Avioane folosite pe zborurile lungi – Boeing 747, 777, 787 – Airbus A380, 340, 330

Avioanele folosite pe zborurile lungi, in general denumite avioane de tip lung-curier, sunt mai mari decat cele folosite pe rute scurte si pot avea o eficienta mult mai buna fata de avioanele folosite pe zborurile continentale sau regionale.  Aceste avioane evident sunt cele mai impresionante si multe dintre ele sunt adevarate minuni ale ingineriei moderne. Sa ne gandim doar la avionul Airbus A380, un avion pe doua punti care a decolat pentru prima data in 2005 si poate transporta chiar si 800 de pasageri intr-o singura clasa.
In general un zbor lung este considerat unul care depaseste 5-6 ore, pentru ca in rest avioanele mai mici au autonomie suficienta si pentru aceste zboruri si sunt operate cu ele mai ales acele zboruri care nu ar putea sa umple un avion cu cel putin 250-300 pasageri.

Curtiss NC-4
Curtiss NC-4

Istoria zborurilor lung-curier a inceput de foarte mult timp, primul zbor lung fiind practicat inca din 1919, in acel moment insa zborul a durat 23 de zile datorita numeroaselor opriri necesare pentru reparatii sau realimentare. Primul avion care a incheiat cu succes un zbor trans-atlantic a fost unul de tip Curtiss NC-4 care a plecat din New York si a ajuns in Lisabona, Portugalia. Totusi, de mentionat ca acesta a fost primul zbor trans-atlantic si nu neaparat primul zbor lung.
Primul zbor trans-atlantic operat in regim fara oprire a fost realizat la doua saptamani dupa avionul Curtiss, insa acestea nu au fost nici ele avioane comerciale.
Primul zbor regulat transatlantic a fost operat din Germania de catre compania ce sta la bazele modernei Lufthansa, cu avioane care erau practic agatate de un balon, de tip Graf Zeppelin.

Si totusi, ce avioane se folosesc astazi pe zborurile lungi, fie ele trans-continentale, transoceanice?
Am sa incerc sa fac o enumerare a principalelor avioane iar daca cumva nu reusesc sa fac lista completa, am sa va rog sa reveniti si voi in comentarii cu alte tipuri de avioane si daca ati urcat la bordul acestora sa imi spuneti cum vi s-a parut.

Boeing 747 – Avionul legendar – cocosatul – JUMBO JET

british airways 747

Incep cu vestitul Beoing 747 pentru ca acest avion este caracterizat de catre multi ca fiind unul legendar. Este primul avion cu doua punti construit vreodata si de la debutul acestuia din anul 1970 (debutul a fost cu Pan Am) si este in continuare folosit de companii precum KLM, Air France, British Airways, Lufthansa, Garuda Indonesia si numeroase alte companii de pe glob. Acest avion a fost timp de 37 ani, pana la aparitia lui A380 cel mai mare avion de pasageri construit vreodata.

Am călătorit cu un Boeing 747-400 British Airways în ianuarie 2015 pe un zbor de 10 ore 30 minute și am experimentat ce înseamnă jumbo-jet.

Boeing 747 a fost un succes extraordinar de mare, compania se astepta sa vanda doar aproximativ 400 unitati, dat fiind faptul ca avioanele supersonice de tip Concorde se asteptau sa fie mult mai de succes gratie vitezei mai mari. Costurile de operare enorme ale supersonicelor insa au facut ca acestea sa fie retrase si sa se vanda foarte putine bucati.
Pana in ziua de astazi, Boeing a reusit sa livreze nu mai putin de 1486 bucati, varianta cea mai intalnita fiind Boeing 747-400, desi ma astept ca 747-8 Intercontinal sa fie un succes.

Poti sa recunosti extrem de usor un 747 gratie puntii superioare care ii da o forma cocosata avionului si datorita celor 4 motoare dispuse pe aripi.

Pe langa zborurile lung-curier, Boeing 747 a fost pana de curand folosit si pe rute interne, de exemplu japonezii il foloseau foarte des. Am sesizat ca in continuare poti sa mergi pe 747 intern in zboruri de la Bangkok la Phuket cu Thai sau de la Jakarta la Denpasar/Bali cu Garuda Indonesia.
In acest moment cel mai mare operator de 747-uri este British Airways. In general configuratia cu trei clase de calatorie a acestui avion permite imbarcarea a pana la 416 pasageri plus echipajul.

Video – D-Check la un Boeing 747-400 British Airways

Avionul are posibilitatea de a zbura intre 9800 kilometri si 15.000 km fara oprire, mai mult la varianta 747-8i (intercontinental) si zboara la o altitudine de 11.000 metri (35.000 feets – FL350).

Fiind si un avion care este in serviciul comercial de mai bine de 4 decenii a fost implicat in cateva accidente, dintre care unele foarte serioase. Cel mai mare dezastru aviatic al unui zbor a fost zborul Japan Airlines 123 cand si-au pierdut viata nu mai putin de 520 pasageri si membri ai echipajului. In mod miraculos la acel zbor au supravietuit 4 pasageri. In total, in accidente in care a fost implicat 747 si-au pierdut viata 2852 pasageri, in 124 accidente.

Airbus A380

airbus a380

Airbus A380 este cel mai mare avion de pasageri construit vreodata si opereaza incepand cu anul 2005, cand a avut prima decolare a avionului. Clientul de lansare al acestui model a fost Singapore Airlines si a fost livrat pentru prima data in 2007, cand a inceput si primul zbor comercial pe ruta lung curier pe segmentul de zbor Singapore – Sydney.

Este extrem de usor de recunoscut, fiind singurul avion complet pe doua punti si datorita celor 4 motoare pe care le poseda. De multe ori avionului i se spune drept balena zburatoare, mai ales de catre fanii indarjiti ai companiei rivale americane – Boeing.

Are o capacitate mai mare de transport decat 747, evident, putand transporta 525 pasageri in configuratia standard in 3 clase de calatorie.
In acest moment am auzit ca ar fi in Asia companii low-cost care doresc sa comande acest avion si sa il ruleze intr-o singura clasa, putand transporta astfel pana la 853 pasageri. Si asta nu e tot, exista zvonuri ca pe randul de economy Airbus ofera posibilitatea de a monta un scaun in plus. Sincer, in astfel de conditii, pe zboruri lungi nu vreau sa zbor – ma gandesc atat la confortul pe scaun cat si la momentul imbarcarii sau daca ai nevoie sa mergi la toaleta 🙂

In acest moment exista 128 de astfel de avioane livrate si care opereaza pentru companii aeriene. Se regaseste in flota urmatorilor operatori: Singapore Airlines, Emirates, Qantas, Air France, Lufthansa, Korean Air, China Southern Airlines, Malaysia Airlines, Thai Airways si British Airways. Am scris exact ordinea in care aceste companii au inceput sa opereze A380.
Pe langa aceste avioane deja livrate, in total au fost facute comenzi pentru 324 unitati care asteapta sa fie asamblate si livrate.

Avionul poate zbura fara oprire pentru realimentare nu mai putin de 15.000 kilometri si zboara in general la o altitudine de pana in 12.000 metri.

Pana in acest moment A380 nu a fost implicat in accidente foarte serioase si speram ca asa va fi pentru mult timp de acum incolo.

Putina lume insa stie ca Airbus A380 nu a fost primul avion planificat ca fiind unul pe doua punti complete, cei de la McDonell-Douglas au planificat varianta MD-12 insa a fost abandonat pentru ca nu s-a considerat a fi un avion de succes. Totusi, cei de la Airbus cam in perioada aceea planuiau viitor A380 care de la lansare se dovedeste un succes. Poate cei de la McDonell Douglas au abandonat prea repede proiectul sau s-au gandit la el prea devreme.

Boeing 777

boeing 777

Boeing este si el destul de usor de recunoscut datorita celor doua motoare uriase pe care le poseda si a formei aripilor fara winglet-uri. Motoarele folosite de catre acest avion, de tip General Electric GE90 in majoritatea cazurilor, sunt cele mai puternice si mai mari motoare de tip jet construite vreodata pentru avioane.

Boeing 777-200 Air France pe Aeroportul Charles de Gaulle Paris
Boeing 777-200 Air France pe Aeroportul Charles de Gaulle Paris

Am zburat o singura data cu Boeing 777, versiunea 777-300ER si a fost absolut fantastic. Zborul a fost de la Jakarta pana la Doha, un zbor de aproape 9 ore cu Qatar Airways. Scaunele au fost foarte confortabile iar dimensiunea acestora a fost perfecta, inclusiv cu spatiu suficient la picioare. E drept ca fiind destul de putine locuri ocupate in avion, in prima parte a zborului ne-am mutat spre un scaun aflat la iesirea de urgenta, cu foarte mult loc la picioare si fara pasageri in spatele nostru.
Decolarea si aterizarea abia se simt, spre deosebire de modelele mai mici, din familia Boeing 737 sau Airbus A320 la care decolarea este un sentiment foarte special pentru mine.

Pana acum, Boeing 777-300ER este avionul meu preferat. Cred insa ca toate sunt la fel, difera doar configuratia scaunelor si cat de mult poate zbura fara intrerupere, in seriile Long Range, Extended Range, samd. De asemenea cred ca este cel mai frumos avion, desi si Boeing 787-8 este un pretendent serios pentru acest titlu.

Boeing 787-8 Dreamliner

Thomson_Airways_Boeing_787_G-TUIB

Este un avion lansat in urma cu cativa ani, mai exact in 26 Octombrie 2011. Clientul de lansare a fost All Nipon Airways.
Avionul a avut destul de multe probleme la lansare si chiar a fost tinut la sol vreme de cateva saptamani pentru probleme cu bateriile de tip litiu-ion la care intre timp s-au adus imbunatiri si in multe dintre avioanele livrate au fost inlocuite aceste baterii.

De foarte multi pasionati din aviatie este recunoscut ca fiind cel mai frumos avion – desigur, opinia este subiectiva (mai ales ca spuneam mai devreme ca al meu cel mai preferat este B777), insa cand multa lume spune acelasi lucru – parca le dam crezare.

Avionul este usor de recunoscut pentru ca are zona cockpit-ului foarte apropiata de „nasul” avionului si aripile au o forma speciala, fara winglet-uri. De asemenea toate motoarele acestui avion au un design special, insa acelasi lucru se aplica de exemplu si la 747-8i, care insa se deosebeste avand doua punti.
Este probabil cel mai mic avion insa dintre cele prezentate in aceasta lista de avioane care opereaza zboruri lungi si va avea un rival pe masura pe viitor – Airbus A350.

Pana in acest moment au fost livrate aproximativ 130 avioane de tip Boeing 787 Dreamliner insa numarul de comenzi depaseste 1000 unitati. Pe langa All Nipon Airways, 787 se gaseste si in flota operatorilor LOT (Polonia), Qatar Airways, Etihad, Japan Airlines, Air India, United Airlines (USA), China Southern, Ethiopian Airlines, Hainan Airlines (China), Norwegian, LAN Airlines (Chile), Royal Brunei, Qantas (Australia) si operatori cunoscuti mai mult ca agentii de turism: TUI Travel, Thomas Cook.

Iata si un video cu un zbor demonstrativ al acestui avion:

Airbus A340

Foloseste aceeasi structura ca si A330 (despre care gasesti informatii mai jos), diferenta principala este data de faptul ca avionul are patru motoare. Este avionul care a facut cel mai lung zbor comercial de pasageri, Singapore – Londra, in sens invers, deasupra Statelor Unite, Oceanului Pacifin si cel Atlantinc; pentru a demonstra capacitatea avionului de a face zboruri lungi.

Avionul are loc  pentru aproximativ 400 pasageri in configuratia de 3 clase (first, business, economy); in varianta cea mai lunga Airbus A340-600 pe care l-am vazut pe Lufthansa sau Virgin Atlantic.

Fa tot ce poti ca sa iei un loc langa geam, aici scaunele sunt dispuse pe o configuratie de doi calatori, de tip 2-4-2 si este un mega-avantaj. Pe de o parte te poti bucura ca si cuplu ca stai la geam si ai si avantajul de a sta la margine, deci nu trebuie sa ridici straini daca vrei sa mergi pana la baie sau daca vrei doar sa te plimbi.

Airbus A330

800px-Aeroflot_Airbus_A330_Kustov_edit

A330 de la Airbus este construit pe aceeasi platforma ca si A340, doar ca diferenta este ca avionul vine cu 2 motoare in loc de 4. Este unul dintre cele mai comune avioane de tip lung curier, intalnit in flota majoritatii operatorilor de curse lungi.

Am calatorit cu acest avion pe o ruta Doha – Jakarta, nu m-a impresionat cu absolut nimic. Poate doar avantajul de a ocupa locuri in culoarul de la geam, unde scaunele sunt dispuse in varianta de 2; iar pe margine in 4.

Airbus A310

airbus a310

In mod normal nu as fi inclus acest avion in lista, insa datorita faptului ca se zvoneste ca Tarom ar deschide o ruta cu zbor direct spre Beijing, trebuie mentionat si acest avion, fiind singurul avion Tarom capabil sa opereze curse lung-curier.
Airbus A310 este un avion care a fost lansat in 1983, fiind al doilea avion produs de consortiul european Airbus. Primul zbor in serviciul comercial l-a avut in 1983, intrand in serviciul companiei Swissair iar prima decolare a avut loc in 1982. Acest avion a fost produs pana in anul 1998, Tarom fiind unul dintre ultimii clienti pentru acest model – la un moment dat avand 3 avioane in flota (doua dintre ele si astazi, unul dintre ele s-a prabusit la Balotesti, la scurt timp dupa decolare).

Aeronava are doua motoare si seamana foarte mult cu cele de tip A320, inclusiv in forma aripilor si a motoarelor, fiind insa evident mai mare.
Acest avion poate transporta 240 pasageri in configuratie de 2 clase – business si economy. Tarom foloseste o configuratie de 20 pasageri in clasa business si 189 pasageri in clasa economy, astfel la bordul acestor aeronave detinute de compania romaneasca pot intra la bord 209 calatori.

Un comentariu la „Avioane folosite pe zborurile lungi – Boeing 747, 777, 787 – Airbus A380, 340, 330

  • 15 mai 2016 la 18:20
    Permalink

    Foarte interesant ! Cu A 310 am zburat in Israel , in anul 1997 , nu se compara cu zborul unui 737 . Sper sa am ocazia sa zbor si cu B 777 , sau cu , de ce nu , cu A 350 .

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *