Eroare :: American Airlines zboara cu avionul gresit spre Hawaii

Certificarea ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) permite operatorilor aerieni sa zboare spre aeroporturi din zone indepartate de aeroporturi de rezerva cu avioane cu doar doua motoare. Printre cele mai populare astfel de avioane regasim Airbus A330, Boeing 777 sau 787. Totusi, unele companii zboara si cu avioane ceva mai mici spre destinatii aflate la o departare mare de aeroporturi de rezerva in caz ca se intampla ceva rau la bord si avionul are nevoie sa aterizeze de urgenta.

Practic, certificarea ETOPS are la baza un indicator asupra numarului de erori raportate de combinatia de tip de aeronava cu tipul de motor folosit. Exista diferite nivele de certificare ETOPS, fiecare cu un indicator al numarului de minute pe care avionul il are la dispozitie spre a ajunge la un aeroport de rezerva. Pe langa asta, si compania aeriana care foloseste avioanele deja certificate ETOPS trebuie sa obtina certificarea similara nationala.

American Airlines are in flota o serie de avioane de tip Airbus A321 cu care zboara spre Hawaii. Mai are si alte Airbus-uri A321 care nu sunt certificate sa zboare peste ocean, dar avionul în sine poate zbura in deplina siguranta rute de 4-5 ore, fara oprire de realimentare.

CITEȘTE ȘI:  TAROM achiziționează două avioane Boeing 737-800 cu 189 locuri

Aparent, in 31 August 2015 la cei de la American Airlines s-a strecurat o greseala in sistemul de alocare aeronave si un Airbus A321 necertificat pentru a zbura spre Hawaii a ajuns sa opereze zborul. Personalul companiei (nu se stie daca pilotii, cei din centrul operational, samd) si-au dat seama de aceasta problema doar in punctul in care avionul era deja mai aproape de Hawaii decat de Coasta de Vest a Statelor Unite, astfel ca zborul a continuat. La intoarcere avionul a venit spre partea continetala a Statelor Unite fara pasageri..si gol de mandrie.

Zborul în cauză a fost unul de 5 ore și jumătate. Mă întreb dacă pasagerii au fost anunțați când s-a descoperit problemuța. Sincer, eu nu aș vrea să știu așa ceva, mi-ar introduce un sentiment maxim de nesiguranță, deși sunt conștient că probabilitatea unei probleme reale este extrem de mică.
Nu este tipul de eroare la care te-ai aștepta la un operator aerian uriaș și cu atâta tradiție.

Pe de altă parte, nu știam că un Airbus din seria A320 poate să zboare atât de mult peste ocean. Avioanele Airbus folosite de exemplu de companiile aeriene din Islanda au de-a lungul rutelor spre America și Europa o mulțime de puncte cu aeroporturi de rezervă (Groenlanda, Insulele Feroe).
De exemplu, mai văd că avioane Boeing 757 și 767 zboară din State spre Europa, o rută foarte lungă pentru un avion pe care personal îl consider de tip continental. Nu de mult, avioanele de tip 757 și 767 ale americanilor făceau opriri tehnice pentru realimentare, după ce vânturile s-au întețit oleacă.

CITEȘTE ȘI:  Studiu: Londra cea mai populară destinație pentru români, Marrakech crește în popularitate

Alte detalii regăsiți și aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *