoriu să îl aveți dacă vi se pierde bagajul.

În timpul procesului de check-in puteți să alegeți și locul în avion, asta dacă nu ați ales în momentul în care ați cumpărat biletele de avion.

CITESTE SI : Cele mai bune scaune din avion

Ghisee check-in TAROM Barcelona
Ghisee check-in si predare bagaje TAROM Barcelona

Dacă nu v-ați făcut check-in-ul online, atunci să știți că acesta se face în locul unde se lasă și bagajele.

Dacă aveți bagaj de cală, îl lăsați la zona corespunzătoare, există aeroporturi și ghișee unde este loc special pentru cei care deja și-au făcut check-inul și trebuie doar să lase bagajul. De regulă aici merge mai repede. Există și aeroporturi (cum ar fi cel din Amsterdam) unde bagajele se lasă într-o zonă specială și unde tot acest proces este automat. Găsiți aici un video, mie nu mi-a plăcut deloc sistemul. 🙂

Controlul de securitate

După ce v-ați lăsat bagajul de cală, vă îndreptați spre zona controlului de securitate. Acesta este dispus în cascadă, întâi treceți de controlul corporal și al bagajelor și ulterior de controlul pașapoartelor și a documentelor de călătorie.
La controlul bagajelor, trebuie să scoateți laptopul și alte electronice și să le puneți într-o tăviță separată de restul bagajelor. La fel și cu obiectele metalice care sunt asupra voastră, de exemplu cureaua, monezi, șamd.

CITEȘTE ȘI:  Cele mai bune trollere și bagaje de mână - 2017

În unele cazuri vi se va face un control mai amănunțit, după ce ați trecut. Sunt mari șansele ca dacă aveți încălțăminte de tipul bocancilor să vi se solicte să vă descălțați și astfel inclusiv încălțămintea va trece pe bandă prin razele X.

În orice caz, pentru a grăbi controlul, nu vă descălțați decât dacă vi se solicită acest lucru de către personalul de la controlul de securitate din aeroport.

La controlul pașapoartelor, dacă călătoriți în Uniunea Europeană este suficient biletul de avion și cartea de identitate (buletinul), dacă ieșiți în afara spațiului european vi se va solicita pașaport. Totuși, eu de fiecare dată merg cu pașaportul, este un document ceva mai standard și este înțeles pe toate aeroporturile. Pentru zboruri interne terminalul este în așa organizat încât nu mai treceți la controlul pașapoartelor.

Îmbarcarea în avion

Nu am reușit niciodată să înțeleg de ce lumea se înghesuie la îmbarcare, de ce se formează cozi enorme înainte de zboruri la îmbarcare. OK, poate îi înțeleg pe cei care au călătorit cu Wizz Air și nu aveau locurile asignate așadar se grăbeau să prindă locul favorit, însă de acum încolo și la Wizz Air ți se dă locul în avion încă de la cumpărarea biletului de avion. Așadar, nu încurcați lumea și dacă sunt locuri de stat, nu are niciun rost să vă băgați la o coadă. Cel mai tare a fost pentru mine experiența din Doha când călătoream spre Jakarta, era o coadă de vreo 250 persoane, doar câțiva europeni ce mai stăteau liniștiți pe jos așteptând să se îmbarce grosul pasagerilor (pe vremea aceea era aeroportul mic din Doha cu foarte puține locuri de stat comparat cu fluxul de pasageri).

La urcarea pe avion, indiferent dacă urcați prin burduf (direct din terminal) sau pe scări (după transfer către avion cu autobuzul), nu este din nou niciun motiv să vă înghesuiți. Am mai auzit motive că oamenii se înghesuie că să prindă loc pentru bagaje – trebuie să știți că este loc pentru orice  bagaj, problema este că toată lumea vrea să le pună în cabina de bagaje și nu sub scaun. Eu când călătoresc cu bagaj de cală îmi iau un ghiozdan destul de mic pe care îl pun sub scaunul din față, dacă văd că spațiul pentru bagaje este burdușit.

În timpul călătoriei

Clasa economy British Airways 747
Clasa economy British Airways 747

Cel mai mișto este în timpul călătoriei cu avionul. Aici se vede de multe ori educația fiecăruia și egoismul. În general locurile dintr-un avion sunt destul de înghestuite și este nevoie ca fiecare călător să înțeleagă nevoia fiecăruia. De la cozile de la baie și până la modul în care stăm în scaunul pe care l-am primit pentru câteva ore.

O dată ce avionul a decolat, la aproximativ 5 minute se va decupla indicatorul de centură de siguranță obligatorie. Asta înseamnă și că avem voie să ne ridicăm de pe scaun și să mergem la baie. Totuși, pentru că într-adevăr de multe ori cele mai mari turbulențe sunt neprevăzute vă recomand ca de fiecare dată când stați pe scaun să purtați centura de siguranță. Eu am avut noroc, și în cele vreo 35 zboruri de până acum nu am prea prins turbulențe în timpul zborului la altitudinea de croazieră.

Atunci când vreți să mergeți la baie ar fi două lucruri de ținut minte: aveți indicatoare care vă arată în față și în spate dacă locurile de la toaletă sunt ocupate sau nu. Dacă e ocupat și e coadă mare, pentru siguranța voastră ar fi indicat să rămâneți așezat. Cu siguranță nu e o urgență 🙂

CITEȘTE ȘI:  TOP T2T.ro: Cele mai bune baterii externe / incarcatoare portabile pentru telefonul mobil

De asemenea, atunci când se oferă masa, este destul de dificil să mergeți la toaletă pentru că personalul de zbor are un cărucior care ocupă tot rândul și oricum nu aveți cum să treceți.

Dacă zborul este unul de sub 2-3 ore, nu rabatați scaunul. Pur și simplu nu reușesc să îi înțeleg pe cei care rabatează la maxim scaunul pe un zbor scurt. Ba chiar, mi-ar plăcea ca avioanele care merg pe distanțe scurte să fie toate cu rabatare blocată! Pe avioanele lung curier este și mai mult spațiu la picioare decât pe un Boeing 737 sau Airbus A320, acolo mai poți dormi, dar pe un avionaș mic, înghesuit probabil mai ales pe low-cost la maximul capacității… well, e de neînțeles. Și plus de asta, dacă totuși rabatezi scaunul, atenție mare atunci când persoana din spatele tău mănâncă! Verifică să nu incomodezi persoana din spate mai ales in momentul servirii.

CITESTE SI : Diferenta dintre o companie low-cost si una full-service

Pregatirea pentru aterizare

Cu aproximativ 15-20 minute înainte de aterizare căpitanul aeronavei va anunța echipajul de cabină că avionul este la top of descent (vârful coborârii). Acest lucru înseamnă că din acel moment echipajul va pregăti avionul pentru aterizare și că va începe coborârea pentru aterizarea la destinație.
Dacă în acel moment încă cineva mănâncă (pe zborurile scurte) stewardesele vor ruga călătorii să termine și să pregătească de aterizare. În acest moment trebuie ridicate scaunele în poziție verticală (nerabatate), măsuțele trebuie și ele să fie în poziție verticală iar parasolarele trebuie și ele ridicate. Centurile devin obligatoriu de purtat (dacă nu erau deja) iar folosirea toaletelor se va suspenda.

Înainte de aterizare este foarte probabil să vi se solicite și oprirea folosirii dispozitivelor mobile, fie că vorbim de laptop, tabletă sau e-book readere.

Aterizarea este una dintre cele mai periculoase momente din zbor, alături de decolare, numeroase accidente petrecându-se în acest moment, cele mai critice momente fiind cele 3 minute după decolare și ultimele 8 minute din zbor. Așadar, trebuie să respectați cu strictețe indicațiile de securitate ale echipajului de cabină, chiar dacă posibilitatea ca lucrurile să ia o întorsătură nefericită sunt extrem de reduse.

regula aviatie
Sursa imagine

Așadar, din momentul pregătirii pentru aterizare chiar nu prea aveți ce face decât să așteptați liniștiți aterizarea completă a avionul și ajungerea la destinație 🙂

După aterizare

O dată ce avionul a aterizat, aveți răbdare să ajungeți la terminal. Nu vă decuplați centurile de siguranță decât în momentul în care se va stinge indicatorul pentru centurile de siguranță obligatorii. De asemenea, nu face sens să vă ridicați de pe scaun până nu începe debarcarea pasagerilor. După ce avionul se oprește complet, durează de regulă cel puțin 2-3 minute până se deschid ușile avionului. Dacă vă ridicați, doar veți incomoda alți pasageri și veți sta strâmtorat pe culoarul de ieșire. Eu de regulă mă ridic printre ultimii din avion, că oricum ajungem cam toți în același timp la controlul pașapoartelor, unde va fi o altă coadă. După asta, de regulă mai stai și să aștepți bagajul, deci chiar nu există motiv pentru a te grăbi.

Zboruri line vă doresc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *