Fazele zborului și verificările de siguranță – Ce face echipajul pentru siguranța ta

Dacă pentru pasageri zborul începe la decolare și se termină la aterizare, în aviație lucrurile nu stau chiar așa. Zborurile reprezintă călătorii calculate minuțios, iar pentru ca totul să decurgă cum trebuie și să fie manageriat mai ușor, zborul a fost împărțit în segmente.

Fazele zborului încep din momentul în care echipajul ajunge în avion și se termină atunci când aeronava ajunge la destinație și pasagerii sunt debarcați. În toate aceste momente, echipajul trebuie să facă anumite verificări de siguranță pentru a se asigura că totul este în regulă și pentru a preveni apariția incidentelor.

De ce este interesant să știm fazele zborului? Vă asigur că după ce veți citi continuarea articolului veți rememora ultimul zbor și îl veți aștepta cu nerăbdare pe următorul. Fricoșii vor descoperi că e safe să doarmă în timpul fazei de croazieră, curioșii vor înceta să se întrebe ce înseamnă luminile și sunetele din avion, iar vorbăreții vor avea ce povesti cu vecinii de scaun pentru a îi iniția și pe ei în tainele aviației. În plus, veți afla informații utile, precum modul în care să atrageți rapid atenția însoțitorilor de zbor într-o situație de urgență sau care sunt cele mai periculoase momente dintr-un zbor.

Înainte de îmbarcare – inspecția avionului și a echipamentelor de siguranță

Trainingul însoțitorilor de zbor nu este doar pentru a vă oferi zâmbete și băuturi ci mai ales de a avea grijă de voi în situații de urgență
Trainingul însoțitorilor de zbor nu este doar pentru a vă oferi zâmbete și băuturi ci mai ales de a avea grijă de voi în situații de urgență

Prima fază a zborului începe când echipajul sosește în aeronavă. Aceasta este inițiată de momentul în care căpitanul face verificarea aeronavei din exterior, numită walk around. Mai concret, o inspecție vizuală pe care căpitanul o face pentru a se asigura că nu există nimic anormal în exteriorul avionului, precum scurgeri de combustibil sau probleme la nivelul fuzelajului.

Cât timp căpitanul efectuează verificarea exterioară, copilotul va verifica echipamentele de siguranță din cockpit.

Următorul pas este programarea computerelor de bord în concordanță cu detaliile zborului care urmează să fie efectuat. Acest lucru este făcut de către piloți, care trebuie să se asigure că totul este conform planului de zbor, cantitatea de combustibil este cea corectă și sistemele din aeronavă au fost verificate înainte de îmbarcarea pasagerilor.

În tot acest timp, însoțitorii de zbor vor verifica toate echipamentele de siguranță din avion, în funcție de poziția pe care o are fiecare, dar vor face și o verificare de securitate înainte de îmbarcarea pasagerilor.

Ce reprezintă semnalele auditive și luminoase

Una dintre responsabilitățile șefului de cabină în această fază a zborului este să se asigure că semnalele auditive și luminoase din aeronavă funcționează corespunzător, testând cu ajutorul panoului de control semnalele luminoase de urgență. Acestea sunt poziționate astfel: în plafonul aeronavei, de-a lungul culoarului de mers, semnele inscripționate cu EXIT din dreptul fiecărei ieșiri, benzile fosforescente de pe podea.

Unele semnale luminoase – cel pentru cuplarea centurii de siguranță, cel din toaletă care indică faptul că trebuie să ne întoarcem la locul nostru sau cel pentru fumatul interzis – sunt monitorizate dintr-un panou aflat în cockpit. Aceste semnale au o importanță mai mare decât să ne amintească să purtăm centura de siguranță sau să nu fumăm la bordul aeronavei. De exemplu, în cazul unei depresurizări, semnalul „cuplați centura de siguranță” și luminile de lângă ieșirile aeronavei se vor aprinde automat, indiferent de poziția setată de către pilot în panoul din cockpit.

Probabil că ați observat niște panouri mici în aeronavă, instalate la fiecare stație a însoțitorilor de bord, în partea de sus. Acestea se numesc Area Call Panels și au patru secțiuni colorate, două în roșu și câte una în albastru și galben. Acestea se activează pentru a avertiza însoțitorii de zbor cu privire la anumite situații normale sau de urgență:

  •  Apel din toaletă – galben;
  •  Fum în toaletă – galben flash;
  •  Apel între stații sau din cockpit către o anumită stație din cabină – roșu;
  •  Apel de urgență din cockpit sau evacuare inițiată – roșu flash;
  •  Apel de la un anumit pasager – albastru.

Fiecare ușă de toaletă din aeronavă are un led în partea de sus, care luminează concomitent și în concordanță cu semnalul din panoul pe care l-am descris.

În cazul situațiilor normale, semnalele luminoase sunt însoțite de un sunet înalt urmat imediat de unul mai jos, pe când în situațiile de urgență acest sunet este repetitiv. În cazul apelurilor de la pasageri, semnalul albastru este însoțit de un singur sunet înalt.

Dacă un apel de urgență va fi inițiat de către unul dintre însoțitorii de zbor către piloți, în cabină nu va exista absolut nicio indicație, pe când în cockpit va fi iluminat butonul „apel de urgenta” și un buzzer va scoate trei sunete consecutive.

Pushbackul și rulajul către pistă 

Odată ce pasagerii au fost îmbarcați în aeronavă, bagajele au fost încărcate în compartimentele cargo și toate ușile avionului au fost închise, piloții vor cere aprobarea pentru taxi.

Apoi, avionul este ajutat de către un vehicul de dimensiuni mici să se deplaseze din zona în care este parcat– acesta este momentul de push back, în care avionul începe să se miște, fără să folosească încă motoarele.

Citește și  Câteva oferte foarte bune de trolere de la eMAG

Când aeronava este pregătită să se deplaseze singură, vehiculul va fi detașat și va începe manevra de taxi (rulaj) către pista de decolare. Mai exact, această procedură se numește taxi off, caz în care este vorba de o deplasare către pistă.

Din momentul îmbarcării și până la terminarea fazei de rulaj, însoțitorii de zbor trebuie să se asigure că:

  • Un număr minim din echipaj este prezent în apropierea ieșirilor;
  • Identifică persoanele apte fizic și persoanele cu dizabilități din rândul pasagerilor și fac un briefieng special pentru fiecare categorie în parte (ieșirile de urgenta  trebuie sa  fie acoperite de către persoane apte fizic, pe când persoanele cu dizabilități trebuie așezate in  așa fel încât sa poată fi monitorizate  atent);
  • Procedura de alimentare a aeronavei cu pasageri la bord este respectata  (culoarul se poate  elibera rapid, telefoanele mobile nu sunt  folosite, centurile de siguranta  nu sunt  cuplate);
  • Randurile de langa iesirile de urgenta nu sunt ocupate de: femei insarcinate, copii, persoane in varsta, persoane supraponderale (care necesita extensie a centurii de siguranta);
  • Bagajele sunt depozitate corect;
  • Usile sunt armate dupa inchidere (in caz de urgenta poate fi folosit toboganul de evacuare);
  • Perdelele din cabina sunt securizate, iesirile sunt libere de orice obstructie;
  • Demonstratia de siguranta este urmarita de catre pasageri, anunturile de siguranta au fost facute;
  • Pasagerii au centura cuplata, spatarul scaunului in pozitie verticala, tava securizata, ferestrele neacoperite; bebelusii sunt securizati in scaunul special sau cu centura de siguranta speciala;
  • Toaletele sunt incuiate si inauntru nu se afla nici un pasager; carucioarele de serviciu sunt securizate, iar franele acestora sunt actionate;
  • Iluminatul cabinei este conform momentului zilei;
  • Dupa terminarea verificarilor, insotitorii de zbor ocupa loc si isi cupleaza centurile de siguranta, iar seful de cabina confirma securizarea aeronavei cu cel mai senior membru al echipajului.
Loc la ieșirea de siguranță spre aripi - Boeing 737-500 Blue Air
Loc la ieșirea de siguranță spre aripi – Boeing 737-500 Blue Air

Decolarea 

După ce însoțitorii de zbor au terminat verificările de siguranță anterioare decolării, șeful de cabină va apăsa butonul „cabin ready” din panoul de control. Ulterior, din cockpit se va face un anunț către cabină, pentru ca membrii echipajului să știe că urmează momentul decolării, atunci când motoarele vor rula la putere maximă.

În tot acest timp, însoțitorii de zbor își vor face un silent review de 30 de secunde, în care vor rememora noțiuni de siguranță. Acesta este abreviat ALERT și include: proceduri de siguranță specifice tipului de aeronavă, localizarea jumpseat-ului pentru a ști poziția care trebuie adoptată în caz de urgență, echipamentul de siguranță din împrejurimi, responsabilități și potențiale amenințări.

Există unii pasageri care apasă call button-ul pentru însoțitorii de zbor chiar în această fază a zborului, din motive doar de ei știute.

Nimeni nu va veni să vă aducă apa exact în momentul decolării, vă asigur. Pot, în schimb, să vă vând un pont: în caz de urgență, apăsați de trei ori consecutiv call button-ul. Astfel, un însoțitor de bord va veni să vă asiste imediat cum este relativ în siguranță să se miște prin cabină.

Ascensiunea 

După folosirea puterii maxime a motoarelor pentru decolare, piloții o vor reduce atunci când vor atinge o altitudine sigură pentru a face acest lucru.

Este acel moment în care poate vă ridicați semne de întrebare și vă îngrijorați pentru că, dintr-o dată, zgomotul produs de motoare se diminuează și simțiți cum aeronava încetinește și pare să piardă din altitudine, deși acest lucru nu se întâmplă în realitate.

La aproximativ 5-10 minute (în funcție de condițiile meteo) de la începerea urcării către altitudinea de croazieră, semnalul luminos de cuplare a centurii de siguranță se va stinge și aprinde din nou, fiind o indicație pentru însoțitorii de zbor că își pot decupla centura de siguranță și pot începe pregătirile pentru serviciul la bord. Atenție! În această fază a zborului pasagerii trebuie să rămână așezați cu centura de siguranță cuplată.

Altitudinea de croazieră 

Această fază a zborului este și cea care durează cel mai mult. Altitudinea de croazieră optimă este stabilită de către piloți, în funcție de tipul aeronavei sau de greutatea sa totală. Aceasta poate ajunge de la 9000 de metri până la 12000 de metri sau chiar mai mult.

Cum vă dați seama că vă aflați în faza de croazieră a zborului? Simplu: semnalul luminos „cuplați centura de siguranță” va fi stins complet și concomitent veți auzi și sunetul specific. Apoi, șeful de cabină va începe să facă toate anunțurile necesare.

Verificările de siguranță pe care însoțitorii de zbor trebuie să le facă în timpul croazierei sunt:

  • O dată la 20 de minute trebuie să se asigure că piloții sunt conștienți și în cockpit nu există obiecte care ar putea pune în pericol siguranța acestora (sticle goale de apă, tăvi goale de mâncare);
  • O dată la 20 de minute cabina va fi observată pentru a se asigura că nu există mirosuri, sunete sau vibrații anormale, semne de incendiu sau de fum, compartimente deschise de bagaje, obstrucții pe culoar;
  • O dată la 20 de minute toaletele vor fi verificate pentru a se asigura că nu există înăuntru obiecte suspecte, obstrucții ale detectorului de fum, scurgeri de apă;
  • În cazul turbulențelor, cabina trebuie securizată și toaletele încuiate.
Citește și  Ce drepturi au pasagerii când zborul este întârziat sau anulat și care sunt compensațiile care trebuie plătite de companiile aeriene

Coborârea 

Faza de coborâre presupune scăderea altitudinii de la cea din faza de croazieră și până la apropierea finală. Indicația că zborul a intrat în această fază este aprinderea semnalului „cuplați centura de siguranță” alături de sunetul specific și anunțul făcut de către șeful de cabină.

Trebuie să știți că între această fază a zborului și aterizare sunt aproximativ 20 de minute. În acest moment mai aveți 5-7 minute la dispoziție să folosiți toaleta sau  luați ceva din bagajul aflat  compartiment, pentru  însoțitorii de zbor trebuie  securizeze cabina cât mai repede. Aceștia se vor asigura ca  pasagerii sunt în siguranță, repetând pașii efectuați în faza de dinaintea decolării.

Faza de apropiere 

În această fază a zborului, aeronava este deja configurată pentru aterizare. În mod gradual, veți simți cum avionul își reduce viteza, iar flaps-urile de pe aripi vor fi extinse. Odată cu reducerea vitezei, trenul de aterizare va fi coborât, iar avionul va intra în faza de apropiere finală, adică momentul în care este aliniat cu pista de aterizare. Din nou, însoțitorii de zbor vor face review-ul ALERT, fiind pregătiți să acționeze în orice moment. Tot în acest moment veți observa aprinderea tuturor semnalelor luminoase de la ieșirile aeronavei.

Aterizarea 

În această faza a zborului aeronava încetinește foarte mult, astfel că practic cade pe sol de la câțiva centimetri în aer. Viteza aeronavei depinde, ca și la decolare, de anumiți factori. În acest moment, piloții folosesc frânele de aterizare și declanșează un proces prin care aerul care iese din motoare este împins către aeronavă pentru a o încetini și pentru a o putea aduce la viteza de rulaj.

Acesta este și momentul în care pasagerii simt nevoia să își decupleze centura de siguranță și să se ridice de pe scaun, îndreptându-se frenetic către locul de depozitare a bagajelor. Nimic mai periculos! Pasagerii trebuie să stea încă așezați, cu centura de siguranță cuplată.

Rulajul către terminal

În funcție de cât de departe este terminalul de pista de aterizare, această fază a zborului durează de la câteva minute până la 15 minute și presupune manevrarea aeronavei de către pilot de pe pista de aterizare și până la zonă de parcare. Se mai numește și taxi out.

După staționarea aeronavei 

În acest moment, semnalul luminos „cuplați centura de siguranță” va fi stins, iar pasagerii se pot ridica de pe scaun. În acest timp șeful de cabină va face anunțul pentru dezarmarea ușilor, verificând în panoul de control dacă acest proces a fost dus la bun sfârșit de către toți ceilalți însoțitori de zbor și telefonând la toate celelalte stații pentru confirmare. Urmează semnalul dat de către agenții de la sol pentru deschiderea ușilor, după ce aceștia au conectat scările sau jetway-ul de aeronavă. După primirea permisiunii de la căpitan, ușile se pot deschide, iar pasagerii pot coborî din aeronavă în siguranță.

După debarcare, însoțitorii de zbor vor efectua un control de securitate în aeronavă, asigurându-se că nu  nici un obiect suspect  în cabina. Abia la terminarea acestui control reprezentanții departamentului de catering și personalul care face curățenie în aeronava au permisiunea sa intre în avion, după ce le-au fost verificate legitimațiile fiecăruia în parte.

Care sunt cele mai periculoase faze ale zborului?

Pentru a vă ajuta să înțelegeți mai bine acest aspect, iată care este procentajul fiecărei faze a zborului, în funcție de durată și care este probabilitatea producerii unui accident în fiecare dintre acestea:

Faza Zborului Procent din durata

totala a zborului

Probabilitatea

Accidentelor

Decolarea 1% 17%
Ascensiunea 19% 8%
Altitudinea de Croaziera 40% 6%
Coborârea 14% 5%
Faza de Apropiere 5% 26%
Aterizarea 1% 37%
Timpul la Sol

(Înainte de îmbarcare, Rulajul,

După staționarea aeronavei)

 

20%

 

1%

 

Așadar, avem trei faze critice ale zborului – decolarea, apropierea și aterizarea – care însumează doar 7% din totalul zborului, dar în timpul cărora se întâmplă 80% dintre situațiile de urgență de la bord.

Acesta este încă un motiv pentru care pasagerii trebuie să respecte indicațiile echipajului și să coopereze atunci când vine vorba de măsuri de siguranță. De exemplu, însoțitorii de zbor insistă ca spătarul scaunului să fie în poziție verticală pentru decolare și aterizare pentru ca, în cazul unei urgențe, pasagerul din spate să aibă suficient loc pentru a ieși pe culoar. Alt exemplu ar putea fi folosirea telefoanelor mobile în timpul alimentării cu combustibil a avionului, fapt care poate produce un incendiu devastator. Regulile din aviație s-au născut din greșeli care au dus la catastrofe și de aceea trebuie respectate cu sfințenie in fiecare faza a zborului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *